شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۵
کد خبر: 68629

سیاست گذاری در نسخه 02 پزشك خانواده كاملا غلط بوده و در طول این یك سال پوشش بیمه ای و سرانه درمان هیچ تغییری نكرده است.

سیاست گذاری غلط در نسخه 02 پزشك خانواده
سلامت نیوز : در برنامه نبض شب گذشته به موضوع پزشک خانواده با حضور مهمانانی از نماینده مجلس و سایر مسئولین پرداخته شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران ؛ عباسی، نماینده مجلس در ابتدا گفت: همان طور که در سند چشم انداز کاملاً به آن اشاره شده است قرار بود طرح پزشک خانواده سال اول برنامه پنجم شروع شود و در سال دوم عملیاتی شود چنانچه این انتظار بود که 60 درصد پزشک خانواده اجرایی شود، آمارها نشان می دهد که در 5 استان این طرح آغاز شده و هم اکنون روند رو به رشدی داشته است.

وی افزود: در بحث این که مجری این طرح پزشک خانواده چه کسی است باید بگویم که مجلس قانون گذاری می کند و لحاظ این که وزارت بهداشت هم این تخصص را دارد نظارت خوبی در این کار در نظام سلامت اجرا می شود.

عباسی تصریح کرد: باید رضایت مندی و عدالت را در این طرح مد نظر قرار دهیم چراكه با کمبود بودجه ای که مواجه هستیم، ما موافق این هستیم که این طرح توسط وزارت بهداشت انجام شود چرا که در این صورت خدمات نیز افزایش می یابد.

وی در ادامه گفت: بر اساس ماده 36 بند الف به پزشکان عمومی پیشنهاد شده که اگر این پزشکان در مناطق توسعه یافته 2 سال حضور داشته باشند تسهیلات ویژه ای که منجر به ارتقاء آن ها و در نهایت ارتقاء نظام سلامت می شود در نظر گرفته می شود.

وی افزود: در عقد قرارداد کلیه خدمات بهداشتی درمانی موظف هستند که از خط مشی وزارت بهداشت استفاده کنند و افراد و یا پزشکان عمومی که تمایل ندارند در این طرح باشند اجباری در کار نیست.عباسی تصریح کرد: در بند ج ماده 34 وزارت بهداشت ظرفیت کلیه دانشگاه را بر اساس نیازهای سلامت متناسب با راهبردی نظام پزشکی تربیت کنند یعنی اجازه ندهند که این پزشکان عمومی از سیستم خارج شوند البته به طور مهین بحث بیمه هم مطرح است و اگر فضای خوبی آماده شود باید تعرفه های خوبی هم در نظر گرفته شود تا سیاست ها حفظ شود
 
50 درصد از طرح پزشك خانواده عقب هستیم
 
 ایمانیه رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: این مسیری که طی 17 سال اخیر بسیار مورد تاکید مسئولان بوده شاید 4 یا 5 سال است به طور جدی در حال پیگیری است چنانچه در برخی از استان ها کشور از جمله فارس و سیستان و بلوچستان انجام شده است.

وی افزود: از سال گذشته این روند رشد صعودی داشته است اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد چنانچه هم اکنون حدود 40 یا 50 درصد از این طرح عقب هستیم، حدود 3 استانی که این طرح اجرا شده در ماهیت ابتدای این طرح یعنی 01، به دلیل اشکالاتی که وجود داشت این اصلاحات در 02 انجام گرفته است.

ایمانیه تصریح کرد: باید هماهنگی و اصلاحات در این طرح به درستی صورت گیرد البته این را هم باید بیان کنم که در روزهای اول این طرح اشکالات بسیار بیشتر و عمیق تر بوده است اما خوشبختانه حمایت های خوبی صورت گرفت.

وی در خصوص زیر ساخت های الکترونیک افزود: زیر ساخت الکترونیک در این طرح در اختیار ما قرار ندارد و عمدتاً در اختیار مخابرات و سیستم IT است.ایمانیه با بیان آماری در خصوص افراد ثبت نام شده در این طرح اظهار داشت: 2 میلیون و 300 هزار نفر تنها در استان فارس در این طرح ثبت نام کرده اند که از این تعداد ده ها هزار نفر با این طرح لینک شده است.

وی تصریح کرد: بحث ارجاع در دل این طرح پزشک خانواده قرار دارد و با همکاری خوب دانشگاه ها و بیمه ها اصلاح تدریجی صورت گرفت چنانچه افرادی که بعد از گذشت4 ماه از ثبت نام آن ها بدون برگه ارجاع مراجعه می کردند قرار بود که مبلغ پاراکلینیک را خودشان پرداخت کنند.

ایمانیه اظهار داشت: ما به میزان 100 پزشک عمومی در استان فارس هم اکنون نیازمند هستیم و از پزشکان عمومی می خواهیم که ما را در این طرح یاری کنند.ایمانیه تصریح کرد: هدف از طرح پزشک خانواده تامین سلامت مردم و قرار گرفتن در رفاه بیشتر است که البته این پایش تنها بر عهده وزارت بهداشت نیست.به صورت 100 درصد و دو ماه دی و بهمن به صورت علی الحساب 80 درصدی ارائه شده است. البته پول داروخانه ها هم پرداخته شده است.

وی در ادامه به 5 ضریب اشاره کرد و بیان داشت که کودکان، افراد سالمند بالای 60 سال و زنان باردار جزء این 5 ضریب به شمار می آیند که با موافقت پزشکان عمومی پرداخته آن ها انجام شده است.

پرداختی های پزشك خانواده تا پایان بهمن داده شده
 
در ادامه عمادی سرپرست بیمه سلامت ایرانیان گفت: یکی از مهم ترین پیشنهادات در بیمه اجرای پزشک خانواده است البته این به عنوان نظریه در ابتدا مطرح شده بود ولی با توجه به بند قانونی که در ماده پنجم بوده است هم اکنون این آمادگی وجود دارد که به صورت پایلوت این طرح اجرا شود.

وی افزود: سازمان بیمه سلامت تا پایان بهمن ماه پرداختی ها را انجام داده است چنانچه تا پایان آذر پزشکان در ابتدای این طرح بوده است.وی به مشکلات این طرح اشاره کرد و گفت: فرهنگ سازی، تغییر در روند پزشکان عمومی و زیرساخت ها از جمله مشکلات این طرح به شمار می آید.

عمادی تصریح کرد: طبق آخرین آمار حدود 10 درصد یعنی 7 میلیون و 500 هزار نفر در کشور هیچ گونه پوشش بیمه ندارند هم اکنون طرح پزشک خانواده در اسلامشهر و شهر ری پیاده شده است و حدود 17 نفر از پزشکان عمومی در اسلامشهر در این طرح ثبت نام کرده اند اما در شهر تهران هنوز این طرح شروع و اجرا نشده است.

وی تصریح کرد: تجربه خوبی از اجرای طرح پزشک خانواده در استان فارس و مازندران به دست آمده است چنانچه در استان فارس 6 میلیارد و 600 میلیون نفر در بیمه سلامت و 9 میلیارد و 500 میلیون نفر در بیمه سازمان تامین اجتماعی ثبت نام كرده اند و  ما تلاش می کنیم که افراد مشکلی در این طرح نداشته باشند

هیچ شانی برای پزشكان عمومی در نظر گرفته نشده
 
حافظی کارشناس سلامت در ادامه گفت: تنها راه اجزایی نمودن سلامت طرح پزشک خانواده است و البته وظیفه دولت سکان داری است نه پارو زدن، مسئولان اجرایی باید سکان این طرح را در دست بگیرند و سایر دستگاه های کوچک باید پارو زدن آن را در دست بگیرند.

وی افزود: هر ساله ما شاهد این هستیم که کسری بودجه در کشور وجود دارد بنابراین ماهیتاً وزارت بهداشت نمی تواند مجری خوبی در این طرح باشد.وی افزود: سازمان های بیمه گر قطعاً به سمت و سویی حرکت می کنند که قطعاً در 6 ماه آینده یک نتیجه خوب در این طرح دست پیدا کنند.

وی در خصوص اجرای این طرح توسط چه کسی اجرا شود گفت: این طور نیست که دولت این اختیار را دارد که مجری این طرح را تعیین کند چرا که وزارت بهداشت خود مجری این طرح است.

حافظی تصریح کرد: بیمه ها با کمبود نیرو مواجه هستند چنانچه طمع وزارت بهداشت موجب شده که ما در این طرح دچار آسیب شویم.وی اظهار داشت: مشکل ما این است که نظام سلامت هیچ شانی برای پزشکان عمومی مشخص نکرده است همچنین برای پزشک عمومی هیچ تضمینی برای حفظ شان اجتماعی و درآمد او وجود ندارد.

وی افزود: از 1 میلیون و 28 پزشک عمومی که در استان فارس ثبت نام کرده اند، 839 نفر در بخش خصوصی و 189 نفر در بیمارستان های عمومی مشغول کار هستند و ما امیدواریم با توجه به مقاومت و ایستادگی وحدت به نتیجه خوبی در این طرح برسیم.

سیستم اجرایی پرونده الكترونیك محقق نشده
 
در ادامه این بحث تدین نایب رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی در ارتباط تلفنی افزود: ما شاهد هستیم که در طول این یک سال سرانه درمان، پوشش بیمه ای و سامانه خدمات درمان هیچ تغییری نکرده است و تنها این پزشکان عمومی بوده اند وارد مشکلات روحی شده اند.

وی افزود: 2 هدف اصلی طرح پزشک خانواده یعنی تامین سلامت و ارتقای آن محقق نشده است چنانچه البته هنوز سیستم اجرایی و پرونده الکترونیک این طرح محقق نشده استتدین اظهار داشت: سیاستگذاری نسخه 02 غلط بوده است و من هیچ نمره ای به این طرح نمی دهم اما به تلاش های صورت گرفته نمره 20 می دهم.

وی تصریح کرد: ایران یک کشور اسلامی است بنابراین انتظارات عاطفی آن در مقایسه با سایر کشورها از جمله انگلیس متفاوت است.دلاوری معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در ارتباط تلفنی افزود: طرح پزشک خانواده را همه قبول دارند و در برنامه های مختلف توسعه یعنی چهارم و پنجم به آن اشاره شده است مهم این است که این طرح چگونه اجرا شود البته در ابتدای امر مطمئناً مشکلاتی وجود دارد که باید در صدد حل آن برآییم.

وی افزود: در شهرهای اسلامشهر و شهر ری در ابتدای این طرح بسیاری از پزشکان عمومی راغب بودند که در این طرح ثبت نام کنند ولی بعد از آن به دلیل وجود بی اعتمادی که وجود داشت خیلی ها انصراف دادند.

دلاوری تصریح کرد: در اسلامشهر و شهر ری 105 پزشک عمومی در این طرح ثبت نام کرده اند که البته در رابطه با مباحث بیمه ای باید بگویم که فرایند تسهیل در این طرح رخ نداده است و یا شرایطی که فراهم شده که موجب عقب ماندگی از این طرح شده است.

وی افزود: سازمان های بیمه این آمادگی را برای بروکراسی اداری کسب نکرده اند چنانچه مشکل اصلی در استان تهران همین مسئله است و این امر موجب افت اجرای این طرح در تهران شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha