وابستگی بیش از حد به تکنولوژی‌های گرانقیمت و فوق تخصص محوری نیز از مشکلات حوزه بهداشت و از اولویت‌های برای سال‌های آینده کمیسیون است.

برای رسیدن به عدالت در بخش بهداشت و درمان باید به پزشک خانواده بیشتر توجه شود

سلامت نیوز : رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: برای رسیدن به عدالت در بخش بهداشت و درمان باید به موضوع پزشک خانواده توجه شده و آن را از وضع کنونی خارج کرد.

حسینعلی شهریاری در گفت‌وگو با (ایسنا) خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در کمیسیون بررسی می‌شود و در دستور کار قرار دارد، تدوین نقشه راه فعالیت‌های آتی کمیسیون است که مراحل تدوین آن در حال انجام است و تا اوایل خردادماه سال آینده به اتمام می‌رسد.

وی افزود: در این نقشه راه اصول کلی و مشکلات پیش روی حوزه بهداشت و درمان و همچنین برنامه‌های کلان کمیسیون برای بهبود وضعیت حوزه سلامت در کشور آمده است و بعد از تعیین تکلیف نهایی در کمیسیون به هیات رییسه مجلس تقدیم خواهد شد.

شهریاری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اولویت‌های کمیسیون برای سال آینده تاکید کرد: مساله‌ای که باید به آن توجه کرد، این است که در حوزه قانون مشکل ویژه‌ای وجود ندارد و آن چیزی که اصلی‌ترین مشکل ما در حوزه سلامت است، موضوع نظارت بر انجام قانون است که بخشی از آن اجتناب‌ناپذیر و بخشی هم مغفول مانده است.

وی افزود: موضوع طب پیشگیری یکی‌ دیگر از مسائلی است که باید بیشتر به آن توجه کرد چراکه در شرایط موجود و با توجه به هزینه‌های نسبتا بالا در بخش بهداشت و درمان، طب پیشگیری می‌تواند بسیاری از مسائل را مرتفع کند و تاثیر بسزایی در کاهش هزینه‌های سلامت داشته باشد، اما متاسفانه در کشور به این نکته توجه زیادی نشده است و با توجه به محدودیت منابع طب پیشگیری تقویت شود.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: حوزه تامین دارو نیز موضوع دیگری است که در اولویت ساماندهی و بهبود در کمیسیون بهداشت قرار دارد، چراکه با وجود شعارهای متعدد در مورد خودکفایی در این حوزه ما هنوز شاهد ارزبری بالا و وابستگی شدید به سایر کشورها هستیم و داروهایی هم که در کشور به تولید می‌رسد نیازمند مواد اولیه خارجی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: وابستگی بیش از حد به تکنولوژی‌های گرانقیمت و فوق تخصص محوری نیز از دیگر مشکلات حوزه بهداشت و از اولویت‌های برای سال‌های آینده کمیسیون است و به این به آن دلیل است که ما بیشتر در کشور شاهد هستیم که از برخی داروها و تکنولوژی‌های گرانقیمت استفاده می‌شود که حتی در خارج از کشور نیز رونق چندانی ندارد و به جای توجه به طب اصیل به فوق‌تخصص محوری و استفاده از ابزارآلات و داروهای گرانقیمت سوق پیدا کرده‌ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha