شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۹
کد خبر: 69795

كمتر شیرینی و تنقلات میل كنید ووعده‌های غذایی راكه حاوی موادنشاسته‌ای مانند نان یابرنج است حتمابه موقع مصرف كنید.

عادات چاق‌کننده نوروزی
سلامت نیوز : مصرف سه وعده اصلی غذا؛ یعنی صبحانه، ناهار و شام برای همه لازم است و باید تا حد امکان از زیاده روی در مصرف تنقلات چاق کننده، شیرین و پرچرب پرهیز کرد تا موجب چاقی، افزایش چربی‌های نامطلوب خون و کاهش اشتها برای صرف غذای اصلی نشوند. متخصصان تاكید می‌كنند مصرف شیرینی و آجیل به هیچ وجه جای وعده‌های اصلی را نمی‌گیرد و نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای آنها باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ در واقع خوردن شیرینی به جای ناهار یا شام حتی موجب می‌شود، فرد سریع‌تر از قبل گرسنه شود؛ چراكه قند ساده شیرینی ابتدا موجب افزایش قند خون و در نتیجه ترشح انسولین و سپس باعث افت ناگهانی قند خون می‌شود. بنابراین طبیعی است كه فرد گرسنه شده و بیشتر از مواد غذایی استفاده ‌كند. پس توصیه می‌شود كمتر شیرینی و تنقلات میل كرده و وعده‌های غذایی را كه حاوی مواد نشاسته‌ای مانند نان یا برنج است حتما به موقع مصرف كنید.

گروه‌های غذایی را حذف نكنید

در روزهای تعطیل معمولاً بعضی از مواد غذایی از برنامه غذایی خانواده حذف می‌شود. به همین دلیل تأكید می‌شود به مصرف تمام گروه‌های غذایی در این مدت توجه داشته باشیم. به عنوان نمونه میزان مصرف لبنیات در روزهای تعطیل كاهش پیدا می‌كند؛ مثلا اگر اعضای خانواده‌ای عادت داشته‌اند در روزهای عادی قبل از رفتن به محل كار یا مدرسه یك لیوان شیر بنوشند، هنگام تعطیلات این عادت را كنار گذاشته و كم‌كم آن را فراموش می‌كنند و صد البته این موضوع می‌تواند مشكل‌آفرین باشد. هنگام تعطیلات هم باید مصرف لبنیات را مانند روزهای گذشته مورد توجه قرار داد. به این معنا كه روزانه دست‌كم باید دو واحد لبنیات یعنی یك لیوان شیر و یك كاسه ماست مصرف كنید.البته حتما در طول تعطیلات باید از گروه‌های غذایی مختلف مانند میوه‌ها و سبزیجات به اندازه كافی استفاده شود.

میوه هم چاق‌تان می‌كند

شما هم شنیده‌اید بعضی‌ها می‌گویند میوه كه آدم را چاق نمی‌كند و با همین باور نادرست هم هرچقدر دوست دارند میوه نوش‌جان می‌كنند، البته این گروه چنین كاری را به نفع سلامت‌شان می‌دانند؛ كاری كه نتیجه‌اش از پیش مشخص خواهد بود، چاقی و اضافه وزنی كه نمی‌دانند چطور ایجاد شده است. معمولا در روزهای تعطیل سال نو، میزان مصرف میوه افزایش پیدا می‌كند، در حالی كه باید یادمان باشد میوه هم می‌تواند موجب افزایش وزن شود.

همیشه مصرف دو تا سه واحد میوه در طول روز توصیه می‌شود، ولی بیش از آن می‌تواند عاملی برای چاقی باشد. در واقع هر یك عدد میوه كه ۹۰ تا صد گرم وزن دارد، حدود ۶۰ كیلوكالری انرژی تولید می‌كند. بنابراین اگر شخصی بیش از مقدار مورد نیاز كه سه عدد در روز است، میوه مصرف كند و مثلا دو عدد نارنگی اضافه بخورد، حدود ۱۲۰ كیلوكالری بیشتر انرژی دریافت می‌كند. این مقدار كالری اضافی مانند آن است كه او یك شیرینی‌خورده باشد.

اندازه چای و رنگش

كاهش مصرف آب در روزهای تعطیل اتفاقی شایع است. نه‌تنها در روزهای تعطیل مصرف آب كمتر می‌شود، بلكه نوشیدن مقدار زیاد چای در مهمانی‌ها نیز با افزایش ادرار موجب دفع آب از بدن خواهد شد. بنابراین توصیه می‌شود چای را تا حد امكان كمرنگ‌تر مصرف كرده و در همه مهمانی‌ها نیز چای ننوشید یا حداقل فقط نیمی‌از آن را مصرف كنید. البته معمولاً همراه با چای از مواد شیرین هم استفاده می‌شود كه‌، با كم‌كردن میزان مصرف چای می‌توان مصرف شیرینی‌ها را هم كاهش داد. پس در مهمانی‌ها چای كوچك، كمرنگ و خنك بخورید.

فست‌فودها را كاهش دهید

روزهای تعطیل عید، معمولاً رستوران‌ها حسابی شلوغ می‌شود. چون خیلی‌ها فرصت ندارند در خانه غذا درست كنند و عده‌ای هم برای با هم بودن در این روزهای تعطیل تصمیم می‌گیرند به رستوان بروند. حتی اگر فرصت درست‌كردن غذا را ندارید، بهتر است تا جایی كه امكان دارد از غذاهای حاضری استفاده كنید و غذایتان را در خانه میل كنید. مثلاً خوردن تخم‌مرغ یا حتی نان و پنیر و سبزی بسیار بهتر از مصرف فست‌فودهاست.

خوراکی‌های رژیمی‌

اما بد نیست بدانید علاقه وافر افراد به خرید و مصرف محصولات غذایی با برچسب رژیمی، مانع اصلی رسیدن آنها به وزن ایده آل است. همین مواد غذایی به اصطلاح سالم و رژیمی، می‌توانند باعث چاقی شما شوند. بد نیست با تعدادی از آنها آشنا شوید.

نوشابه رژیمی‌

با اینکه این نوشیدنی خوشمزه، کالری و قند کمتری نسبت به نوشابه عادی دارد، خوردن آن منجر به توقف کاهش وزن شما خواهد شد. تحقیق انجام شده در سال گذشته نشان می‌دهد سایز کمر افرادی که روزانه یک تا دو قوطی نوشابه رژیمی‌میل می‌کنند، تا ۶ برابر بیشتر از کسانی است که اصلاً نوشابه رژیمی‌نمی‌خورند. بله؛ درست خواندید. شش برابر! محققان بر این باورند که طعم شیرین نوشابه‌های رژیمی‌میل شما را به خوردن مواد شیرین بیشتر می‌کند و همین موضوع سبب افزایش وزن شما می‌شود.

اسموتی‌های آماده

با اینکه این دسته از نوشیدنی‌ها سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند، می‌توانند حاوی قند و چربی باشند و خوردن آنها میزان کالری بالایی را به بدن شما وارد کند. در هنگام انتخاب اسموتی توجه داشته باشید که به تنهایی از میوه و سبزیجات ساخته شده باشد. از خریدن آن دسته که دارای مواد افزودنی همچون شکلات و کره بادام زمینی هستند اجتناب کنید. در صورتی که قصد دارید اسموتی را جانشین یک وعده غذایی کنید، به دنبال اسموتی هایی با کالری ۳۵۰ تا ۴۰۰ باشید. اما در صورتی که اسموتی را به صورت میان وعده میل می‌کنید،‌ از خوردن اسموتی هایی که بیش از ۲۰۰ کالری انرژی دارند خودداری کنید.

غذاهای نیمه آماده یخ زده

این دسته از غذاها دارای مقدار زیادی سدیم، قند و دیگر مواد هستند که بدن شما به آنها نیازی ندارد. از سوی دیگر محدود شدن میزان غذایی که شما می‌خورید، شما را به گرسنگی‌های میان وعده می‌کشاند و همین موضوع باعث خوردن بیش از حد شما می‌شود. می‌توانید سینه کباب شده مرغ را به همراه مقدار زیادی سبزیجات میل کنید، تا معده شما کاملا پر شود و گرسنگی بعد از خوردن وعده اصلی، شما را به سمت خوردن میان وعده‌های ناسالم نکشاند.

ماست‌های طعم دار

ماست سرشار از کلسیم و پروتئین است که می‌تواند شما را سیر نگه دارد. اما ماست‌های طعم دار به علت وجود قند و طعم دهنده‌های اضافی، تاثیرات مفید ماست را خنثی می‌کنند و اشتهای شما را به سمت خوردن غذاهای شیرین بیشتر می‌کنند. اگر به خوردن ماست شیرین عادت کرده اید، می‌توانید ماست ساده را به همراه یک قاشق مربا خوری عسل میل کنید، تا طعم شیرینی هم داشته باشد.

چیپس‌های پخته شده

با اینکه این دسته از چیپس‌ها نسبت به چیپس‌های عادی چربی‌های اشباع شده ندارند و اندکی سالم تر به نظر می‌رسند، حاوی مقادیر زیادی از قند و نمک هستند؛ ضمن اینکه فیبر کافی نیز در آنها وجود ندارد. داشتن چنین برنامه فشرده‌ای از دید و بازدیدها طبیعی است كه زندگی روزانه هم دستخوش تغییر شود؛ تغییر و تحولی كه در برنامه غذایی و شیوه تغذیه اعضای خانواده درست و حسابی به چشم می‌خورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha