دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۴
کد خبر: 69987
سلامت نیوز : گرچه صحن علنی مجلس شورای اسلامی دیروز فضایی کم حاشیه را برای رای اعتماد به وزیر پیشنهادی بهداشت تجربه کرد اما بحث های کارشناسی داغ در موافقت و مخالفت با صلاحیت تصدی محمد حسن طریقت منفرد بر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی از یک سو و دفاع کوتاه رئیس جمهور سرانجام به رای اعتمادی لب مرزی انجامید به طوری که نمایندگان با 113 رای موافق دربرابر 99 مخالف و 12 ممتنع از 224 رای مأخوذه و تنها با تفاوت یک رای بیشتراز نصف به وزیر پیشنهادی معرفی شده از سوی احمدی نژاد رای اعتماد دادند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ سوابق متعدد اجرایی وزیر پیشنهادی نقطه قوتی بود که اغلب موافقان بر آن تاکید داشتند اما درمقابل مخالفان دست روی همین نقطه گذاشتند و موضوع ۳ بار عزل طریقت منفرد از ریاست بیمارستان امام حسین(ع) را مطرح کردند که البته وزیر نیز در دفاع از خود چنین موضوعی را ناشی از جابجایی روسای دانشگاه و مدیران مافوق دانست که در آن تقصیری نداشته و البته به همین دلیل فرصت خدمات بیشتری را یافته است.

دفاع سریع احمدی نژاد

رئیس جمهور در نطقی حدود 5 دقیقه ای به دفاع از وزیر پیشنهادی بهداشت پرداخت و طریقت منفرد را پزشکی مومن و متعهد اعلام کرد که دارای سوابق اجرایی گوناگون است و افزود: برای رسیدن به یک نظام مطلوب بهداشت و سلامت بایستی اقدامات بزرگ اجرا شود، یکی از مهم ترین اقداماتی که در این زمینه بایستی مورد توجه قرار گیرد گسترش نظام پزشک خانواده است. وی افزود: با وجود این که پزشکان عمومی باید به لحاظ تعداد و مسئولیت بار سنگینی از سلامت و بهداشت را به دوش بگیرند متاسفانه هر روز کمترین نقش به آنها داده می شود. در نتیجه در این زمینه شاهد وجود مشکلاتی هستیم. رئیس جمهور گفت: طرح پزشک خانواده طرح معکوس کردن هرم انسانی فعال در بخش بهداشت و درمان است و باید بار اصلی در این طرح بر عهده پزشکان عمومی باشد. وی افزود: طرح پزشکان خانواده در دستور کار دولت است و وزارت بهداشت باید به سرعت این طرح را اجرا و سازماندهی کند. رئیس جمهور گفت: اجرای این طرح به کاهش هزینه مردم خواهد انجامید و کاهش هزینه های ملی و دولت را به دنبال خواهد داشت. رئیس جمهور ادامه داد: آقای طریقت از پزشکان مؤمن و متعهد و صاحب برنامه و طرح هستند و امروز معرفی شدند انشاءا... با بررسی که انجام می دهید آقای طریقت طرح ها را در حوزه بهداشت و درمان اجرا کند.

تأمینی: طریقت حتی یک روز معاون وزیر یا رئیس دانشکده علوم پزشکی نبوده است

حسن تأمینی لیچایی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی بهداشت با اشاره به این که طریقت منفرد حتی یک روز هم معاون وزیر و رئیس دانشکده علوم پزشکی نبوده است، گفت: آقا (رهبری) می فرمایند که بیمار نباید جز رنج بیماری، رنج دیگری داشته باشد ولی ما چقدر افراد مختلف را سراغ داریم که به خاطر بیماری از زندگی ساقط شده اند. وی با بیان این که مردم سختی های مختلفی را در حوزه درمان تحمل می کنند، افزود: همین آقای رئیس جمهور سال گذشته پشت تریبون مجلس گفتند که سال بعد طرح پزشک خانواده اجرا می شود، این طرح چه شد؟

بشیری: رئیس جمهور درباره صلاحیت وزرای انتخابی از دستگاه ها استعلام می کند

اما فرهاد بشیری، نماینده پاکدشت، به عنوان موافق وزیر پیشنهادی بهداشت با بیان این که چند ماه دیگر از عمر دولت باقی نمانده است، گفت: رئیس جمهور پیش از انتخاب افراد، درباره صلاحیت آنان از دستگاه های ذی ربط استعلام می کند. وی ادامه داد: عنایت به استانداردهای ملی سلامت برای طرح های جامع سلامت، نظام ارجاع و پزشک خانواده، اورژانس، یکپارچه سازی بیمه ها از سوی دکتر طریقت منفرد باید دنبال شود. وی از نمایندگان خواست تا با رأی قاطع به وزیر پیشنهادی نشان دهند که مجلسی آگاه داریم.

دفاع طریقت منفرد

طریقت منفرد، وزیر پیشنهادی بهداشت برای دفاع از برنامه های خویش به جایگاه خطابه صحن علنی رفت و گفت: سال ۴۴ برای ادامه تحصیل به خارج از کشور رفتم و از سال ۵۸ که به کشور بازگشتم در جایگاه های مختلف خدمت کرده ام. اما به همین دلیل توفیق حضور در کشور در زمان انقلاب را نداشته ام. وی سپس به موضوع پرداخت هزینه های درمان از جیب مردم پرداخت و گفت: آسیب های حاصل از این مسئله غیرقابل تحمل است. با وجود بار سنگین مالی که حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان در سال گذشته بوده است، مردم هنوز راضی نیستند. وی تلاش برای تغییر سبک زندگی مردم در زمینه بهداشت و درمان و تغذیه و کاهش پرداخت از جیب مردم تا سطح ۳۰ درصد که هم اکنون ۶۰ درصد بیشتر است را از جمله برنامه های خویش اعلام کرد.

حاشیه

* رئیس جمهور پس از نطق کوتاه خویش بلافاصله صحن علنی مجلس را ترک کرد به طوری که برخی از همراهان مجبور شدند لحظات کوتاهی پشت سر وی بدوند.

* پس از نطق مخالفان و موافقان، علی لاریجانی از طریقت منفرد خواست تا برای دفاع از خود پشت تریبون بیاید که به اشتباه از لفظ وزیربهداشت استفاده کرد که بلافاصله با تذکر سبحانی نیا، عضو هیئت رئیسه سخن خود را اصلاح کرد و گفت: وزیر پیشنهادی بهداشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha