سلامت نیوز : قائم‌مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی از اتمام تدوین طرح تحول اجتماعی خبر داد و گفت: انتظار می‌رود که این طرح تا پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد. علیرضا افشار در گفت‌وگو با ایسنا به تشریح ابعاد گوناگون طرح تحول اجتماعی پرداخت و با بیان اینکه این طرح برای اعتلای فرهنگی جامعه و در نتیجه کاهش آسیب‌های اجتماعی تدوین شده است، گفت: در علاقه‌مندی و انگیزه مسوولان نظام نسبت به حل مسائل اجتماعی، تردیدی وجود ندارد اما در عمل خروجی و بازخورد مناسبی از تلاش مسوولان در عرصه اجتماعی مشاهده نمی‌شود. وی با بیان این که برخی آسیب‌های اجتماعی نه تنها رویکرد کاهشی ندارد، بلکه در ادامه روند سال‌های گذشته افزایش داشته است، اظهار کرد: در این میان می‌توان به افزایش طلاق، گرایش به سبک زندگی غربی و بدپوششی و همچنین تغییر الگوی مصرف از مواد مخدر سنتی به صنعتی اشاره کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمردم سالاری ؛ هرچند هنوز هم در اکثر شاخص‌های اجتماعی، وضعیت کشور ما به مراتب بهتر از کشورهای غربی است. افشار ادامه داد: در چنین شرایطی ضرورت تدوین طرحی که موجب تحول بنیادین در حوزه اجتماعی شود، بیش از پیش مشهود است و به همین خاطر طرح تحول اجتماعی کشور با هدف ایجاد انسجام و هماهنگی میان دستگاه‌های مرتبط و اجرای گلچینی از برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی اثربخش تدوین شد. به گفته افشار، مطالعات مربوط به طرح تحول اجتماعی از سال 87 آغاز شده و بیش از 250 کارشناس و صاحب‌نظر در تدوین آن مشارکت داشته‌اند. رییس مرکز امور اجتماعی وزارت کشور با اشاره به این که رویکرد طرح تحول اجتماعی، نهادینه‌سازی برنامه‌های اثربخش اجتماعی است، گفت: فرآیند قانونی شدن این طرح به گونه‌ای دنبال خواهد شد که با تغییر مدیریت‌ها و دولت‌ها، خللی در اجرای آن ایجاد نشود و تمامی مسوولان نظام در قالب یک حرکت مستمر و بلند مدت این طرح را اجرا کنند.

در حقیقت طرح تحول اجتماعی نوعی ریل‌گذاری برای ارتقای فرهنگ عمومی و کاهش آسیب‌های اجتماعی در کشور است. وی اعتقاد دارد که دیربازده بودن فعالیت‌های اجتماعی، یکی از مشکلات این حوزه است که موجب می‌شود پیگیری لازم برای اجرای مداوم برنامه‌های اجتماعی وجود نداشته باشد و در مقابل، از رویکرد انتظامی و قضایی که زود بازده اما غیر پایدار است، برای برخورد با آسیب‌های اجتماعی استفاده کنند. افشار با اشاره به نظر مثبت رییس‌جمهور نسبت به طرح تحول اجتماعی، اظهار کرد: از دیدگاه رییس‌جمهور طرح تحول اجتماعی مهمتر از طرح تحول اقتصادی است و ایشان طرح تحول اقتصادی را مقدمه‌ای برای تحول اجتماعی ارزیابی کرده‌اند.

وی تاکید کرد: در حوزه‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی به اندازه کافی اصول راهبردی، پشتوانه مطالعاتی و سیاست مصوب وجود دارد. بنابراین طرح تحول اجتماعی صرفا به تجمیع برنامه‌های اجرایی فراگیر و اثربخش پرداخته است. قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی با اشاره به پیش‌بینی 186 برنامه ملی در قالب طرح تحول اجتماعی پیرامون آسیب‌های مختلف این حوزه، اظهار کرد: این برنامه‌ها در هفت محور پیشگیری از اعتیاد به موادمخدر، روانگردان‌ها، مشروبات الکلی و دخانیات؛ تشکیل، تحکیم و تعالی خانواده و کاهش طلاق؛ ارتقای نشاط و سلامت اجتماعی؛ ارتقاء امنیت اجتماعی و اخلاقی؛ ارتقای وحدت، همبستگی و هویت ملی (ایرانی اسلامی)؛ صیانت از حقوق شهروندی؛ ارتقای فرهنگ دینی، اخلاق اسلامی و ترویج روزی حلال دسته‌بندی شده است. به گفته افشار، حدود 20 درصد برنامه‌های اجرایی پیش‌بینی شده در طرح تحول اجتماعی جدید است و پس از تصویب این طرح اجرا خواهد شد، اما تجربه اجرای سایر برنامه‌ها پیش از این وجود داشته و هم‌اکنون هم وزارت کشور منتظر تصویب طرح تحول نمانده است، بلکه اجرای شماری از برنامه‌های موفق اجتماعی را دنبال می‌کند.

دبیر شورای اجتماعی کشور در خصوص نحوه تامین منابع اجرای طرح تحول اجتماعی، توضیح داد: پیش‌بینی شده که فرآیند تامین اعتبار این برنامه ملی از طریق ردیف بودجه دستگاه‌های مرتبط تامین شود. در واقع برای اجرای طرح تحول اجتماعی، بودجه جداگانه‌ای منظور نمی‌شود. وی ادامه داد: پیشنهاد وزارت کشور این است که بین یک تا پنج درصد بودجه دستگاه‌های ذی‌ربط حوزه اجتماعی و فرهنگی با تصویب شورای اجتماعی کشور پرداخت شود. در این صورت طرح تحول اجتماعی بدون اینکه بودجه جداگانه‌ای داشته باشد، از ضمانت اجرا برخوردار خواهد شد. افشار با اشاره به قطع بودجه ارتقای شاخص‌های فرهنگی در استان‌ها از سال جاری، اظهار کرد: دولت از سال 89 اعتبار معادل 1500 میلیارد تومان را برای ارتقای شاخص‌های فرهنگی به استان‌ها اختصاص می‌داد، اما به دلیل اختلافاتی که میان مجلس و دولت در نحوه هزینه‌کرد این بودجه وجود داشت، از سال 91 به طور کامل قطع شد.

وی افزود: به نظر می‌رسد اگر مجلس با پیشنهاد نظارت بر یک تا پنج درصد بودجه دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی توسط شورای اجتماعی وزارت کشور موافقت کند، دیگر نیازی به بودجه 1500 میلیارد تومانی یاد شده هم نباشد. دبیر شورای اجتماعی کشور در ادامه با اشاره به نقش مجلس شورای اسلامی در اجرای طرح تحول اجتماعی، اظهار کرد: از اواخر مجلس هشتم رایزنی برای در دستور کار قرار گرفتن این طرح در کمیسیون‌های تخصصی مربوطه آغاز شد. اما متاسفانه این پیگیری‌ها بی‌نتیجه بود. همچنین در مقطع تصویب بودجه 91، پیشنهاد وزارت کشور با نظر مساعد رییس‌جمهور به کمیسیون تلفیق بودجه ارائه گردید، ولی مطرح نشد. وی ادامه داد: با آغاز به کار مجلس نهم، وزارت کشور به طور مرتب جلساتی را با کمیسیون‌های فرهنگی و اجتماعی مجلس برگزار می‌کند و انتظار می‌رود که قبل از انتخابات ریاست جمهوری، طرح تحول اجتماعی به تصویب مجلس برسد.

به گفته وی، «ستاد اجرایی طرح تحول اجتماعی» در وزارت کشور تشکیل شده و بر اجرای این طرح نظارت دارد. ضمن اینکه متناظر این ستاد تاکنون در اکثر استان‌های کشور به ریاست استانداران تشکیل شده است. افشار با اشاره به اینکه منتظر تصویب طرح تحول اجتماعی در مجلس نمانده‌ایم، افزود: اولویت با آن دسته از برنامه‌هایی است که قبلا در ابعاد کوچکتر اجرا شده و نتیجه آن مثبت بوده است، بنابراین تلاش می‌شود این‌گونه برنامه‌ها به صورت فراگیر و در سطح ملی اجرا شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha