شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۳
سلامت نیوز : می‌گویند سالی که نکوست از بهارش پیداست. حال بهار 92 طوری آغاز شد که خود با رکوردزنی در طول تعطیلات همراه بود و ایرانی‌ها از این فرصت بهترین استفاده را کردند و بیش از سال قبل به مسافرت رفتند. این در حالی است که آمارهای اولیه نیز نشان از کاهش آسیب‌ها بویژه در تصادفات جاده‌ای دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازوطن امروز ؛ منوچهر جهانیان، رئیس ستاد تسهیلات سفرهای کشور در این باره با اعلام اینکه ۸۵ میلیون و ۶۳۹ هزار نفر گردشگر، در طول ایام نوروز اقامت شبانه در استان‌های کشور داشته‌اند، می‌گوید: مازندران در بین استان‌ها رکورددار بیشترین اقامت نوروزی است.وی با اشاره به آمار و ارقام اظهار داشت: از 28 اسفند ماه 91 تا 16 فروردین 92 که زمان انجام 3 دوره سفرهای نوروزی مردم بود 85 میلیون و 639 هزار نفر در سراسر استان‌های کشور اقامت شبانه داشته‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، رشد 4/35 درصدی را نشان می‌دهد.رئیس ستاد تسهیلات سفرهای کشور، استان‌هایی که گردشگران و مسافران، بیشترین اقامت شبانه را در آنها داشته‌اند به ترتیب مازندران، خراسان رضوی، فارس، گیلان، اصفهان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان، یزد و کرمانشاه اعلام کرد.

وی از رشد 91 درصدی سفر به مناطق کمتر شناخته شده در کشور نیز خبر داد و گفت: در پی برپایی نمایشگاه‌هایی چون «صدای عشایر»، سفر به مناطق روستایی در نوروز امسال رشد صددرصدی یافت و باعث ایجاد درآمد و رونق اقتصادی ساکنان روستاها شد.رئیس ستاد تسهیلات سفرهای کشور درباره میزان ماندگاری مردم در سفرها نیز گفت: میانگین ماندگاری مسافران در سال گذشته 1/2 روز بود که امسال به 7/3 روز رسید.جهانیان طولانی‌ترین ماندگاری مسافران نوروزی را متعلق به استان‌های خراسان رضوی، مازندران، فارس، کیش، قشم و گیلان اعلام کرد و گفت: کمترین ماندگاری‌ها نیز متعلق به استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، البرز، ایلام، زنجان و انزلی بوده است.

133 میلیون نفر جابه‌جایی در نوروز

همچنین شهریار افندی‌زاده، معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به انجام 133 میلیون و 286 هزار و 377 نفر جابه‌جایی در نوروز امسال، می‌گوید: در مقایسه با سال گذشته جابه‌جایی‌ها با 10 درصد رشد همراه بوده است.

وی با اشاره به آمار سفرهای نوروزی از 24 اسفندماه تا 15 فروردین، اظهار داشت: در مجموع 133 میلیون و 286 هزار و 377 نفر جابه‌جایی در کشور انجام گرفته است که پیش‌بینی می‌شود تا امروز( شنبه) آمار جابه‌جایی‌های نوروزی به 140 میلیون نفر برسد.وی با بیان اینکه از این تعداد 58 میلیون و 492 هزار و 265 نفر جابه‌جایی مربوط به حمل و نقل عمومی ریلی، هوایی و دریایی بوده است، گفت: این میزان سهم 46 درصدی حمل و نقل عمومی را نشان می‌دهد که سهم ریلی 2 میلیون و 19 هزار و 361 نفر جابه‌جایی بوده است که سهم 2 درصدی را نشان می‌دهد.معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: حمل و نقل هوایی با 926 هزار و 273 نفر جابه‌جایی سهم یک درصدی داشته است همچنین سهم حمل و نقل دریایی 4 میلیون و 296 هزار و 322 نفر جابه‌جایی بوده است که 3 درصد از کل جابه‌جایی‌ها را شامل می‌شود.افندی‌زاده با اشاره به میزان جابه‌جایی در حمل و نقل عمومی جاده‌ای، بیان کرد: در طول این مدت 51 میلیون و 260 هزار و 301 نفر جابه‌جایی در حمل و نقل عمومی جاده‌ای انجام گرفته است که سهم حمل و نقل جاده‌ای عمومی و شخصی در این مدت 92 درصد بوده است.رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه در مقایسه با سال گذشته جابه‌جایی‌ها با 10 درصد رشد همراه بوده است، اظهار داشت: در حمل و نقل عمومی جاده‌ای سهم اتوبوس‌های برون شهری با 18 هزار و 200 اتوبوس از کل حمل و نقل جاده‌ای عمومی 9/43 درصد بوده است و همچنین 5/35 درصد هم از طریق 33 هزار مینی‌بوس جابه‌جا شده‌اند.

افندی‌زاده با اشاره به میزان تردد در این مدت، اظهار داشت: بیشترین تردد جاده‌ها در استان مازندران بوده است و رتبه‌های بعدی مربوط به استان البرز، گیلان، فارس، تهران و قم بوده است.

كاهش 7 درصدی تصادفات نوروز

این آمار افزایشی سفرها در حالی است که سردار اسکندر مؤمنی، رئیس پلیس راهور ناجا می‌گوید: حوادث جاده‌ای در 2 هفته اول تعطیلات نسبت به سال گذشته 7 درصد کاهش داشته است و آمار هفته سوم نیز بزودی به اطلاع مردم خواهد رسید.

وی علت تصادفات در ایام نوروز را 38 درصد واژگونی به علت خستگی و خواب‌آلودگی، 22 درصد انحراف به چپ و 20 درصد سرعت غیرمجاز دانست و گفت: در کل این 3 عامل باعث 80 درصد از حادثه‌های رانندگی در ایام نوروز است.مومنی یادآور شد: بیشترین حوادث رانندگی در استان‌های اصفهان و مرکزی اتفاق افتاده است و میانگین سنی تصادفات در حوادث واژگونی خودرو مربوط به افراد بالای 40 سال بود. میانگین سنی در حوادث انحراف به چپ مربوط به افراد 30 تا 40 ساله و میانگین سنی حوادث با سرعت غیرمجاز مربوط به افراد 20 تا 30 ساله است و این نشان دهنده این است که افراد جوان بیشتر با سرعت رانندگی می‌کنند و افراد بالای 40 سال که احساس می‌کنند تجربه بیشتری در رانندگی دارند، بیشتر دچار خستگی و خواب‌آلودگی می‌شوند.

وی درباره ساعات تصادف رانندگی اعلام کرد: بیشترین تصادف در حوادث رانندگی در ساعات 12 تا 18 بعد از ظهر بود و بیشترین واژگونی‌ها در ساعات 12 تا 16 بعدازظهر رخ داده است. رئیس پلیس راهور ناجا خاطرنشان کرد: بیشترین سرعت ثبت شده توسط دوربین‌های کنترل سرعت مربوط به خودروی پورشه با 240 کیلومتر در ساعت بوده که در استان اصفهان این خودرو توقیف شده است.

كاهش تصادفات جرحی در تهران

تهران نیز با وجود خلوت‌تر شدن اما خالی از حادثه نبود. به گفته سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس راهور تهران با وجود آنکه در ایام نوروز در سطح شهر تهران تصادفات جرحی و خسارتی 30 درصد کاهش داشته است اما از 24 اسفند سال گذشته تا 15 فروردین 8 تن در سر صحنه تصادفات رانندگی پایتخت کشته شدند که این رقم در مقایسه با سال گذشته افزایش داشته است.

وی از افزایش 90 درصدی برخورد با خودروهای متخلف در معابر پایتخت طی نوروز خبر داد و گفت: بر این اساس بیش از 5200 دستگاه خودروی متخلف که دارای تخلفات حادثه‌ساز بویژه سرعت و سبقت غیرمجاز در بزرگراه‌های تهران بودند با رشد 97 درصدی نسبت به سال گذشته، توقیف و روانه پارکینگ‌ها شدند.

رحیمی همچنین از ضبط بیش از 260 جلد گواهینامه رانندگان متخلف در پایتخت خبر داد و گفت: این رقم در مقایسه با سال گذشته 25 درصد افزایش داشته است.

نجات بیش از 5200 مسافر نوروزی از مرگ

همچنین طرح امداد نوروزی که از 24 اسفند آغاز شده بود امروز صبح به پایان رسید و محمود مظفر، رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر با اشاره به این موضوع از نجات 5 هزار و 224 مسافر نوروزی از مرگ حتمی در طرح نوروزی خبر داد.

وی در تشریح عملکرد امدادگران این سازمان در طرح امداد و نجات نوروزی ۹۲ با بیان اینکه از ۲۴ اسفندماه تا 16 فروردین ۵ هزار و ۲۴۸ عملیات توسط امدادگران پوشش داده شده است به مهر گفت: از این میان ۱۱۷ هزار و ۹۴۶ تن دچار حادثه شده‌اند.

وی با بیان اینکه به 112 هزار و ۳۹۲ تن توسط امدادگران امدادرسانی شد، افزود: ۵ هزار و ۲۲۴ تن نیز در این 20 روز از مرگ حتمی با کمک امدادگران نجات یافتند.

اگرچه افزایش سفرها و کاهش حوادث رانندگی در بهار نوید سال بهتری نسبت به سال گذشته می‌دهد اما این روند باید با افزایش آگاهی مردم و توجه به مقررات راهنمایی و رانندگی طوری تداوم یابد که میزان کشته‌های رانندگی که طبق آخرین آمار در سال 91 به بیش از 19 هزار نفر رسید کاهش چشمگیری یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha