90 تا 95 درصد عوامل پرفشاری خون قابل پیشگیری و پنج تا 10 درصد از عوامل این بیماری قابل درمان است.

95 درصد عوامل پرفشاری خون قابل پیشگیری است

سلامت نیوز : نوذر نخعی امروز در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه در بیماری‌های غیر‌ واگیر با عامل خطر یعنی ریسک فاکتور‌ بیشتر در ارتباط هستیم، اظهار داشت: به عنوان نمونه علت بروز بیماری هاری، ویروس هاری است که بر اثر گاز گرفتن سگ ایجاد می‌شود، اما علت بیماری صرع را ‌نمی‌توان‌ به راحتی مشخص کرد.

وی با بیان اینکه پرفشاری خون عوامل ریسک فاکتور بسیار قوی دارد، ابراز داشت: عوامل ریسک فاکتور پرفشاری خون را به دو گروه عوامل قابل تغییر و غیر‌قابل تغییر تقسیم‌بندی می‌کنند که سن و سابقه فامیلی جزو عوامل غیر‌قابل تغییر در این بیماری است.

نخعی گفت: 90 تا 95 درصد عوامل پرفشاری خون قابل پیشگیری و پنج تا 10 درصد از عوامل این بیماری قابل درمان است.

وی عنوان کرد: اضافه وزن و چاقی، مصرف نمک زیاد، کم بودن فعالیت فیزیکی، مصرف کم میوه و سبزیجات و استرس زیاد از گروه قابل تغییر در عوامل ریسک فاکتور پر فشاری خون به شمار می‌رود.

وی ابراز داشت: تغییر این عوامل ریسک فاکتور در پیشگیری از بروز بیماری پرفشاری خون در فرد مؤثر است، همچنین کودکانی که در دوران شیرخوارگی شیر مادر مصرف ‌نکرده‌اند‌ در زمان بزرگسالی احتمال پرفشاری خون‌ در آنها بیشتر است.

نخعی تصریح کرد: وزن کم نوزاد هنگام تولد، استعمال ‌سیگار ‌و استرس مادر در دوران بارداری از ‌ریسک فاکتورهایی به شمار می‌روند که احتمال ابتلای فرد به بیماری پرفشاری خون در زمان بزرگسالی را بیشتر می‌کند.

وی به اقدامات انجام شده در کشورهای پیشرفته برای کنترل بیماری پرفشاری خون اشاره کرد و افزود: بسیاری از این کشورها با کنترل وزن و افزایش فعالیت بدنی موفق به کاهش پرفشاری خون در افراد ‌جامعه شده‌اند.

نخعی گفت: ترک عادت‌هایی مانند مصرف تنقلات، فست‌فودها، بازی‌های رایانه‌ای‌ در پیشگیری از بروز بیماری پرفشاری خون در افراد مؤثر است و اگر بخواهیم از این بیماری در جامعه پیشگیری کنیم باید کودکانمان را از عادت‌ها ترک دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha