یکشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۴

سلامت نیوز : سازمان جهانی بهداشت (WHO) در گزارش جدیدی به مناسبت روز جهانی سلامت با موضوع «فشار خون بالا»، اعلام کرد که هم اکنون در سراسر دنیا از هر سه فرد بالغ، یک نفر به بیماری فشارخون مبتلا است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ در این گزارش تاکید شده است: در دنیا از هر سه فرد بالغ یک نفر به بیماری فشار خون مبتلا است که سهم ابتلا به این بیماری با توجه به افزایش سن، بیشتر می‌شود به این ترتیب که از هر 10 فرد 20 تا 30 ساله یک نفر به فشار خون بالا مبتلا است در حالی که در حدود سن 50 سالگی آمار ابتلا به این بیماری به پنج نفر از هر 10 نفر افزایش می‌یابد.

همچنین برخی از کشورهای کم درآمد در آفریقا بالاترین نرخ ابتلا به فشارخون بالا را دارند.

بنا بر گزارش سازمان جهانی بهداشت، روز هفتم آوریل مصادف با سالروز تاسیس سازمان جهانی بهداشت در سال 1948 میلادی و بزرگداشت روز جهانی سلامت است و امسال بیماری «فشار خون بالا» بعنوان موضوع این روز تعیین شده است.

عارضه فشار خون بالا که همچنین از آن به عنوان hypertension نیز یاد می‌شود، سبب افزایش خطر بروز حملات قلبی، سکته و نارسایی کلیوی می‌شود که در صورت عدم کنترل حتی می‌تواند سبب نابینایی، نامنظمی ضربان قلب و نارسایی قلبی شود. خطر ابتلا به بیماری ها و ناراحتی‌های فوق در صورت وجود سایر فاکتورهای خطرزا و موثر در بروز امراض قلبی نظیر دیابت، شدیدتر نیز می شود.

در گزارش سازمان جهانی بهداشت هم چنین آمده است: شیوع این بیماری در برخی از کشورهای کم درآمد آفریقایی بسیار بیشتر از سایر نقاط جهان است و بیش از 40 درصد افراد بالغ در اغلب کشورهای آفریقایی از فشار خون بالا رنج می‌برند.

با این حال فشار خون بالا، قابل پیشگیری و درمان است. در برخی کشورهای توسعه یافته، پیشگیری و درمان همزمان با کاهش سایر عوامل خطر‌زای بیماری‌های قلبی – عروقی، سبب کاهش میزان مرگ و میرهای ناشی از بیماری‌های قلبی شده است. عوامل ذیل خطر تشدید بیماری فشار خون بالا را کاهش می‌دهد:

- کاهش مصرف نمک

- استفاده از رژیم غذایی متعادل

- عدم استعمال الکل

- انجام فعالیت‌های بدنی منظم

- حفظ وزن متناسب بدن

- عدم استعال دخانیات

هدف سازمان جهانی بهداشت از تعیین موضوع فشار خون بالا برای روز جهانی سلامت در سال 2013 میلادی افزایش سطح آگاهی عمومی در مورد این بیماری، تبلیغ عادت‌های سالم و تشخیص بهتر این بیماری است که در نهایت به کاهش خطر سکته و حملات قلبی منجر می شود.

فعالیت‌های مهم سازمان جهانی بهداشت به مناسبت این روز و در راستای دستیابی به اهداف فوق شامل افزایش آگاهی نسبت به عوامل و پیامدهای فشارخون بالا، ارائه اطلاعات مناسب درباره پیشگیری از فشارخون بالا و عوارض ناشی از آن و تشویق افراد بالغ نسبت به اندازه‌گیری منظم فشار خون و رعایت توصیه‌های متخصصان سلامت، تشویق به مراقبت شخصی جهت پیشگیری از افزایش فشارخون، همگانی کردن خدمات کنترل فشارخون و ترغیب مقامات ملی و محلی نسبت به فراهم کردن شرایط برای رفتارهای سالم در این زمینه هستند.

40 درصد از افراد بالغ 25 ساله و بزرگتر در سال 2008 میلادی به بیماری فشارخون بالا مبتلا شده‌اند و در این سال 17.3 نفر در سراسر جهان بر اثر ابتلا به بیماری‌های قلبی – عروقی جان خود را از دست داده‌اند که 80 درصد این مرگ و میرها در کشورهای کم درآمد یا با درآمد متوسط رخ داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha