سه‌شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۴
سلامت نیوز : نیامدن بچه‌ها به مهمانی و حاضر نشدن آن ها در جمع‌های خانوادگی برای خیلی از مادرها مشکلی پیچیده و عذاب آور است. اگر مادری هستید که خیلی، فرزند یا یکی از اعضای خانواده شما از رفت و آمدهای خانوادگی لذت نمی‌برند یا اگر دوست دارید وقتی اعضای خانواده، مهمان خانه شما می شوند از لحظه لحظه های حضور در کنار شما لذت ببرند، خواندن این گزارش را که در گفت وگو با دکتر مریم کیاستی، مشاور خانواده، تهیه شده از دست ندهید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ باید در قدم اول متوجه شوید علت اصلی دوری کودک یا حتی همسر شما از حضور در جمع های خانوادگی چیست؟ گاهی رفع همان مشکل که خیلی هم پیچیده نخواهد بود، بار این مشکل بزرگ را از روی دوش شما بر می دارد. در ابتدا باید بدانید برخی از رفتارها باعث می شوند فرد از جمع خانوادگی دور گذاشته شود در این بین برخی اقدام های مشکل ساز در روابط فامیلی وجود دارد که مشکلاتی را در رفت و آمد با آن ها ایجاد می کند.

چند گام تا دوستی
اولین مورد پرتوقعی است. توقع آفت رابطه خانوادگی است گاهی پیش می اید که فرزند یا همسر شما به دلیل توقع زیاد از اعضای فامیل و البته برآورده نشدن آن توقع ها از جمع خانوادگی کناره گیری می‌کنند. بنابراین آن ها بااین اخلاق مانع داشتن روابط سالم و مثبت با خانواده می‌شوند. شماباید به فرزند خود بیاموزید که پرتوقعی نوعی سوء استفاده از محبت دیگران است و آفت رابطه سالم خانوادگی به حساب می آید.

در لیست خود ، بدکلامی را به عنوان دومین مورد اضافه کنید. فرزندتان اگر نیش زبان داشته باشد به سختی می تواند روابط خوبی با اقوام برقرار کند. نیش زبان یک مشکل روانی است که باید با کمک روانکاو حل شود. اگر چه نیت فرزند یا همسرتان از حرف هایی که می زند خیر است، اما باید بداند که مجاز به استفاده از هر کلمه و لحنی نیست. اصلا کسی که خیرخواه دیگران است طوری حرف نمی زند که منجر به کدورت و لجبازی شود مگر در مواردی خاص که قصد تلنگر زدن در کار باشد.

باید بدانید که بچه ها و افرادی که با نیش زبان حرف می زنند، بیشتر مواقع تنها می مانند. با کمی دقت و تامل می توانید بدکلامی را از زبان کودکتان دور کنید. تذکر با زبان مهربان، در نظر گرفتن پاداش های متفاوت در برابر استفاده از جمله های زیبا و البته تمرین می تواند این مشکل را برطرف کند. کینه های پنهان نیز عامل تیرگی بسیاری از روابط است. در بیشتر موارد اگر این کینه ها را ریشه یابی کنیم به حسادت می رسیم. گاهی همسر یا فرزند ما به دلیل کینه یا ناراحتی، رغبتی به رفت و آمد با فامیل ندارند. یادتان باشد باید برای حل این مشکل ها به تقویت اعتماد به نفس در آن ها روی بیاورید. به یقین این راه را به خوبی می دانید.

دور رسم‌های سخت، خط قرمز بکشید
یکی از بدترین آفت های روابط فامیلی، باب شدن رسم های سختی است که ما را گرفتار تکلف و مشقتهای زیادی می کند. تا جایی که، ترجیح می دهیم اصلا رابطه و رفت و آمدی در کار نباشد. باید بررسی کنید. شاید در جمع های خانوادگی، رسمی وجود دارد که همسر یا فرزندتان از آن رنج می برد وگرنه همه به دنبال جایی هستیم که در کنار اطرافیان لذت ببریم، صفایی کنیم و غذایی بخوریم و دور هم خوش باشیم. بهانه کردن گرفتاری ها و مشغله های روزمره وقتی معنا دارد که فرد خود را مجبور می بیند برای یک معاشرت شب نشینی، کلی وقت و انرژی و پول هزینه کند.

البته برخی شخصیت ها نیز عادت کرده اند همیشه محبت ببینند و وظیفه خودشان نمی دانند که به دیگران محبت کنند. محبت کردن کار سختی نیست. با روی باز از میهمان استقبال کردن و خشنود نگه داشتن میهمان حین مهمانی و پذیرایی با صداقت با آنچه در اختیار است، محبت کردن محسوب می شود. یادتان باشد اگر همسر یا فرزند شما جزو آن دسته افرادی هستند که در مهمانی شاد و شنگولند ولی در میزبانی چندان فعال نیستند و نمی توانند روابط خوبی با اقوام داشته باشند و به این معناست که سخاوت ندارند . میهمان دوستی و سخاوت رکن اصلی و مهم در فامیل داری است. سخاوتمند نزد همه محبوب است حتی آنکه از این سخاوت بهره ای نبرده باشد. این خاصیت معنویِ سخاوت است نه تاثیر پول! و خسیس همیشه مطرود و منفور است حتی نزد کسی که خساستش ضرری به او نزده است.

در خانه شما هم خوش می گذرد
حتما برای شما هم پیش آمده است که در برخی از مهمانی ها ، وقتی به خانه فرد خاصی می روید اصلا متوجه گذر زمان نمی شوید. شاید دوست داشته باشید دیگران نیز چنین احساسی را هنگامی که مهمان شما می شوند تجربه کنند. اگر چنین است، کافی است بعضی از اصول ریز و درشت مهمان‌نوازی را رعایت کنید تا هرکسی در خانه شما احساس آرامش کند. در قدم اول باید به استقبال مهمان بروید. درست است کار دارید اما بدترین کار شما به عنوان میزبان حاضر نبودن مقابل در، هنگام ورود مهمان است.

مهم نیست چقدر با آن ها صمیمی باشید؛ به عنوان یک میزبان، وظیفه شماست که همه کارها را برای چند ثانیه کنار بگذارید و به نشانه خوشامدگویی جلوی در حاضر باشید. بهتر است از همان لحظه که در اصلی خانه را باز می‌کنید، در ورودی خانه را هم باز نگه دارید تا به جای دیدن چوب در، چهره خندان شما را در اولین نگاه ببیند.در ادامه باید بدانید که مهمان برای دیدن و حرف زدن با شما به خانه تان آمده است پس تمام وقت خود را صرف درست کردن غذای لذیذ و در آشپزخانه نگذرانید.

بهتر است بیش از اندازه در آشپزخانه وقت صرف نکنید و با خسته کردن خود، انرژی‌تان را برای پذیرایی از مهمان کم نکنید. به جای این مشغولیت‌ها، برنامه کم‌زحمت اما خوبی را برای آماده کردن خوراکی‌ها تعیین کنید و طی روز چند مرتبه با خوراکی‌های مختلف از مهمانتان پذیرایی کنید. کیک و چای، آجیل، پاپ‌کورن‌هایی که به راحتی در خانه آماده می‌شوند، می‌توانند گزینه‌های خوبی برای شما باشند.

یادتان باشد در بردن کیف دستی، چتر یا چمدان به مهمان کمک کنید. مهمانتان را به سمت اتاق یا کمدی که می‌تواند وسایلش را در آن بگذارد راهنمایی کنید تا سرگردان به دنبال جایی برای قرار دادن وسایلش نگردد. اگر مهمانتان از راه دوری آمده، بعد از این مرحله، به او جای حمام و دستشویی را نشان دهید و تا زمانی‌که او آماده می‌شود، میان‌وعده‌ای برایش آماده کنید.

جای خوب مال مهمان است
هیچ‌وقت مهمانی که قرار است شب را در خانه شما بگذراند در هال یا پذیرایی جا ندهید. اگر اتاق اضافه‌ای ندارید، اتاق بچه‌ها یا اتاق خودتان را برای او آماده کنید و همه این هماهنگی‌ها را قبل از ورود مهمان انجام دهید. اگر جای کافی برای پذیرش چنین مهمانی ندارید، از قبل به او اطلاع دهید.

یک کار بهتر هم می توانید انجام دهید. بد نیست قبل از رسیدن مهمان، چند شاخه گل تازه در خانه بگذارید؛ گل تازه به خانه شما روح می‌دهد و فضای قابل‌پذیرش‌تری را برای مهمانتان فراهم می‌کند. تمیز کردن خانه یا درست کردن چیدمان را در روزهای قبل انجام دهید. بدترین زمان برای خرید کردن وسایل مورد نیاز یا رسیدگی به ظاهر خانه، بعد از ورود مهمان است.

البته در این بین یک شاه کلید هم وجود دارد. یادتان باشد با تعارف زیاد کار را خراب نکنید. تعارف زیاد به مهمان باعث می شود او احساس راحتی در کنار شما نداشته باشد و احساس کند مدام حواس شما به کارهایی است که انجام می دهد. در نتیجه، دیگر به اندازه کافی به او خوش نمی گذرد. اگر مهمان شما بچه کوچکی دارد که ممکن است هنگام بازی به وسایل گران‌قیمت‌تان یا خودش آسیب بزند، قبل از آمدن او این وسایل را از دسترسش دور کنید. درست نیست که در زمان حضور مهمان، مدام مراقب وسایل خود باشید و با استرس چشمتان به دست و رفتارهای دیگران باشد.

یادتان باشد رابطه با اعضای خانواده و فامیل احساس های متفاوتی مانند احساس امنیت، آرامش، توانمندی ، ارزشمندی و همسانی را در فرد ایجاد می کند. احساسی که به طور حتم اگر در فرد وجود نداشته باشد زندگی آینده وی را به خطر خواهد انداخت و برای به دست آوردن آن مجبور است ساعت ها حق مشاوره پرداخت کرده و از انواع و اقسام راه حل ها و داروها استفاده کند.

رعایت این موارد، هم باعث می شود کودکان بدقلق فامیل از حضور در خانه شما احساس شادی و آرامش کنند هم دیگر اعضای خانواده روش مهمانداری را از شما بیاموزند. بنابراین فرزند یا همسر شما برای حضور در جمع فامیلی رغبت خواهند داشت. به یاد داشته باشید،همیشه کلید رابطه های طلایی و مهمانی های با شکوه و پر محبت در دست زنان مهربان خانه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha