پنجشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۴
سلامت نیوز :مدیر كل اداره سلامت شهرداری تهران با اشاره به نقش پررنگ فشار خون در مرگ و میر بر اثر بیماری های قلبی و عروقی در كشور و جهان خواستار توجه بیشتر شهروندان به این مساله و جدی گرفتن فشار خون شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ محمدمهدی گلمكانی در جلسه علنی امروز شورای شهر تهران با ارائه گزارشی از عملكرد اداره سلامت شهرداری، گفت: هر ساله 8.5 میلیون نفر در سراسر جهان به خاطر فشار خون قربانی می شوند. در ایران نیز از هر پنج نفر یك نفر به فشار خون مبتلاست اما فقط 50 درصد مبتلایان در ایران از داشتن فشار خون مطلع هستند. از این تعداد هم فقط نیمی از آن ها برای كنترل فشار خود دارو مصرف می كنند.

وی افزود: به همین مناسبت شعار امسال ما جدی گرفتن فشار خون است. در هفته سلامت برنامه هایی در دهكده های سلامت مناطق 22 گانه تهران برگزار می شود. براساس دوره های آموزشی بالغ بر سه هزار اجرا در این مناطق خواهیم داشت و پایگاه سلامت نیز در نماز جمعه این هفته مستقر خواهد شد.

در ادامه دكتر زالی، استاد دانشگاه با بیان اینكه در كشور ما 75 درصد مبتلایان به فشار خون در مدار درمانی قرار نگرفته اند، اظهارداشت: بالغ بر 370 مرگ روزانه در كشور داریم كه 90 درصد آن به خاطر بیماری های قلبی و عروقی است از این میزان 50 درصد ناشی از فشار خون است. امروزه سیمای مرگ در كشورمان در حال تغییر است و بیماری های قلبی و عروقی، حوادث و سرطان در صدر فهرست عوامل مرگ قرار دارند.

وی افزود: در سال حماسه سیاسی و اقتصادی انسان سالم محور توسعه است كه باید به آن توجه شود. فعالیت ورزشی مرتب و منظم، اصلاح سبك زندگی، مصرف میوه و سبزیجات، بهره گیری از طب سنتی و... می تواند بیماری های غیر واگیر را كنترل كند و در كاهش بیماری های قلبی و عروقی و به ویژه فشار خون تاثیر به سزایی داشته باشد.

زالی همچنین گفت: ناهمگونی بسیاری در بین مناطق تهران از نظر عدالت در سلامت و شاخص های آن دیده می شود و وضعیت مناطق در این زمینه بسیار متغییر است برخلاف آن كه در افكار عمومی می شنویم كلان شهر تهران در بسیاری از زمینه ها و به ویژه سلامت نیازمند فعالیت های جدی و مستمر است.

در جلسه امروز پزشكان سلامت منطقه 12 حضور داشتند و فشار خون حاضران را در صورت تمایل كنترل می كردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha