شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۶:۰۹
کد خبر: 71214

آیا شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید كه دائما مجبورید به چربی موها و پوست‌تان توجه كنید؟

مراقبت از پوست و موهای چرب
سلامت نیوز : برای رفتن به مهمانی حسابی برنامه‌ریزی كرده‌اید، ظهر به حمام رفته‌اید و موهای‌تان را خوب شسته‌اید؛ ولی بعد از ظهر روز همان روز وقتی آماده رفتن هستید به موهای‌تان دست می‌كشید و در كمال ناباوری می‌بینید بشدت چرب‌شده و پوست صورت‌تان هم مثل موها چربی به خود گرفته است. در نهایت مجبور می‌شوید قبل از رفتن یك بار دیگر موهای‌تان را بشویید. این شرایط چقدر برای شما پیش آمده است؟ آیا شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید كه دائما مجبورید به چربی موها و پوست‌تان توجه كنید؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیب ؛ دكتر امیر هوشنگ احسانی، متخصص پوست و مو و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران نكته‌هایی را درباره پوست و موی چرب می‌گوید كه دانستن آنها برای مراقبت درست از پوست و موهای چرب بسیار مفید است.

پوست از نظر گروه‌بندی به چهار نوع خشك، چرب، معمولی و مختلط تقسیم می‌شود. این نوع گروه‌بندی بیشتر برای صورت كاربرد دارد و در نواحی دیگر بدن كمی گسترده‌تر است. غدد چربی در پوست همه افراد وجود دارد؛ ولی تعداد و فعالیت این غدد در افراد مختلف متفاوت است. تعداد این غدد چربی در افرادی كه پوست‌شان در گروه چرب قرار می‌گیرد، بیشتر است و از طرفی این غدد در افراد با پوست چرب بیش از اندازه فعالیت دارد.

شناسایی چربی

تعیین نوع پوست به عوامل زیادی بستگی دارد؛ اگر فردی برای تشخیص نوع پوست خود به متخصص پوست و مو مراجعه كند نباید پوستش را شسته یا از ماده‌ای موضعی استفاده كرده باشد. اگر از یك ماده موضعی، برای مثال كرم استفاده نكرده باشد؛ ولی پس از یك روز حس چربی روی پوست وجود داشته باشد، می‌توان گفت كه پوستش چرب است؛ ولی این ارزیابی دقیق نیست. امروز دستگاه‌هایی وجود دارد كه میزان چربی سطح پوست را اندازه‌گیری می‌كند و با نوع معمولی می‌سنجد. این نوع اندازه‌گیری چربی دقیق است؛ ولی فعلا برای امور پژوهشی از آن استفاده می‌شود. برای تشخیص چرب بودن مو هم باید این مساله را در نظر داشت كه اگر مو بین 24 تا 48 ساعت پس از شست‌وشو حالت چرب پیدا كند، موی چرب محسوب می‌شود.

بی‌خیال رطوبت

پوست‌های چرب خیلی به مراقبت نیاز ندارد و پوست‌های خشك دغدغه اصلی متخصصان پوست و مو است. معمولا برای پوست‌های چرب نیازی به استفاده از كرم مرطوب‌كننده احساس نمی‌شود؛ البته این مساله به میزان چربی پوست بستگی دارد كه تشخیص آن به عهده پزشك متخصص پوست و موست. چنانچه پوست چرب نیاز به كرم مرطوب‌كننده داشته باشد میزان مصرف برای این نوع پوست باید كمتر از دیگر پوست‌ها باشد.

شست‌وشوی پوست

انتخاب نوع شوینده باید متناسب با نوع پوست باشد. نوع شوینده در احساس راحتی فرد نقش بسزایی دارد. برای پوست‌های چرب، شوینده‌هایی طراحی شده كه می‌توانند چربی پوست را كمتر كند و PH اسیدی‌تری دارد.

لایه‌بردار خوب یا بد؟

استفاده از لایه‌بردار بیشتر جنبه درمانی دارد و افراد هر پوستی كه دارند، می‌توانند از لایه‌بردارها استفاده كنند. این لایه‌بردارها آسیبی به پوست وارد نمی‌كند؛ البته تنها در صورتی می‌تواند مفید باشد كه درست از آنها استفاده شود.

افرادی كه پوستی چرب دارند بر این باورند كه لیف‌زدن محكم پوست در حمام می‌تواند چربی پوست آنها را در طولانی‌مدت كاهش دهد، ولی واقعیت چیز دیگری است. این روش تنها در كوتاه‌مدت می‌تواند تاثیر داشته باشد و معمولا پس از گذشت دو ساعت پوست به حالت قبلی بر می‌گردد.

افسانه سركه

برخی از خانم‌هایی كه موی چرب دارند، تصور می‌كنند با كمك گرفتن از سركه، رنگ‌‌كردن یا دكلره‌كردن موها می‌توانند چربی آن را كنترل كنند، در حالی كه انجام چنین كارهایی در درازمدت باعث از بین رفتن چربی نمی‌شود و غدد چربی به همان شكل باقی می‌مانند. گاهی اوقات استفاده از شیوه‌های این چنینی در طولانی‌مدت می‌تواند به موها آسیب وارد كند.

چه می‌توان كرد؟

برای كنترل چربی در پوست‌های چرب، صابون‌های مخصوصی وجود دارد كه در آنها تركیباتی به كار رفته كه می‌تواند پوست را به حالت طبیعی در بیاورد. شست‌وشوی پوست‌های چرب نیز می‌تواند در كاهش چربی موثر باشد، چنانچه میزان چربی به اندازه‌ای باشد كه برای فرد آزاردهنده باشد، پزشك متخصص پوست و مو داروهایی را برای كنترل چربی پوست تجویز می‌كند. مشابه این داروها برای مو هم تجویز می‌شود. افرادی كه موهایی چرب دارند باید همیشه از شامپوهایی كه برای موهای چرب طراحی شده‌اند، استفاده كنند.

چربی مفید

افرادی كه پوستی چرب دارند، نباید چندان ناراحت باشند؛ زیرا این دسته افراد در درازمدت پوست بهتری خواهند داشت و با افزایش سن، چین و چروك كمتری روی پوست‌شان ایجاد می‌شود. خطر ابتلا به سرطان در پوست‌های چرب كمتر است و این نوع پوست بعد از انجام لیزر زودتر ترمیم می‌شود، ضمن این‌كه جای زخم در چنین پوستی كمتر باقی می‌ماند.

توصیه مهم

افرادی كه پوستی چرب دارند، تصور می‌كنند برای جلوگیری از افزایش چربی پوست نباید از كرم ضدآفتاب استفاده كنند در حالی‌كه استفاده از كرم ضدآفتاب برای انواع پوست ضروری است؛ فقط این گروه افراد باید كرم‌های ضدآفتابی را انتخاب كنند كه برای پوست‌های چرب طراحی شده است. چنانچه نوع كرم ضدآفتاب انتخاب شده متناسب با پوست نباشد احتمال جوش روی پوست و افزایش چربی بیشتر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha