سه‌شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۷
سلامت نیوز : کمک دندانپزشک تجربی به فردی اطلاق می شود که با شرکت در آزمون ، پروانه فعالیت خود را کسب کرده است اما آنچه اغلب مردم نمی دانند این است که این افراد فقط مجاز به انجام کارهای خاص و محدودی در حرفه دندانپزشکی هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ؛ کمک دندانپزشک تجربی موظف است در تابلو نام و عنوان کمک دندانپزشک تجربی را درج کرده و نمی تواند از عناوین دیگر استفاده کند. هرچند برخی از آنان با تخلف از این مورد، فقط به نوشتن دکتر یا عناوین دیگر اکتفا می کنند.

کمک دندانپزشک تجربی فقط مجاز است در حد ترمیم و پوسیدگی های سطحی دندان ، ساخت دندان مصنوعی متحرک، جرم گیری و در صورت ضرورت، کشیدن دندان ، فعالیت کند و حق کشیدن دندان عقل و ریشه دندان های دیگر را که در لثه پنهان شده اند ، ندارند.

همچنین کمک دندانپزشک تجربی حق دخالت در امورجراحی و ارتودنسی و تجویز دارو ندارند.

با این وجود برخی کمک دندانپزشکان تجربی یا افرادی که به این عنوان فعالیت دارند دست به اقداماتی می زنند که منجر به از دست دادن دندان های فرد مراجعه کننده می شود.

بسیاری از مردم به دلیل باور به تجربه و مهارت چندین ساله کمک دندانپزشکان تجربی و همچنین تحویل فوری دندان مصنوعی به آنان مراجعه می کنند. اما دلیل اصلی مراجعه این روزهای مردم به کمک دندانپزشکان تجربی ، اختلاف هزینه های درمانی معنادار و بسیار زیاد آنان با متخصصان است.

یکی از این بیماران به خبرنگار اجتماعی ایرنا می گوید: برای پرکردن یک دندان باید حدود 200 هزار تومان نزد یک متخصص دندانپزشک هزینه کنم درحالی که می توانم با هزینه بسیار کمتری اقدام به درمان دندان های خود نزد یک دندانپزشک تجربی کنم.

یک دندانپزشک متخصص که در منطقه ای محروم فعالیت دارد، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می گوید: روزانه شمار زیادی از بیماران مرا افرادی تشکیل می دهند که قبلا به کمک دندانپزشک تجربی مراجعه کرده اند و دچار عفونت های بد دندان و لثه شده اند.

وی می افزاید: جیوه و آمالگام (ماده ای برای پر کردن دندان) دندان آنها در لثه و استخوان نفوذ کرده و موجب عفونت های شدید می شود.

مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در امور دندانپزشکی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا می گوید: سابقه موضوع ˈکمک دندانپزشک تجربیˈ به قبل از انقلاب اسلامی بازمی گردد و پس از انقلاب در سال 60 از آنها آزمونی گرفته شد و افراد پذیرفته شده در این آزمون پروانه فعالیت اعطا شد.

دکتر ˈعبدالحمید ظفرمندˈ می افزاید: بنابراین افرادی که اکنون با این عنوان مشغول کار هستند، افرادی مسن بوده و دیگر چنین آزمونی از افراد گرفته نشده است.

وی تاکید می کند: هم اکنون هیچ دوره آموزشی رسمی یا غیررسمی برای ارایه عنوان کمک دندانپزشکی ارایه نمی شود؛ دوره ای دو ساله به نام تکنسین لابراتوار دندانپزشکی در دانشگاه های علوم پزشکی داریم که اخیرا مصوب شده است تا چهارساله شود.

مشاور وزیر بهداشت در امور دندانپزشکی با اشاره به تخلفات در زمینه کمک دندانپزشک تجربی، خاطرنشان می کند : این تخلفات به دو عامل اجرایی و مردمی بستگی دارد ، از یک سو باید نظارت ها و بازرسی ها بیشتر شود و از سوی دیگر خود مردم باید در انتخاب پزشک معالج خود دقت کافی را داشته باشند و در صورت مشاهده تخلف آن را به معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی آن منطقه اعلام کنند.

ظفرمند تصریح می کند: افرادی که تحت عنوان ˈکمک دندانپزشک تجربیˈ فعالیت دارند دوره های تخصصی دندانپزشکی و کنترل عفونت را ندیده اند و مراجعه به آنها ضمانتی ندارد که برای بیماران اتفاقی نیفتد.

وی نسبت به انتقال بیماری های از طریق رعایت نکردن مسایل بهداشتی در درمان دندان هشدار می دهد و می گوید: استریل کردن و یکبار مصرف بودن تجهیزات پزشکی باید رعایت شود.

مشاور وزیر بهداشت می افزاید: کمک دندانپزشکان تجربی از امکانات خوبی برخوردار نیستند.

ظفرمند تاکید می کند: فعالیت تمام افرادی که بدون مدرک لازم و رسمی تحت عنوان کمک دندانپزشک تجربی یا در هر حوزه پزشکی دیگر فعالیت دارند، تخلف است.

برگزاری آزمون اعطای عنوان و پروانه فعالیت ˈکمک پزشکان تجربیˈ در سال 60 در شرایطی صورت گرفت که پیش بینی می شد با گذشت چند دهه دیگر شغلی با این عنوان وجود نخواهد داشت و مردم خدمات خود را فقط از متخصصان مربوطه دریافت خواهند کرد.

اما اکنون با گذشت چند دهه هنوز کمک دندانپزشکان تجربی در گوشه و کنار کشور فعالیت دارند و گویا حتی در برخی مناطق به ویژه مناطق محروم، هر روز به تعداد آنان افزوده می شود.

نداشتن اطلاعات علمی و امکانات لازم و عدم دقت از جمله مسایلی است که بیماران زیادی در مراجعه با این افراد دچار آن شده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha