فارغ التحصیلان دکتری دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با استفاده از روش‌های عددی جدید موفق به مدلسازی و بررسی اثر خاصیت ارتجاعی و سختی عروق در عملکرد بدن شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، دکتر هانیه نیرومند مجری طرح با اشاره به این که رگهای نزدیک به قلب دارای خاصیت ارتجاعی بیشتری هستند که با دور شدن این ویژگی کاهش می یابد، گفت: در مرحله نخست ما متوجه شدیم که بدن به این وسیله خون را ذخیره کرده و در هنگام استراحت قلب خونرسانی به سراسر بدن ادامه می یابد.

وی افزود : یافته دیگر، اثر این خاصیبت در تنظیم عملکرد سلول های دیواره رگ ( آندوتلیال) بود که نشان داد کاهش خاصیت ارتجاعی موجب تغییر در رفتار این سلول ها و عوارضی چون سختی ، گرفتگی و افزایش ضخامت عروق می شود.

نیرومند گفت : بر اساس این تحقیق از دیگر عوارض مهم کاهش خاصیت ارتجاعی ، کاهش خونرسانی به اندام های پایین دست و افزایش فشار خون برای جبران این مشکل است از این رو سختی عروق به عنوان یکی ازعوامل فشار خون در نظر گرفته شد.

مجری طرح ویژگی کار خود را تعریف عاملی جدید برای بیماری رگها به عنوان زاویه فاز تنش ذکر کرد و گفت : این عامل جریان و فشار را به طور همزمان به عنوان یک شاخص در نظر گرفته و می تواند وجود زمینه بروز بیماری در شریانها را نشان دهد.

وی افزود : این شاخص برای هر شریان مقداری مشخص خواهد بود که کاهش یا افزایش آن نشان دهنده شکل گیری بیماری است.

نیرومند روش اندازه گیری زاویه فاز تنش را استفاده از داده های دستگاه های فراصوت (اولتراسوند) ذکر کرد و گفت : این مدل می تواند در نرم افزار این دستگاه ها قرار گرفته و بدون تغییر در سخت افزار این شاخص را نشان دهد.

وی افزود : این شاخص در تشخیص شکل گیری سختی عروق در مراحل اولیه و همچنین برای ساخت رگهای مصنوعی با عمر بیشتر که خاصیت ارتجاعی آنها متناظر با وضعیت کنونی رگ های بیمار باشند کاربرد دارد.

بر اساس این گزارش : این طرح در داده های فراصوت گرفته شده گروهی از بیماران سالمند آزمایش شده و در مراحل بعدی تحقیق باید با آزمایش افراد سالم میزان شاخص در هر شریان به دست بیاید تا بتوان از نتایج آن در تشخیص استفاده کرد.

این گزارش می افزاید : این پژوهش در رساله دکتر مهندسی پزشکی با راهنمایی دکتر تفضلی شادپور از دانشگاه صنعتی امیر کبیر ، دکتر قالیچجی از دانشگاه صنعتی سهند (اساتید راهنما) و همکاری دکتر افراسیابی از گروه قلب دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام شده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha