یکشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۴
کد خبر: 71918
سلامت نیوز : عینک های طبی آماده که بدون دریافت شماره چشم از چشم پزشک، در برخی عینک فروشی ها ارائه می شود، سلامت چشم را تهدید می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ لیلا بانشی، کارشناس نظارت بر مراکز توان بخشی اداره نظارت و ارزش یابی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان این مطلب افزود: این عینک ها که به صورت آماده در برخی مراکز به مراجعان عرضه می شود بی کیفیت، غیر استاندارد و در بیشتر موارد ساخت کشور چین است که به چشم ها صدمه می زند.

وی افزود: بعضی از بیماران نیازمند به عینک نزدیک بین برای صرفه جویی در وقت و هزینه، با مراجعه به برخی مراکز ارائه دهنده عینک های آماده، نسبت به تهیه این عینک ها اقدام می کنند، این عینک های آماده، عینک هایی با نمره یکسان برای هر دو چشم است که معمولا برای رفع مشکل نزدیک بینی از آن استفاده و بدون نسخه پزشک به بیماران ارائه می شود.

بانشی ادامه داد: در هنگام ارائه این عینک های نامناسب به بیمار، شماره های مختلف عینک بر چشمان وی قرار داده می شود و هر شماره ای که دید مناسبی را برای مطالعه فرد تامین کند، در اختیار وی قرار می گیرد.

این کارشناس نظارت بر مراکز توان بخشی تصریح کرد: عینک یک کالای طبی است که از آن به منظور مراقبت از چشم ها و یا رفع مشکلات بینایی استفاده می شود اما اگر در انتخاب عینک دقت نشود نه تنها کمکی به حفظ سلامت چشم نمی کند بلکه آسیب های شدیدی به چشم وارد می کند.

وی خاطرنشان کرد: عینک یکی از ملزومات سلامتی بسیاری از افراد جامعه به شمارمی رود، با این حال هنوز فرهنگ استفاده صحیح از عینک چندان نهادینه نشده و استفاده صحیح ازآن، نیازمند فرهنگ سازی مناسب است.رئیس انجمن بینایی سنجی استان فارس نیز دراین باره اظهار کرد: در گذشته های نه چندان دور، تجویز و تهیه عینک از راه آزمایش و خطا انجام می شد اما امروزه با پیشرفت های علمی و تخصصی، تجویز و ساخت عینک با روش های کاملاً علمی و صحیح زیر نظر متخصصان امر انجام می شود.

جمال حیدری افزود: سیستم بینایی  بخشی از سیستم اعصاب مرکزی است که به طور مستقیم عملکرد مغز و قشر بینایی را تحت تاثیر قرار می دهد و در نتیجه هرگونه نارسایی در این سیستم برعملکرد مغز تاثیرگذار است.

وی تصریح کرد: اگر تجویز شماره عینک و ساخت آن بر اساس استانداردهای موجود نباشد، سیستم بینایی دچار اختلال می شود و در پی آن فرد دچار کاهش تمرکز، بی حوصلگی و اختلال در یادگیری می شود و کارایی وی در انجام فعالیت های روزمره کاهش می یابد.

حیدری گفت: بروز اشکال در فعالیت های روزمره همراه با علایمی همچون سردردهای مزمن، سرگیجه، عدم تعادل عصبی، اختلال دید دوچشمی، تاخیر در درمان تنبلی چشم به ویژه در کودکان از عوارض استفاده از عینک های طبی غیراستاندارد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha