سلامت نیوز : مجری طرح پایلوت غربالگری فشارخون در كاشان از شناسایی 230 بیمار جدید مبتلا به پرفشاری خون در این شهر خبر داد و گفت: 900 نفر نیز بیمار قدیمی بودند که آموزش دیدند.

مروجی در گفت‌وگو با نظام پرستاری اظهار كرد: به كمك 5هزار نیروی انسانی حدود 150 هزار نفر در 26 مركز غربالگری شدند و عملكرد این مراكز به طور مرتب در طول طرح پایش و ارزشیابی می‌شدند.

وی با اشاره به محدود بودن زمان اجرای طرح ادامه داد: در این طرح مردان مشاركت كمتری داشتند و حدود 80 درصد مراجعه‌كنندگان زن بودند و اغلب شماره كارت ملی را به‌خاطر نداشتند.

مجری طرح پایلوت غربالگری فشارخون در كاشان با اشاره به توزیع پرسشنامه در میان مراجعه‌كنندگان برای اطلاع از ابتلا به بیماری‌های پیشین گفت: از ایرادات این پرسشنامه فراوانی پرسش‌ها بود.

مروجی كمبود امكانات و تجهیزات را از دیگر ایرادات وارده به اجرای آزمایشی این طرح برشمرد و افزود: در برخی مراكز به علت محدودیت فضای فیزیكی امكان رعایت طرح انطباق(جدا كردن مرد از زن) وجود نداشت.

وی پیشنهاد داد این طرح در 2 شیفت كاری صبح و عصر اجرا شود و آموزش‌ها به صورت آبشاری به همه ادارات داده شود. همچنین برای آگاه كردن مردم از رسانه‌ها برای آموزش بیشتر استفاده شود و در مراكز دیگر فعالیت‌ها تعطیل شود تا طرح بهتر اجرا شود.

مجری طرح پایلوت غربالگری فشارخون در كاشان با بیان اینكه در این اجرای آزمایشی از زیرساخت‌های برنامه پزشك خانواده استفاده شد، ادامه داد: مطالب آموزشی در پرتال قلب سالم (شبكه اجتماعی قلب سالم) گذاشته شد.

مروجی با اشاره به تشریح پروتكل اجرایی برای دانشجویان پرستاری گفت: در این طرح از 20 پرسنل بهداشت خانواده، 20 پرسنل بیماری‌ها، 2 كارشناس تغذیه، 16 دانشجوی پزشكی و 55 دانشجوی پرستاری استفاده شد.

وی با اشاره به در نظر گرفتن كلینیكی برای ارجاع بیماران شناسایی شده، افزود: در این طرح سامانه ورود آنلاین اطلاعات هم وجود داشت اما در عین حال توصیه می‌شود برای ثبت اطلاعات فرم كاغذی هم وجود داشته باشد.

مجری طرح پایلوت غربالگری فشارخون در كاشان صحبت با شورای اداری، امام جمعه، نصب بنر در سطح شهر و... از برنامه‌های انجام شده برشمرد و افزود: مسئولان ادارات منطقه و حوزه معاونت پژوهشی و 245 نمازگزار نیز غربالگری شدند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha