دوشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۳
سلامت نیوز : بیماری ام.اس (multiple sclerosis) نوعی اختلال در سیستم ایمنی خودکار است. در این اختلال بدن آنتی‌بادی‌هایی را تولید می‌کند که به بافت‌های خودش به ویژه ماده سفید مغز و نخاع حمله می‌کند و اختلالاتی در زمینه حرکتی، تعادلی، بینایی، ادراری، گوارشی و دیگر اعضای بدن ایجاد می‌کند.
بیشترین میزان بروز این بیماری بین 20 تا 40 سالگی است و زنان دو برابر مردان به این بیماری مبتلا می‌شوند. شیوع این بیماری در کشورما در چند سال اخیر از افزایش
40 درصدی برخوردار بوده و در حال حاضر حدود 60 هزار بیمار ام.اس در کشور وجود دارد که برای مقابله با بیماری خود از انواع شیوه‌های درمانی مانند داروهای کنترل بیماری استفاده می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خورشید ؛ اما یکی از روش‌های درمان این بیماری استفاده از سلول‌های بنیادی برای ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده است. این شیوه درمان که در حال حاضر در پژوهشگاه رویان انجام می‌شود، نگاه بیماران را به عنوان نقطه امید درمان به خود معطوف کرده ولی این شیوه در مرحله آزمایش فاز انسانی قرار داشته و تا رسیدن به نتیجه قطعی نیاز به زمان دارد.
لیلا عرب از پژوهشگران بخش نورولوژی پژوهشگاه رویان با بیان اینکه متأسفانه بیماری‌های خودایمنی در حال حاضر درمان قطعی ندارد، می‌افزاید: معمولا برای درمان بیماران ام.اس از داروهایی مانند کورتون و اینترفرون و در موارد پیشرفته از شیمی‌درمانی استفاده می‌شود که این داروها تنها می‌تواند پیشرفت بیماری را کنترل کند و روند تخریب پوشش اعصاب بدن را مهار کند.

عرب درخصوص اقدامات پژوهشگاه رویان در زمینه درمان این بیماری از طریق سلول‌های بنیادی می‌گوید: با تزریق داخل وریدی سلول‌های بنیادی مزانشیم که از مغز استخوان، بافت چربی و بافت همبند استخراج می‌شود، روند تخریب پوشش اعصاب تعدیل می‌یابد. زیرا این سلول‌ها بیشتر از بقیه انواع سلول‌های درمانی دارای اثر تعدیل‌کننده سیستم ایمنی هستند و توانایی ساخت سلول‌های تخریب شده و هم قابلیت تنظیم سیستم ایمنی را دارا هستند. از طرفی سلول‌های مزانشیم قابلیت مهاجرت به مناطق آسیب‌دیده را دارا بوده و می‌تواند در آن مناطق تکثیر یابد و حتی می‌تواند تمایل به سلول‌های عصبی داشته باشند و به واسطه این ویژگی است که گفته می‌شود ناتوانی‌های بیمار ترمیم می‌شود. وی درخصوص میزان موفقیت ترمیم سلول‌های عصبی توسط سلول‌های بنیادی می‌گوید: برای اینکه ترمیم سلول‌ها به وضوح دیده شود، لازم است كه سلول‌ها ردیابی یا تراكینگ شود كه متأسفانه در انسان امكان این ردیابی و مشاهده ترمیم بازسازی سلول‌ها وجود ندارد و تنها از طریق مشاهدات وضعیت بالینی بیمار می‌توان نتایج را بررسی کرد اما این تحقیق در فاز حیوانی از طریق مطالعات بافت شناسی ردیابی شده و قابلیت مهاجرت و تكثیر سلول‌های مزانشیم تایید شده است.

این پژوهشگر سلول‌درمانی بیماری‌های مغز و اعصاب درخصوص اقدامات انجام شده در پ‍ژوهشگاه رویان برای درمان ام.اس تصریح می‌كند: مدت یك سال و نیم است كه پیوند سلول‌های مزانشیم مغز استخوان به صورت اتولوگ (از مغز استخوان خود بیمار) انجام می‌گیرد و می‌توان گفت كه درمان ام.اس با این نوع سلول‌های بنیادی در درجه اول روشی بی‌خطر و بدون عارضه جانبی برای بیماران است و با بررسی‌هایی كه به عمل آمده و معاینات بالینی، ام.آر.آی و تست روانشناسی كه انجام یافته این روش توانسته تا حدی علائم بیماری را كاهش دهد و بیمار را به سمت بهتر شدن بكشاند.

عرب، با تأكید بر اینکه درمان بیماری ام.اس از طریق سلول‌های بنیادی در پژوهشگاه رویان در مرحله آزمایش انسانی قرار دارد در خصوص معیارهای انتخاب بیمار برای درمان كه ورود به مطالعه و خروج نامیده می‌شود، می‌گوید: در این مطالعه بیماران باید دارای شرط سنی بین 18 تا 55 سال باشند و بین 2 تا 10 سال هم از مدت بیماری‌ آنها گذشته باشد. همچنین بیماری آنها باید پیش‌رونده و مقاوم به درمان‌ باشد. به این معنا كه با وج.ی انواع درمان‌هایی كه انجام داده، بیماری همچنان پیش‌رونده باشد.

این پژوهشگر همچنین در زمینه نتایج به دست آمده از این مطالعه می‌گوید: با توجه به اینکه این مطالعه در مرحله بررسی قرار دارد و هنوز كامل نشده است، نمی‌توان این شیوه را به عنوان یك درمان قطعی برای تمام بیماران دارای ام.اس معرفی كرد اما می‌توان گفت مطالعات انجام یافته نتیجه‌بخش بوده و هیچ‌گونه عوارض جانبی مشاهده نشده و می‌توان اعلام كرد كه این روش درمانی، روش بی‌خطری است كه هیچ بیماری در اثر آن بدتر نشده و از طرفی بسیاری از بیماران درجاتی از بهبودی را به دست آورده‌اند؛ اما اعلام نتیجه نهایی سلول‌درمانی این بیماری تا رسیدن به مرحله نهایی آزمایش‌ها امكان‌پذیر نیست. بنابراین ضروری است بیمارانی كه در مرحله آزمایش قرار دارند، انتظار درمان قطعی از این شیوه درمانی را نداشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha