سلامت نیوز: دلهره‌ای که به دلیل کمبود دارو برای بیماران تالاسمی به وجود می‌آید خود می‌تواند روند درمان و فعالیت این بیماران را تحت شعاع قرار دهد.

مجید آراسته در گفت‌و‌گو با ایلنا در مورد وضعیت دارویی بیماران تالاسمی گفت: داروهای تولید داخل در دسترس بیماران است و مشکلی برای تهیه آن‌ها وجود ندارد اما در مورد داروهای وارداتی باید گفت که درمواقعی با محدودیت مواجه است که البته فعلا دستور توزیع این دارو‌ها داده شده است و مشکلی به آن صورت وجود ندارد.

وی تصریح کرد: البته اگر برخی داروهای بیماران تالاسمی نباشد و یا با کمبود مواجه باشد به دلیل تنوع دارویی که برای این بیماران وجود دارد این قدرت مانور برای پزشکان وجود دارد که به شکل موقت داروی دیگری برای بیمار تجویز کند تا نیاز بیمار جبران شود.

رئیس انجمن تالاسمی ایران خاطرنشان کرد: به هر حال واقعیت این است که کمبود یا نبود دارو؛ استرس و نگرانی برای بیماران تالاسمی ایجادمی کند به طوری که از نظر روحی و فرایندهای زندگی با محدودیت‌هایی مواجه می‌شوند.

وی ادامه داد: دلهره‌ای که به دلیل کمبود دارو برای بیماران تالاسمی به وجود می‌آید خود می‌تواند روند درمان و فعالیت این بیماران را تحت شعاع قرار دهد.

آراسته در ادامه با اشاره به اینکه مواردی از تولد نوزادان مبتلا به تالاسمی را در سیستان و بلوچستان، خوزستان و هرمزگان مشاهده می شود، افزود: در این استان‌ها به دلیل شرایط جغرافیایی، اقلیمی و فرهنگی مردم کمتر سراغ پیشگیری از این بیماری می‌روند.

وی تصریح کرد: زوج‌هایی که قبل از سال ۷۵ ازدواج کرده‌اند و آزمایش‌های قبل از ازدواج را انجام نداده‌اند ممکن است در آن‌ها موارد تولد نوزادان مبتلا به تالاسمی مشاهده شود.

به گفته آراسته روند ابتلا به بیماری‌های تالاسمی در کشور نزولی است و به دلیل انجام آزمایش‌های ژنتیک و تشخیص قبل از تولد موارد تولد بسیار محدود شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha