سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۷
کد خبر: 73133

وقتی حدود 90 درصد هزینه های دندانپزشكی را مردم می پردازند و وقتی قیمت تجهیزات دندانپزشكی هفت هشت برابر شده و به جایی رسیده است كه بیماری از قشر متوسط برای عصب كشی دندان باید تقریبا حدود نیمی از حقوقش را صرف كند، بعید نیست مردم بار دیگر به دوران دندان كشیدن با انبردست روبیاورند.

مردم زیر فشار گران‌شدن هزینه‌های دندانپزشكی

سلامت نیوز :انبردست را بیاورید! یك نفر باید از پشت سر دو دست مراجعه‌كننده را بگیرد و مجبورش كند دهانش را باز نگه دارد. یكی هم باید باشد با پیشبندی چرك كه بیاید و دندان دردناك را با انبر بگیرد و با رگ و ریشه از لثه بكشد بیرون؛ خیال می‌كنید دوره استفاده از این روش دندان كشیدن گذشته است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ وقتی حدود 90 درصد هزینه های دندانپزشكی را مردم می پردازند و وقتی قیمت تجهیزات دندانپزشكی هفت هشت برابر شده و به جایی رسیده است كه بیماری از قشر متوسط برای عصب كشی دندان باید تقریبا حدود نیمی از حقوقش را صرف كند، بعید نیست مردم بار دیگر به دوران دندان كشیدن با انبردست روبیاورند.

این اعداد و ارقام سیاه نمایی نیست، بلكه آماری است به روایت رضا حسین پور، معاون دفتر بیمه های سلامت وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی، در نشست خبری ای كه در آستانه پنجاه و سومین كنگره بین المللی انجمن دندانپزشكی ایران برگزار شد.

هرچند در یك دهه اخیر شمار دانشگاه های دندانپزشكی سه برابر و شمار دندانپزشكان دو برابر شده است، اما سطح شاخص سلامت دندان و دهان مردم كشورمان براساس مستندات بالاتر نرفته است و به اعتقاد حسین پور، مقصر اصلی این وضع وزارت بهداشت و بیمه ها هستند.

قیمت های بالای خدمات دندانپزشكی

افزایش قیمت خدمات دندانپزشكی یكسان نیست، به طوری كه برخی خدمات غیروابسته به مواد خارجی تقریبا 40 ـ 30 درصد رشد قیمت داشته است، اما قیمت خدمات وابسته به مواد خارجی همچون ایمپلنت، چند برابر شده كه علت آن افزایش قیمت مواد وارداتی مورد استفاده است.

از سوی دیگر دندانپزشكان هزینه های یكسانی بابت خدمات مشابه نمی گیرند و بسته به این كه یك پزشك در كدام نقطه از شهر مطب داشته باشد، قیمت خدماتش هم متفاوت است.

همچنین بیشتر دندانپزشكان تعرفه اعلام شده از سوی وزارت بهداشت برای خدماتشان را نرخ پایه می دانند و هزینه های مواد مصرفی و سرباری مثل آب و برق و گاز و دستمزد منشی را نیز به آن اضافه می كنند.

در جدولی كه همراه این گزارش آمده است، هزینه های متوسط برخی خدمات دندانپزشكی در تهران قید شده است، اما به این نكته توجه داشته باشید كه شمار زیادی از دندانپزشكان بویژه در مناطق شمال شهر، چند برابر این میانگین از بیماران هزینه می گیرند.

حسین پور درباره خدمات گران دندانپزشكی به مساله مهم تری نیز اشاره می كند. به اعتقاد او، با افزایش شمار دندانپزشكان فارغ التحصیل از دانشگاه ها و شلوغ شدن بازار كار، برخی دندانپزشكان به سمت خدمات گران تر مانند ایمپلنت گرایش پیدا كرده اند و علاقه ای به ارائه خدمات پیشگیرانه و ارزان ندارند.

البته این تنها علتی نیست كه رفتن به دندانپزشكی برای مردم گران تمام می شود و گروهی از دندانپزشكان هم كه با بیماران، منصفانه رفتار می كنند، ناچار شده اند قیمت خدماتشان را افزایش دهند.

معاون دفتر بیمه های سلامت درباره علت این افزایش قیمت توضیح می دهد: هر چقدر قیمت تجهیزات دندانپزشكی بالا برود مسلما تعرفه ها نیز بالا می رود. در دو سال اخیر ما دو پیك افزایش تجهیزات داشته ایم كه یك بار پس از تحریم كه قیمت ها دو سه برابر بالا رفت و یك بار هم پس از بالا رفتن قیمت ارز كه متاسفانه در نهایت با هفت هشت برابر افزایش قیمت مواجه بوده ایم.

دندان لق بیمه ها

به گفته معاون دفتر بیمه های سلامت وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی، مردم در دسترسی به خدمات مشكل دارند و بنابراین یا پزشكان باید از هزینه دستمزد خود بگذرند یا مسئولان باید از راه پوشش بیمه ای و كاهش نرخ تجهیزات به مردم كمك كنند. با این حال حسین پور از همكاری بیمه ها ناامید است.

او در پاسخ به پرسش جام جم درباره این كه بیمه ها تا چه حد خدمات دندانپزشكی را پوشش می دهند، توضیح می دهد: بیمه های پایه، خدمات پایه ای مانند كشیدن دندان، رادیوگرافی آن و ویزیت را پوشش می دهند كه عملا هیچ تفاوتی با پوشش ندادن خدمات دندانپزشكی ندارد، چرا كه 70 درصد مراجعات مردم به مطب های دندانپزشكی برای درمان ریشه و كار گذاشتن پروتزهای دندانی مانند روكش است.

بیمه های تكمیلی هم با بیماران مهربان نیستند و به گفته حسین پور، آنها هنوز به خدمات دندانپزشكی به عنوان خدماتی لوكس نگاه می كنند و برای مثال كاشتن دندانی را، جزو خدمات درمانی نمی دانند، در حالی كه ثابت شده است مشكلات دندانی، بیماری های قلبی ـ عروقی و حتی دیابت را تشدید می كند.

مردم از دندانپزشكی بیشتر از گذشته می ترسند

گرچه به گواه معاون دفتر بیمه های سلامت وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی، وضع سلامت دهان و دندان مردم مطلوب نیست و طبیعتا این وضع باید باعث شود آنها بیشتر از گذشته به دندانپزشكان مراجعه كنند، اما هم اكنون خدمات دندانپزشكی در كشورمان، پس از بستری و دارو پرهزینه ترین نوع خدمت محسوب می شود.

از آنجا كه بیمه ها سهم اندكی از پرداخت این هزینه ها دارند و بخش عمده هزینه ها را مردم می پردازند، بیماران ترجیح می دهند درد را تاب بیاورند، اما به دندانپزشكی نروند و به همین علت شمار بیماران دندانپزشكان به گواه خودشان رشد چندانی ندارد، هرچند بیشتر مردم می دانند كه بیماری های دندان پیشرفتی سریع دارد و هر چه بیماران در مراجعه به پزشك بیشتر درنگ كنند درمانشان سخت تر می شود و دندان هایشان بیشتر آسیب می بیند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha