خواب طبیعی در انسان شامل یكسری مراحل است كه از نوارمغزی انسان هنگام خواب بدست می آید و هرگونه خللی در این مراحل می تواند تبدیل به بیماری شده و خواب فرد را مختل كند.

دكتر ناظری متخصص اعصاب و روان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: نقطه مشتركی كه در اختلال نوارمغزی انسان ها در زمان خواب وجود دارد،این است كه همه دچار اختلال هنگام خواب به اشكال مختلف می شوند.
وی ادامه داد:اختلالات خواب درافراد علت های مختلفی می تواند داشته باشد از جمله ممكن است كه فرد بیماری در ناحیه گوش و حلق و بینی یا ناحیه ای دیگر ازبدن خود مانند وجود درد یا عفونت داشته باشد كه منجر به مختل شدن خواب او شده است.
ناظری تصریح كرد:دسته دیگری از بیماری ها كه می تواند منجر به اختلالات خواب در افراد شود ایجاد بیماری های روانپزشكی است كه به عنوان یكی از علامت های بیماری و نه به عنوان یك بیماری جداگانه مانند افسردگی و یا بیماری های اضطراری و یا بیماری های كه كمتر شیوع دارند خود را نشان می دهد.
*اختلالات خواب و درمان های آن
این متخصص اعصاب و روان در ادامه گفتگو با خبرنگا ما افزود: در درمان اختلالات خواب موارد متعددی مطرح است مثلا اگربیماری جسمی در فرد مطرح باشد تمركز اصلی بر درمان بیماری است كه عفونت عامل بیماری است و یا اینكه بیماری روانپزشكی خاصی مانند افسردگی و اضطراب كه نیاز به درمان دارویی خاص دارند عامل بدخوابی و یا بیخوابی فرد شده است.
ناظری تصریح كرد: درمان را می توان به دو دسته درمان دارویی و غیرداروی تقسیم كرد در مواردی كه صرفا مشكل فرد به خواب رفتن و یا ادامه خواب است بیماری به وسیله دارو درمان می شود و قسمت دیگر كه نیاز به استفاده از دارو دارند اصطلاحا رعایت بهداشت خواب است.
وی ادامه داد: رعایت مواردی كه افراد جامعه با آن آشنا هستند مثل استرس ها و مشغله های فكری، رختخواب و اتاق خاصی كه فرد به آن عادت دارد انجام ورزش های سنگین هنگام شب، مصرف نوشیدنی های محرك، غذاها و داروها در انتهای شب و وجود نور و سر و صدا از عوامل مهمی هستند كه با رعایت آن ها می توان به یك خواب خوب فرو رفت.
*خود درمانی در روانپزشكی ممنوع است
این متخصص اعصاب و روان در خصوص مشكل خواب افراد در هنگام شب و راه های درمان آن گفت: فردی كه صرفا دارای مشكل هنگام خواب است و دچاربیماری دیگری نیست معمولا به صورت پرخوابی، بیخوابی و كم خوابی اختلال در شروع خواب و همچنین اختلال در انتهای خواب كه خواب سبك نامیده می شود و اشكال دیگر مانند كابوس راه رفتن در خوب، حرف زدن، حركت های غیرطبیعی كه هر كدام به شكل بیماری جداگانه شناخته می شوند دچار اختلالات خواب می شود.
وی تصریح كرد: این گونه افراد معمولا به خوددرمانی كه در روانپزشكی مورد تائید نیست می پردازند و از داروهای خواب آور كه بدون نسخه تهیه می شود استفاده از آن ها شیوع زیادی نیز دارد استفاده می كنند.
ناظری درپایان یادآور شد: درصورتی كه فرد به هرنوع اختلالات خواب دچار شده باشد باید با مراجعه به پزشك و طی مراحل تشخیص به درمان این معضل بپرازد تا پزشك نیز در كنار مراحل مختلف و تجویز داروهای اصلی كه در درمان مشكل به كار می روند و نه به صورت تك دارو و  برای مدت طولانی به درمان این بیماری بپردازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha