جمعه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۱
کد خبر: 73862

مردم ایتالیا عاشق خوردن هستند، مخصوصاً در ایام تعطیلات؛هر تعطیلات غذای سنتی مخصوص به خود را دارد و هر منقطه‌ای تعطیلات سنتی خود را دارد. به هر حال روزهائی وجود دارند كه در سرتاسر كشور با انواع غذاهای مختلف جشن گرفته می‌شوند.

الگوی غذایی ملل مختلف در ایام تعطیل
سلامت نیوز:  مردم ایتالیا عاشق خوردن هستند، مخصوصاً در ایام تعطیلات؛هر تعطیلات غذای سنتی مخصوص به خود را دارد و هر منقطه‌ای تعطیلات سنتی خود را دارد. به هر حال روزهائی وجود دارند كه در سرتاسر كشور با انواع غذاهای مختلف جشن گرفته می‌شوند.

 مكزیك

تعطیلات در مكزیك نقش بسیار مهمی در فرهنگ این كشور بازی می‌كند و غذا اهمیت بسیار زیادی در جشن‌ها دارد. مانند فرهنگ‌های دیگر، غذاهای جشن‌ها و میهمانی‌ها، با توجه به زمان سال و تعطیلات خاصی كه جشن گرفته می‌شود سرو می‌شوند. اما بعضی از غذاها از جمله Tamales در بیشتر میهمانی‌ها بر روی میز غذا حاضر هستند.
Tamales، محتوی گوشت، میوه و پنیر یا لوبیا می‌باشد كه پوسته‌ی ذرت به دور آن پیچیده شده است. به این ترتیب محتویات آن به هنگام بخارپز شدن باز نمی‌شود. به هنگام صرف این غذا پوسته‌ی آن دور انداخته شده و محتوای داخل آن خورده می‌شود. محتوای داخل Tamales بسته به نوع تعطیلات متنوع می‌باشد. در نتیجه حدود 42 نوع مختلف از آن وجود دارد. در ایام تعطیلات سال نو، مكزیكی‌ها همچنین از نوعی نان استفاده می‌كنند. وسط این نان عروسكی قرار می‌دهند. این نان شیرین و چرب Rosca نامیده می‌شود. تمام میهمانان حاضر با تكه‌ای از این نان پذیرائی می‌شوند و فردی كه عروسك را پیدا كند باید میزبان میهمانی دیگری باشد كه در روز دوم فوریه برای جشن Dia de condelaria برگزار می‌شود. مكزیكی‌ها معتقدند كه ارواح دوستان و اعضای خانواده‌شان كه از دنیا رفته‌اند در دو روز اول ماه نوامبر به زمین باز می‌گردند. به احترام این مردگان، مكزیكی‌ها نان غنی كه ماده‌ی اصلی آن تخم‌مرغ است، به صورت اشكالی از اسكلت و استخوان می‌پزند و سرو می‌كنند.

 ایتالیا

 مردم ایتالیا عاشق خوردن هستند، مخصوصاً در ایام تعطیلات؛ در ایتالیا، تعطیلات با خوردن غذا جشن گرفته می‌شود. مردم ایتالیا عاشق خوردن و غذا دادن به دیگران هستند. از این رو هر تعطیلات ملی، مذهبی یا غیر مذهبی بهانه‌ای می‌شود برای افراط و زیاده‌روی در بعضی از انواع غذاهائی كه در آشپزی ایتالیا یافت می‌شود. هر تعطیلات غذای سنتی مخصوص به خود را دارد و هر منقطه‌ای تعطیلات سنتی خود را دارد. به هر حال روزهائی وجود دارند كه در سرتاسر كشور با انواع غذاهای مختلف جشن گرفته می‌شوند.

 فرانسه

Galette des rois یا شاه كیك، نوعی شیرینی مربائی است كه با خمیر بادام پر شده است. همین نوع شیرینی در امریكا نیز پخته می‌شود كه محتوی پیكره‌ی بدلی ناچیزی است كه برای شخصی كه این پیكره را در قطعه شیرینی‌اش پیدا كند مبارك و فرخنده خواهد بود. Buche de noel نوعی كیك اسفنجی شكلاتی رولتی است كه بسیار شبیه تنه‌ی درخت كریسمس تزئین می‌شود. این كیك نماد تنه‌ی درخت كریسمس تازه و با طراوت است كه برای شام شب كریسمس در فرانسه آماده می‌شود.
 

 چین

به دلایل زیاد، كمبود غذا یك خطر واقعی در تاریخ چین بوده است. در اواخر سال 1950 مردم چین از قحطی رنج برده‌اند. بنابراین تعجب‌آور نیست كه غذا برای مردم چین بسیار اهمیت دارد. بسیاری از تعطیلات سنتی و جشن‌های چینی مرتبط با خوردن غذاهای خاصی می‌باشد. غذاها اغلب برای نمادگرائی و یا برای حالت لوكس آنها انتخاب می‌شوند و یا برای نقش واقعی آنها در وقایع تاریخی یا بطور ساده‌ای به دلیل اینكه مزه‌ی واقعاً خوبی می‌دهند انتخاب می‌شوند. چینی‌ها معتقدند خوردن غذای خوب به هماهنگی و نزدیكی بین خانواده و دوستان بهبود می‌بخشد. Chunjie كه جشنواره‌ی بهار نامیده می‌شود. اولین روز از اولین ماه است. این تعطیلات 15 روزه مهمترین ایام تقویم چینی است. شام خانوادگی در شب عید اهمیت بسیار زیادی دارد. معمولاً مردم سعی می‌كنند بهترین غذاهائی را كه قادر به تهیه‌ی آن هستند در طول این زمان میل كنند. همچنین اهمیت و تاكید زیادی بر غذاهای سرخ شده است چرا كه روغن تا حدودی در چین باستان كمیاب و گران بوده است. Jiaozi نوعی پودینگ چینی است كه شامل گوشت می‌باشد و نیازمند صرف زمان برای تهیه‌ی آن است. غذائی لوكس و تشریفاتی برای بیشتر مردم چین باستان در شب سال نو بوده است. شكل آن شبیه نوعی شمش طلاست. این غذا در قسمت شمالی چین رایج‌تر است. غذای دیگر، گوشت قلقلی سرخ شده‌ی چینی است كه معمولا از گوشت چرخكرده تهیه می‌شود. گوشت قلقلی‌های چینی بطور متفاوتی از گوشت قلقلی ایتالیائی ادویه زده می‌شوند و نیز به آنها مقدار زیادی زنجفیل و سس سویا افزوده می‌شود كه نماد بهم پیوستگی و اتحاد اعضای خانواده هستند.
ماهی قلقلی سرخ شده تنوع دیگری از این نوع است. ماهی درسته نوعی دیگری از غذای چینی است لغتی كه برای ماهی بكار می‌رود (yu) مانند فراوانی تلفظ می‌شود خوردن این ماهی این اطمینان را می‌دهد كه در سال آینده كمبود چیزی نخواهید داشت و نیز مهم است كه ماهی به صورت كامل باشد كه حاكی از اتحاد و همبستگی است. مرغ درسته نیز نماد اتحاد و همبستگی است. از دیگر خوراكی‌های سنتی چینی، pomelo است كه یك نوع میوه از مركبات بزرگ است كه به گریپ‌فروت شباهت دارد ولی بسیار شیرین‌تر و خوش‌بوتر است.
 

 جشنواره‌های شادمانی و ضیافت در ایتالیا

نوزدهم ماه مارس بعنوان ‌la festa dis san Giuseppe در سیسیل و برخی مناطق ایتالیا جشن گرفته می‌شود. این روز به افتخار سن ژوزف (یكی از روحانیون) جشن گرفته می‌شود، از این‌رو منشأ مذهبی دارد. افسانه‌ای وجود دارد كه روحانی ژوزف سیسیل را از یك قطحی نجات داد، در واقع این كار را با محصول لوبیای فارا (باقالی) انجام داد و مردم را از درد خلاص كرد. از این‌رو باقالی بخش جدائی ناپذیری از آشپزی برای این روز شد. شیرینی‌های سیسیلی از قبیل Zeppole بطور وسیعی در طول این روز مصرف می‌شوند و همچنین با مردم نیازمند تقسیم می‌شوند. از طرف دیگر در شب كریسمس، مردم ایتالیا یك روزه‌ی نمادین گرفته و یك شام سبك فاقد انواع غذاهای سنگین شامل گوشت گوسفند میل می‌كنند. ترجیحاً وعده‌ی اصلی بر پایه‌ی ماهی و دیگر غذاهای دریائی است. خوراك رشته فرنگی اولین وعده‌ی غذائی در روز كریسمس است. panettone و Pandora در میان كیك‌های مصرف شده در روز كریسمس، رایج‌ترین‌ها هستند. تعطیلات محبوب دیگر عید پاك است. غذاهایی محتوی گوشت بره محبوب‌ترین نوع غذاهای سرو شده‌ی این روز در بخش‌های شمالی و جنوبی ایتالیاست.
 

 ژاپن

غذای سال نو ژاپنی‌ها osechi – nori  نامیده می‌شود. ظروف رنگارنگ در لایه‌هائی از جعبه‌های لاكی به نام Jubako بسته‌بندی می‌شوند. انواع ظروف‌ غذاهای osechi از منطقه‌ای به منطقه‌ی دیگر متفاوت است. ظروف رایج كوباماكی، كورومامی، كیوری كنیتون، تازوكوری، گوبوورنكون هستند. هر ظرف و محتویات osechi دارای معنای خاصی از قبیل: سلامتی، محصول خوب، شادی و كامیابی، رونق و طول عمر و... است. گفته می‌شود ظروف زرد رنگ و عناصر سازنده‌ی آن از قبیل كازونوكو، سمبل رونق و كامیابی است و لوبیاهای متنوع اشاره به آرزوی سلامتی دارد. همچنین غذاهائی به رنگ‌های سفید، صورتی و قرمز از قبیل كانابوكو، رنگهای جشن را به نمایش می‌گذارد. به‌طور سنتی، مردم تهیه‌ی ظروف osechi را تا شب سال نو تمام می‌كنند. بنابراین برای دو روز غذا دارند. امروزه بسیاری از مردم ظروف osechi را به جای آنكه در خانه تهیه كنند. به‌طور آماده در مغازه‌ها تهیه می‌كنند.
منبع:‌آشپزباشی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha