سلامت نیوز: رئیس سازمان امداد و نجات کشور اعلام کرد: پس از امدادرسانی فوری به چندین زلزله اخیر در کشور بررسیها نشان می دهد تامین سرویس بهداشتی و نصب کانکس یکی از مهمترین نیازهای زلزله زدگان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، در سال 1357 زلزله طبس به بزرگی 7.7 ریشتر 19600 کشته همراه داشت. بعد زلزله رودبار در سال 1369 به بزرگی 7.4 دهم ریشتر 35 هزار کشته و پس از آن وحشتناک ترین زلزله در سال 82 در منطقه بم کرمان بود که 41 هزار کشته بر جای گذاشت. البته در سال 58 زلزله 7 ریشتری قائن با 130 کشته، سال 60 زلزله 7.4 سیرچ با 1300 کشته، سال 76 زلزله 7.3 بیرجند با 1500 کشته، سال 82 زلزله 6.5 با 41 هزار کشته و سال 83 زلزله 6.4 با 612 کشته هم در تاریخ مدیریت بحران کشور ثبت شده است.

وضعیت زمین لرزه های کشور به نحوی است که بر اساس آمارهای مرکز ژئوفیزیک ایران در سال جاری بیشتر استانهای کشور در مجموع بیش از 1500 بار لرزیدند که مهمترین آنها زلزله های بیرجند، بوشهر، هرمزگان، کرمان، ایلام، سیستان و بلوچستان، اصفهان و لرستان بود.

انبارهای هلال احمر پر است


محمود مظفر رئیس سازمان امداد و نجات کشور در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به اینکه آیا ارائه خدمات به زلزله زدگان در سال جاری موجب کاهش مواد غذایی دپو شده در انبارهای هلال احمر شده است گفت: این صحیح نیست چون بر اساس قانون ما باید به اندازه 2 درصد از جمعیت کشور مواد غذایی امدادی و اضطراری دپو داشته باشیم. اکنون هم انبارها پر است و مشکلی نداریم.

هشدار ژئوفیزیک به هلال احمر / زلزله تهران در راه است

رئیس سازمان امداد و نجات کشور در پاسخ به اینکه با توجه به افزایش زلزله های اخیر کشور در سال 92 پیش بینی از قبل هم شده بود گفت: بر اساس تفاهم نامه همکاری که با مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران داریم بخشی از کار هم در خصوص پیش بینی زلزله است. آنها به ما اعلام کردند که با توجه به فعالیت گسلها و حرارتی که نشان می دهند احتمال وقوع زلزله در این مناطق از کشور وجود دارد. در مورد تهران هم یک سالی است هشدار داده اند مثلا گسل نیاوران و ری فعال است.

خرابی های زلزله تهران تحت کنترل / مدیریت بحران شهرداری تهران با ما تعامل ندارد


وی افزود: البته برای تهران طرح ویژه عملیاتی داریم و طراحی کرده ایم. دور میزی طرح اجرا شده ولی برای عملیاتی کردن بعد از انتخابات وارد عمل می شویم. شاید به جرات می توان گفت که بعد از زلزله تهران می توانیم خرابی را کنترل کنیم.

کمک 5 کشور به زلزله زدگان کشور / تشکر هلال احمر ایران از پاپ


محمو مظفر در پاسخ به اینکه آیا بعد از زلزله بوشهر تیمهای امداد هسته ای وارد صحنه شدند گفت: این تیمهای آموزش دیده به سرعت به منطقه اعزام شدند ولی چون خسارتی نداشت بازگشتند. وی در مورد کمکهای بشر دوستانه به زلزله زدگان در زلزله های اخیر هم گفت: کمکهایی از هلال احمرهای آمریکا، سوئیس، ترکیه، کره و ژاپن داشتیم و همه را قبول کردیم. در ضمن شنیدیم پاپ هم به بازماندگان زلزله بوشهر تسلیت گفت که از ایشان هم تشکر می کنیم. این ابراز همدردی به معنای صلح و دوستی است و باید این روش در تمامی جهان تبلیغ شود.

افزایش 2 برابری بودجه امداد و نجات / خرید 4 بالگرد جدید در سال جاری


عضو کمیته مدیریت بحران کشور در مورد وضعیت بودجه سازمان امداد و نجات هلال احمر در سال 92 گفت: بودجه سال جاری در کمیسیون تلفیق است و افزایش 2 برابری داشته است. با این بودجه قطعا امسال 4 فروند بالگرد جدید خریداری کرده و آمبولانسها و خودروهای جدید و مورد نیاز سازمان را خریداری می کنیم.

56 امدادگر شهید و جانباز در سازمان امداد و نجات کشور


مظفر همچنین به ابلاغ قانون وضعیت جانبازی و شهید محسوب شدن امدادگران قربانی در حوادث امدادی اشاره کرد و گفت: این اقدام دلگرمی خوبی برای امدادگران بود. هم اکنون 50 امدادگر مجروح و 6 امدادگر فوت شده در حوادث داریم که جانباز و شهید محسوب می شوند.

ایران به خط تلفن امدادی 112 می پیوندد


رئیس سازمان امداد و نجات کشور در مورد آخرین وضعیت سامانه 147 در کشور گفت: این سامانه با اینکه تبلیغ وسیعی هم نشده است فعالیت چشمگیری داشته به نحوی که در ایام نوروز بیش از 500 هزار تماس دریافتی داشتیم. البته مرکز مخابرات هم با اختصاص خط های ایوان به سرعت کار افزود. شرکت تنظیم مقررات هم قول داده تا سیستم 147 را با خط 112 همراه کند. با این اقدام ایران به کشورهای دارای خط تلفن امدادی 112 می پیوندد که این خط در بسیاری از کشورها 112 است. هم اکنون در هر استان 2 نفر 24 ساعته خط تلفن 147 را پاسخگو هستند.

کانکس و سرویس بهداشتی مهمترین چالس بعد از زلزله


مظفر در پاسخ به اینکه بعد از وقوع چندین زلزله اخیر در کشور آیا نقاط ضعف و قوت کار اعلام شده است گفت: بررسی ها نشان می دهد کانکس و سرویس بهداشتی برای خود معضلی شده است. ما می گوئیم دولت 20 هزار کانکس و سرویس بهداشتی خریداری و انبار کند. ما حاضر به نگهداری از آنها هستیم. ولی همچنان مشکل باقی است. همچنین این حوادث به ما نشان داد که مثلا لجن کش نداریم، در مناطق گرمسیری کولر گازی نداریم، چادر ضد آب و لجن کش هم نداریم.

رئیس سازمان امداد و نجات کشور با انتقاد از رسانه ها و برخی مسئولان گفت: همه سیستان و بلوچستان و بشاگرد را فراموش کرده اند در حالی که هزار خانه آسیب دیده باید تخلیه شود. کمک به مردم بشاگرد واقعا لازم و ضروری است.

مظفر اعلام کرد: بر اساس تائید مسئولان صلیب سرخ و هلال احمر سازمان امداد و نجات در مقام نخست جهان در امدادرسانی حرفه ای قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha