یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۹
کد خبر: 73999
سلامت نیوز : درد ستون فقرات گردنی و كمری از مشكلات شایعی است كه افراد زیادی از آن شكایت دارند و یكی از مهم‌ترین علل مراجعه به مراكز درمانی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ هرگونه التهاب، تورم و ضایعه در عضلات، تاندون ها، ستون مهره ها، مفاصل بین مهره ای، دیسك بین مهره ای، اعصاب، عروق خونی و نخاع می تواند باعث ایجاد درد در موضع یا نقاط دورتر به شكل دردهای تیر كشنده، خنجری، سوزنی، احساس گزگز یا بی حسی شود.

شایع ترین علل این گونه دردها گرفتگی عضلات، فتق دیسك بین مهره ای، انحراف جانبی ستون فقرات، آرتروز، تنگی كانال نخاع و تومور است كه عوامل متعددی مانند روش نادرست راه رفتن، نشستن یا ایستادن، سن بالا، اضافه وزن، ضربه، پوكی استخوان، بیماری های متابولیك، ورزش طولانی مدت و ناصحیح بیماری های روانی می تواند در ایجاد آن موثر باشد.

غیر از روش های رایج دارویی و جراحی، برای كاهش این گونه دردها می توان از روش هایی كم عارضه تر نیز تحت نظر متخصص مربوط استفاده كرد.

طب سوزنی یكی از روش های شناخته شده برای كاهش یا بهبود انواع دردهای عضلانی ـ اسكلتی از جمله دردهای ستون فقرات است.

در این روش سوزن های بسیار نازكی وارد نقاط خاص در پوست و عضلات اطراف موضع درد و نقاط دیگر بدن می شود كه می تواند با كاهش گرفتگی و اسپاسم عضلانی، بهبود جریان خون ناحیه، كاهش التهاب و آزاد شدن مواد ضددرد از پایانه های عصبی به كاهش یا بهبود بیمار بینجامد.

سوزن های استفاده شده در طب سوزنی باید استریل و یكبار مصرف بوده و انجام این روش بدون درد است.

برحسب شرایط بیمار، گاهی می توان از تحریك این نقاط با الكتریسیته، گرما و لیزر نیز استفاده كرد.

همزمان با طب سوزنی می توان از بادكش گذاری نیز به عنوان یك روش كمكی در كاهش دردهای ستون فقرات استفاده كرد.

ماساژ نیز در صورتی كه از سوی یك متخصص انجام شود، می تواند كمك كننده باشد؛ البته باید دقت كرد اگر ماساژ به طریق علمی و صحیح انجام نشود، می تواند در برخی موارد بیمار را دچار عارضه كند.

بعضی از گیاهان نیز خاصیت ضد درد دارد از آن جمله می توان به آنیسون، زنجبیل، دارچین، زنیان، مقل، دانه اسفند، تخم كرفس، جیسنگ، نعنا و زیره اشاره كرد.

برخی فرآورده های طبیعی از جمله زردچوبه، مرزنجوش، تركیبات نعنا، رزماری، بادیان و روغن بابونه را نیز می توان به صورت مالیدنی در موضع برای كاهش التهاب و درد استفاده كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha