یک متخصص فیزیوتراپی با عنوان این مطلب که بیشترین فشار به ستون فقرات در وضعیت نشستن اتفاق می‌افتد، گفت: از هر ۴ دانش آموز ایرانی، یک نفر دچار ناهنجاری‌های اسکلتی-عضلانی است.

۲۵ درصد دانش آموزان ایرانی دچار ناهنجاری‌های عضلانی-اسکلتی هستند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، کامران عزتی افزود: یک دانش آموز حدود ۶ ساعت پشت نیمکت می‌نشیند و ممکن است باعث انحراف و کجی ستون فقرات او شود.

وی ادامه داد: نشستن طولانی مدت، بد نشستن، خم شدن روی نیمکت و وضعیت‌های مشابه دیگر می‌تواند فشار روی ستون فقرات را افزایش داده و منجر به دردهای عضلانی-اسکلتی دانش آموز گردد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، در ادامه به ارائه نکات ساده به منظور پیشگیری از بروز ناهنجاری‌های عضلانی-اسکلتی پرداخت و گفت: بهتراست دانش آموز به صورت طولانی در یک وضعیت ثابت ننشیند و به طور مداوم حداقل هر نیم ساعت یک بار وضعیت نشستن خود را تغییر دهد.

وی افزود: قوز پشتی یا کیفوز یکی از ناهنجاری‌های شایع در سنین نوجوانی است که برای رفع این مشکل حتماً بهتر است به صندلی تکیه داده و از خم شدن به جلو اجتناب کنید.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی گیلان با عنوان این مطلب که توصیه و انجام چند حرکت نرمشی ساده در ساعت زنگ تفریح می‌تواند از بروز بسیاری از ناهنجاری‌های عضلانی-اسکلتی در دانش آموزان جلوگیری کند، گفت: برای تسهیل این امر نصب پمفلت ها و پوسترهای آموزشی واضح و ساده ضروری به نظر می‌رسد، تا دانش آموزان با مشاهده و مطالعه آن‌ها بتوانند حرکات را یاد گرفته و انجام دهند.

وی ادامه داد: کم تحرکی عامل بسیاری از بیماری‌ها در قرن حاضر است، بنابراین انتخاب ورزش مورد علاقه دانش آموزان و تشویق معلمین و والدین آنها می‌تواند راهکار مناسبی برای پیشگیری از بروز چنین اختلالاتی باشد.

عزتی افزود: با توجه به آشنایی و علم فیزیوتراپیست ها نسبت به ناهنجاری‌های عضلانی-اسکلتی، انجام چکاپ با ابزارهای مربوط، امری است که می‌توانند در تشخیص و درمان این ناهنجاری‌ها کمک نماید.

به گفته وی، بهترین سن برای بررسی و درمان این اختلالات بین ۷ تا ۲۰ سالگی است.

این فیزیوتراپیست، خواستار توجه والدین و معلمین به وضعیت بدنی دانش آموزان شد و افزود: طبق آمارهای موجود، ۲۵ درصد دانش آموزان ایرانی دچار ناهنجاری‌های عضلانی-اسکلتی هستند.

وی به تفکیک ناهنجاری‌های عضلانی-اسکلتی در بین دانش‌آموزان پرداخت و گفت: ۱۳ درصد دچار قوزپشتی، ۵۸ درصد سر به جلو، ۲۰ درصد کف پای صاف، ۳۲ درصد قوس کمری، ۱۰ درصد زانوی پرانتزی یا ضربدری و حدود ۴ درصد نیز دچار اسکلیوز یا انحراف جانبی هستند.

عزتی در پایان گفت: بروز این ناهنجاری‌ها علاوه بر ایجاد دردهای مداوم و آزاردهنده باعث کوتاهی قد، بدشکلی بدن و اختلالات قلبی عروقی می‌گردد که می‌توان با انجام توصیه‌های ساده از وقوع آن جلوگیری نمود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha