سلامت نیوز: یک فوق تخصص گوارش با اشاره به اینکه سلیاک یک نوع بیماری گوارشی است که در نتیجه حساسیت به گلوتن رخ می‌دهد، گفت: به دلیل کاهش جذب مواد غذایی در بدن و ایجاد سوءتغذیه به دنبال ابتلا به این بیماری، گاهی فرد آن قدر لاغر می‌شود که ممکن است بیماری وی با سرطان اشتباه گرفته شود.

دکتر سید محمود اسحاق حسینی در گفت وگو با ایسنا، گفت: حساسیت به گلوتن بیماری است که با نام سلیاک شناخته می‌شود، گلوتن ماده‌ای است که در موادی همچون گندم و جو وجود دارد، برخی افراد نسبت به این ماده حساسیت داشته و در صورت مصرف به درد شکم، اسهال شدید، کاهش جذب و سوءتغذیه دچار می‌شوند.

وی با ابراز تاسف از اینکه تعداد مبتلایان به سلیاک روزبه روز در حال افزایش است، اظهار داشت: پیش بینی می شود در حدود 7 درصد از موارد ابتلا به این بیماری گوارشی در کشور وجود داشته باشد.

این فوق تخصص گوارش با اشاره به اینکه سلیاک بیماری است که از ابتدایی‌ترین ساعات عمر تا واپسین لحظات شخص می‌تواند بروز کند، گفت: به دلیل کاهش جذب مواد غذایی در بدن و ایجاد سوءتغذیه به دنبال ابتلا به این بیماری، گاهی بیمار آنقدر لاغر می‌شود که ممکن است بیماری وی با سرطان اشتباه گرفته شود لذا توجه به علایم بالینی بیمار در تشخیص صحیح سلیاک بسیار کمک کننده است.

وی با بیان اینکه بیماری سلیاک اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود، فرد مبتلا به آن می تواند پس از درمان به زندگی عادی خود بازگردد، افزود: دردهای شکمی، اسهال طولانی مدت، نفخ و حتی یبوست علایم شایع سلیاک است. این بیماری در 99 درصد موارد با انجام آزمایش TTG یا آنتی بادی ضد گلیادین مشخص شده و در صورت لزوم با انجام آندوسکوپی از قسمت دوم اثنی عشر و تکه برداری و سپس بررسی تغییرات میکروسکوپی در این ناحیه تشخیص بیماری قطعی می شود.

لزوم جایگزینی برنج و مخلفات آن به جای گندم و جو در مبتلایان به سلیاک

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با توصیه به مصرف برنج و نان‌های برنجی در افراد مبتلا به سلیاک، افزود: قطع مصرف گندم و جو همچنین تمام ترکیباتی که حاوی این 2 ماده است همچون ماکارونی و نان، باعث بهبودی حال مبتلایان به سلیاک می‌شود. همچنین در صورت صلاحدید پزشک استفاده از کورتون‌ها در صورت ادامه یافتن مشکل به بیماران در رفع این عارضه کمک می کند.

این فوق تخصص گوارش در پایان به تاثیر ژنتیک و سابقه خانوادگی در ابتلای به سلیاک، یادآور شد: سلیاک از جمله بیماری هایی است که عوامل ایجاد کننده آن شناخته شده نیست، بطوری که با تضعیف سیستم ایمنی بدن، مشکلات فراوانی را برای بیمار به وجود می آورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha