یکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۱
کد خبر: 75117
سلامت نیوز : یکی از افق‌های آینده در داروسازی کشور، ایجاد کلینیک مراقبت‌های دارودرمانی است که در آن مسائل مربوط به نحوه مصرف، ارزیابی، پایش درمان و مشکلات ناشی از دارودرمانی بیماران سرپایی دنبال می‌شود. گزارش‌های مکرر در سال‌های اخیر حاکی از آن است که بیماران پس از تشخیص بیماری و شروع درمان، پایش‌های لازم درمانی را از دست می‌دهند و روند مراقبت از بیماران غالباً، یک روند ادامه‌دار نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ؛ در کشورهای پیشرفته، کلینیک‌های مراقبت‌های دارودرمانی با حضور داروسازان راه‌اندازی شده است و داروسازان به منظور ارائه خدمات مشاوره‌ای مرتبط با دارودرمانی بیماران آموزش می‌بینند تا مهارت‌های بالینی را کسب کرده و بتوانند در ارتقای سلامت آن‌ها و بهبود مصرف منطقی داروها نقش موثری ایفا كنند. در این کلینیک‌ها بیمار در ارتباط با همه مشکلات طبی و داروهایی که مصرف می‌کند، مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و داروساز با بیمار و پزشک معالج وی برای رفع مشکل دارودرمانی بیمار همکاری می‌کند. در این کلینیک‌ها بیماران پرونده داشته و از لحاظ درمانی پیگیری شده و همه توصیه‌ها و اقدام‌های به عمل آمده ثبت می‌شوند.

بنابراین یکی از فعالیت‌های داروسازان در آینده نزدیک، ارائه مراقبت‌های دارودرمانی به بیماران و سرویس‌های مدیریت دارودرمانی خواهد بود. برای تحقق بخشیدن به این امر مهم، کلینیک مراقبت‌های دارودرمانی در یکی از داروخانه‌های آموزشی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران از مهر 91 با حضور متخصصان داروسازی بالینی فعالیت خود را آغاز کرده است. در سال‌های اخیر با اعمال تغییراتی در زمینه آموزش دانشجویان داروسازی تا حدودی سعی شده است این خلأ جبران شود، اما هنوز نیازمند اصلاحات و تغییرات اساسی در زمینه آموزش دانشجویان هستیم تا بتوانیم آنها را بیش از پیش آماده كنیم.

از سویی، داروسازان باید جایگاه خود را در برنامه پزشک خانواده بدانند و در ارتباط با ایفای نقش خود در این زمینه، قدم‌های لازم را بردارند. متاسفانه در دستورالعمل پزشک خانواده و نظام ارجاع، سؤال‌ها و ابهام‌های زیادی درباره با نقش داروساز و داروخانه و جایگاه آن مطرح است که نیازمند همت داروسازان برای بازنگری در ایجاد جایگاه منطقی و به‌حق این رشته در این طرح ملی و سرنوشت‌ساز است، همچنین باید با تامل بیشتر به این طرح نگاه کرد تا حلقه مفقوده خدمات دارویی در طرح پزشک خانواده بازیابی شود. ایجاد جایگاه و تشکیلات سازمانی مصوب برای داروسازان در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی آموزشی که از مسائل مورد تاکید انجمن داروسازان بالینی بوده هم در برنامه اعتباربخشی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مورد توجه قرار گرفته است.

یکی دیگر از پیشنهادهای مطرح از سوی انجمن داروسازی بالینی، امکان سنجش سطوح سرمی داروها (TDM) در بخش مراقبت‌های دارویی بیمارستان‌های آموزشی و بهینه‌سازی تجویز دارو بر اساس سطح سرمی بود که اکنون در برخی بیمارستان‌ها و در مورد برخی داروها در حال انجام است.
نباید فراموش کرد که همیشه اقتدار به دنبال قبول مسئولیت، انجام امور و پاسخگویی به وجود می‌آید. داروساز در حلقه سلامت باید مسئولیت خود را قبول کرده، مسائل مربوط به مراقبت‌های دارویی را توسعه دهد. همچنین آماده پاسخگویی به اقدامات خود باشد. به منظور تحقق این موارد باید دانشکده‌های داروسازی نگاه خود را به آموزش، پژوهش، ارتباط خود با جامعه و دانش‌آموختگان تغییر اساسی دهند و در این زمینه، انجمن متخصصان داروسازی بالینی آمادگی کامل خود را برای همکاری با همه حوزه‌های نظام سلامت که در برنامه پزشک خانواده نقش دارند، اعلام می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha