اشکال اساسی در نظام سلامت این است که تیم تصمیم گیرنده، منافع و مصالح گروهی خود را بر منافع عمومی ترجیح می‌دهند و تا زمانی که صنفی به موضوع نگاه کنیم وهمه چیز را برای خودمان در نظر بگیریم، حاصلی برای مردم نخواهیم داشت.

وزارت بهداشت مجری خوبی برای پزشک خانواده نیست

سلامت نیوز : مدیرعامل اسبق سازمان تامین اجتماعی از دلایل موفق نبودن طرح پزشک خانواده را اجرای این طرح توسط وزارت بهداشت می‌داند و ادعا کرد: تا زمانی که این وزارتخانه مجری پزشک خانواده باشد، این طرح موفق نخواهد بود.

رحمت الله حافظی در گفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان اینکه هزینه‌های درآمدی‌ وزارت بهداشت در صورت واگذاری اجرای طرح پزشک خانواده کاهش می‌یابد، اظهار کرد: اشکال اساسی در نظام سلامت این است که تیم تصمیم گیرنده، منافع و مصالح گروهی خود را بر منافع عمومی ترجیح می‌دهند و تا زمانی که صنفی به موضوع نگاه کنیم وهمه چیز را برای خودمان در نظر بگیریم، حاصلی برای مردم نخواهیم داشت.

وی با استناد به صحبت وزیر سابق وزارت بهداشت، بیان کرد: حدود 40 درصد منابع وزارت بهداشت از طریق درآمدهای اختصاصی حاصل می‌شود و 60 درصد نیز از طریق خزانه و بودجه عمومی تامین می‌شود.

مدیرعامل اسبق سازمان تامین اجتماعی افزود: 40 درصد از منابع اختصاصی وزارت بهداشت از جیب مردم و توسط 800 بیمارستان فعال کشور جمع‌آوری می‌شود که رقمی قابل توجه است.

وزارت بهداشت مجری خوبی برای پزشک خانواده نیست

به گفته حافظی، اگر پزشک خانواده بین مردم و بیمارستانها قرار بگیرد 40 درصد درآمد مذکور کاهش چشم‌گیری خواهد یافت، بنابراین هیچ رییس دانشگاه و شبکه‌ای حاضر نیست پزشک خانواده‌ای را اجرا کند که در تنگنای مالی موجود به شدت باعث کاهش هزینه‌های درآمدی شود.

وی وزارت بهداشت را مجری خوبی برای اجرای پزشک خانواده ندانست و اظهار کرد: در صورت رونق پزشک خانواده، سازمان‌های بیمه‌گر مجری خوبی برای اجرای این طرح هستند، اما باید توجه کرد تا سازمان‌های بیمه‌گر با اعمال سخت‌گیری مشکلاتی را ایجاد نکنند و تحت نظارت کلان و سیاست گذاری‌های وزارت بهداشت کنترل شوند.

حافظی با اشاره به اینکه حدود 20 سال در نظام سلامت وحدود دو سال نیز در سازمان بیمه‌ای فعالیت داشته، تصریح کرد: پزشک خانواده زمانی موفق می‌شود که مجری آن سازمان‌های بیمه‌گر باشند و این نگرش، نگرشی غیر صنفی است، باید اجازه دهیم سازمان‌های بیمه‌گر مجری پزشک خانواده شوند و پس از آن نتیجه را مشاهده کنیم.

مدیرعامل اسبق سازمان تامین اجتماعی با درخواست اینکه با مطالعه‌ای تطبیقی بررسی شود که در کدام کشور سازمان و وزارتخانه‌ای که متولی سلامت کشور است، مجری نظام اجراست؟ عنوان کرد: در هیچ کشوری اینگونه نیست، اما اینکه چرا ما بیهوده برای دستیابی به این امر تلاش می‌کنیم مشخص نیست و حتی در سندی که اخیرا در مجمع تشخیص هم به تصویب رسید، بازهم دوستان به دنبال تکرار این رویه هستند.

وی با بیان اینکه با ادامه این رویه تا 10 سال دیگر هم پزشک خانواده به انجام نخواهد رسید، گفت: وزارت بهداشت باید بپذیرد که اجرای پزشک خانواده را به سازمان‌های بیمه‌گر محول کند و خودش هم نقش سیاست گذار، برنامه‌ریز و ناظر را داشته باشد.

مدیرعامل اسبق سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه کلید خوردن طرح پزشک خانواده از سال 83 تا کنون اظهار کرد: اجرای این طرح همچنان به جایی نرسیده و تا زمانی که وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی مجری این طرح باشد وضع به همین منوال خواهد بود.

حافظی در مورد اینکه اگر مجری طرح پزشک خانواده سازمان‌های بیمه‌گر باشند با بالا رفتن قیمت هزینه‌های درمان مواجه می‌شویم یا خیر؟ اظهار کرد: قطعا با بالا رفتن قیمت‌ها مواجه نخواهیم شد.

وی با بیان اینکه انتظار از طرح پزشک خانواده این است که هزینه‌های درمانی مردم کاهش یابد، خاطر نشان کرد: این بدان معناست زمانی که بیمار در مسیر ارجاع قرار می‌گیرد از هزینه‌ها و ارجاع‌های بی‌مورد که به بیمار تحمیل می‌شود کاسته شود، یعنی فردی به نام پزشک خانواده نقش غربالگر و فیلترکننده را بازی می‌کند تا مراجعات مردم و بیماران را به مراکز درمانی کاهش دهد.

حافظی افزود: حتی درمان‌های اولیه نیز باید توسط پزشک خانواده انجام شود و بیمار را از سایر مراجعات باز دارد.

به گفته حافظی، حدود 60 درصد مراجعات توسط پزشک عمومی غربال و درمان می‌شود و مراجعات بیمار به مراکز تخصصی و فوق تخصصی بسیار کاهش می‌یابد و این همان انتظاری است که به طور منطقی همه از پزشک خانواده دارند.

وی در پایان در پاسخ به اینکه چگونه پرداخت از جیب مردم کاهش می‌یابد؟ تصریح کرد: بعید می‌دانم با رویه فعلی به این نقطه برسیم. این موضوع نیازمند فراهم شدن ابزارهاست، به طوریکه قیمت واقعی هزینه‌ها مشخص شده و بر اساس آن تعرفه‌گذاری بخش دولتی و خصوصی صورت گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha