سلامت نیوز : یک پزشک کاندیدای چهارمین دوره شورای شهر تهران که در حال حاضر پژوهشگر حوزه سلامت، کارشناس بیمه‌های درمانی و مشاور بنیاد امور بیماری‌های خاص است، به تبیین دغدغه‌ها و اولویت‌هایش در حوزه مدیریت شهری پرداخت.

دکتر عبدالرضا معادی در گفت‌وگو با (ایسنا)، به تبیین اولویت‌هایش در صورت ورود به شورای شهر تهران در زمینه سلامت پرداخت و گفت: بر اساس تعاریف، شخص سالم هم از سلامت روح و هم جسم برخوردار است.

وی ادامه داد: باید بپذیریم که ساختار شهری بخشی از زندگی روزمره همه ماست که هم می‌تواند در جسم‌ و هم روحمان تاثیرگذار باشد. ما هر روز با رفتارهای مختلف اجتماعی روبرو هستیم، با ترافیک دست و پنجه نرم می‌کنیم، هوای آلوده را استنشاق می‌کنیم و نمی‌توانیم بگوییم فضای شهری تفکیک شده است و با آن کاری نداریم.

این کاندیدای چهارمین دوره شورای شهر تهران با بیان اینکه همه این موارد می‌توانند در سلامت فرد اثرگذار باشند، عنوان کرد: جامعه ما ترکیبی از افراد مختلف با روحیه‌های مختلف است که با رویه‌های متفاوتی زندگی روزمره را می‌گذرانند. وجود یک انسان سالم می‌تواند در ارتقای توانمندی‌های شهری چه از لحاظ مدیریت و چه از لحاظ ارائه خدمات تاثیرگذار باشد.

حضور همه اصناف درشورای شهر لازم است

این پژوهشگر سلامت با بیان اینکه به عنوان یک پزشک احساس می‌کنم باید در ترکیب شورای شهر از همه صنوف حضور پیدا ‌کنند که هم صاحب تجربه و هم صاحب توانایی علمی در این حوزه باشند، گفت: این افراد می‌توانند حوزه‌های سلامت را در مدیریت شهری هدایت کنند و به سمتی پیش ببرند که مردم بتوانند بهره‌مندی بیشتری از امکانات داشته باشند.

تقویت خانه‌های سلامت در تهران

معادی در ادامه به بحث خانه‌های سلامت اشاره کرد و گفت: در حال حاضر نزدیک به 400 خانه سلامت در شهر تهران فعال است و از مهم‌ترین وظایف‌هایمان این است که فعالیت این خانه‌ها را از لحاظ اثربخشی و هزینه‌ای که برای اجرا و راه‌اندازی دربر دارد، به شکلی پایه‌ریزی کنیم که همه شهروندان ما بتوانند از آن بهره‌مند شوند و به صورت هدفمند از آن استفاده کنند.

این کارشناس بیمه‌های درمانی با اشاره به اینکه ما بعضا اقداماتی نظیر تاسیس خانه‌های سلامت و پارک‌ها را انجام می‌دهیم اما چگونگی استفاده از آن را به مردم آموزش نمی‌دهیم، عنوان کرد: شهرداری باید علاوه بر اینکه در آبادانی تاثیرگذار است، روح فرهنگ استفاده از این امکانات را نیز در فضای شهری جاری کند.

مشاور بنیاد امور بیماری‌های خاص با بیان اینکه معتقدم شهر ما در حال آباد شدن است و طی این سال‌ها اقدامات چشمگیری در شهرداری انجام شده است، عنوان کرد: اما نیاز است روح جدیدی به مدیریت شهری دمیده شود، تا شهر هم آباد شود و هم با روحی نو به حیات خود ادامه دهد.

استانداردی برای شهرسازی در زمینه درمان وجود ندارد

بیمارستان‌ها بر مبنای اصول معماری و شهرسازی ساخته نمی‌شوند

معادی در پاسخ به پرسشی پیرامون معماری بیمارستان‌ها و تاثیر آن در فضای شهری، عنوان کرد: اعتراف می‌کنیم که معماری شهری ما متناسب با فرهنگ و نیازهای ما طراحی نشده است. نه تنها در بیمارستان‌ها، بلکه در همه ساختمان‌ها با مشکل عدم امکان توسعه برای فضای شهری روبرو هستیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر فضای شهری به سمت قفل شدن حرکت می‌کند و نوع استقرار ساختمان‌ها در ساختمان‌های اصلی و فرعی به گونه‌ای است که فضا وارد بن‌بست می‌شود. به همین خاطر توسعه شهری در حاشیه اتفاق می‌افتد و مشکلات بسیاری را برای مردم و شهرداری‌ها ایجاد می‌کند.

این کاندیدای چهارمین دوره شورای شهر تهران با اشاره به اینکه در وزارت بهداشت استانداردهای فنی برای ساخت بیمارستان وجود دارد، گفت: ما نیازمند تدوین استانداردهای شهری برای ساخت بیمارستان‌ها هستیم. باید مواردی نظیر چگونگی نحوه مراجعه مردم، نحوه دسترسی آنها، محل استقرار بیمارستان، حرکت آمبولانس در خیابان‌ها و ترافیک شهری مورد توجه قرار بگیرد.

معادی با بیان اینکه در حال حاضر در زمینه درمان، استانداردی برای شهرسازی وجود ندارد، اظهار کرد: به همین خاطر متاسفانه اکثر بیمارستان‌های ما دچار مشکلات ترافیکی نظیر پارکینگ و نحوه دسترسی بیماران هستند.

وی در ادامه تاکید کرد: یکی از وظایف شورای شهر، ارائه راهکارهای نوین در خصوص حوزه‌های مربوطه از جمله نوسازی و مقاوم‌سازی بیمارستان‌ها در سطح شهر است.

مشاور بنیاد امور بیماری‌های نادر اضافه کرد: البته اعتقاد ندارم شورای شهر به علت مسوولیتی که در شهرداری دارد، می‌تواند در همه امور دخالت کند، بلکه می‌تواند مشکلات و مسائل موجود را بیان و با کمک‌ سازمان‌های ذی‌ربط برای حل آنها اقدام کند. اگر شورا بخواهد وارد مسائل اجرایی شود، از فعالیت‌های اصلی خود بازمی‌ماند.

وی همچنین بر ضرورت تقویت و گسترش حمایت‌های اجتماعی در شهر تاکید کرد و گفت: بویژه این حمایت باید برای افراد پرخطر که شامل افراد زیر 18 سال و بالای 64 سال می‌شود، وجود داشته باشد؛ چرا که احتمال بروز خطر، بیماری و حادثه برای این گروه وجود دارد.

این کاندیدای چهارمین دوره شورای شهر تهران اضافه کرد: به عنوان مثال ما برای دانش‌آموزان خود در شورای شهر چه تصمیماتی گرفته‌ایم؟ آیا واقعا در شهرداری به دغدغه‌های دانش‌آموزان از جمله در نظر گرفتن فضاهای ورزشی، گسترش فرهنگ، مهارت‌آموزی و حمل و نقل مناسب و امن توجه کرده‌ایم؟

مناسب‌سازی فضای شهری برای معلولان و بیماران خاص

معادی در ادامه با بیان اینکه از مهم‌ترین دغدغه‌هایم، حمایت از افراد معلول و مبتلا به بیماری‌های صعب‌العلاج از جمله تالاسمی، دیالیزی، هموفیلی، دیابت و ام اس است، گفت: باید تسهیلات شهری برای این افراد فراهم شود. در حال حاضر وضعیت شهری ما از نظر حمل و نقل و مسیرهای عمومی به گونه‌ای طراحی شده است که این افراد نمی‌توانند به هیچ وجه از آن استفاده کنند.

این کاندیدای چهارمین دوره شورای شهر تهران ادامه داد: جمعیت این افراد بالاست و همانگونه که شهر متعلق به همه شهروندان است، باید این امکانات برای این جمعیت نیز وجود داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha