سلامت نیوز : درحالی که سخنگوی کمیسیون عمران مجلس از تایید آلوده بودن برنج های وارداتی از سوی کارشناسان خبر داده است، وزیر بهداشت و نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس اعلام کردند که فعلاً نمی توانیم آلودگی برنج های وارداتی را تایید یا تکذیب کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ مهرداد بائوج لاهوتی سخنگوی کمیسیون عمران و نماینده مردم لنگرود در مجلس با بیان این که کارشناسان سرطان زا بودن برنج های آلوده وارداتی را تایید کرده اند و مردم باید در خرید برنج دقت کنند گفت: دولت باید پاسخگوی واردات برنج های آلوده به کشور باشد. در خور اشاره است وی چندی قبل نیز از احتمال آلودگی برنج و گندم وارداتی خبر داده بود. نماینده مردم لنگرود با بیان این که گویا عواملی که نمی خواهند کشور به مرز خودکفایی برسد، با دلایل سودجویانه اقدام به تولید برنج می کنند گفت: فاصله کمی تا رسیدن به خودکفایی برنج و برطرف کردن نیازهای کشور باقی است که همت مسئولان را می طلبد. وی تصریح کرد: حتی در صورت تشخیص کمبود محصول یا کالایی در کشور، واردات باید با در نظر گرفتن استانداردهای بهداشتی انجام شود.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی افزود: بی توجهی مسئولان به واردات برنج های آلوده و تهدید سلامت افراد موجب شد که این بار نمایندگان به جای تذکر به مسئولان کشور به مردم هشدار دهند و خواهان توجه بیشتر آنان هنگام خرید برنج شوند. نماینده مردم لنگرود یادآور شد: در صورت واردات هر نوع محصول آلوده به کشور، علاوه بر وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان استاندارد کشور نیز مسئول است و باید پاسخگوی این موضوع باشد. اما در همین حال وزیر بهداشت به فارس گفت: هنوز هیچ نمونه ای از برنج های وارداتی یا حتی گندم های وارداتی برای بررسی به سازمان غذا و دارو فرستاده نشده است.

بنابراین فعلاً نمی توانیم آلودگی برخی برنج های وارداتی را تایید یا تکذیب کنیم. حسن طریقت منفرد، در پاسخ به این پرسش که نظر شما درباره آلودگی برخی برنج های وارداتی چیست و این موضوع چقدرصحت دارد، توضیح داد: این طور که سازمان غذا و دارو نظر داده است، به طور قطعی، رسمی وعملی چیزی به دستشان نرسیده که آن را بررسی کنند، بنابراین این سازمان نمی تواند این اطلاعات و شایعات را تایید یا تکذیب کند یا در مورد آن توضیح دهد. وی گفت: دوستان ما در سازمان های مربوطه یعنی سازمان غذا و دارو و سازمان استاندارد منتظرند تا نمونه های لازم که درباره آنها صحبت می شود، به دستشان برسد تا آنها را آزمایش و بعد بتوانند اظهار نظر کنند، البته چندین سازمان در این زمینه مسئولیت دارند و درگیر آن هستند اما مهم ترین آنها این دو سازمان هستند.

وزیر بهداشت ادامه داد: به هر حال براساس آخرین اطلاعات من، تاچند روز گذشته چیزی به دست این سازمان ها نرسیده است و نمونه ای ندارند که آن را بررسی کنند. البته این صحبت هایی که گفته می شود، جدید نیست. وی افزود: آنچه سازمان غذا و دارو و سازمان های مسئول می توانند آن را پیگیری کنند،مواردی است که از مبادی رسمی وارد کشور می شود و تعیین تکلیف اجناس قاچاق که مبادی آن نیز مشخص نیست، مشکل است. نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس نیز در پاسخ به این سوال خراسان که آیا آلودگی برنج های وارداتی درکمیسیون بهداشت نیز مطرح و بررسی شده است گفت: بحث آلودگی برنج های وارداتی طی چند ماه اخیر در کمیسیون مطرح نشده و اصلاً گزارشی در این زمینه به کمیسیون ارائه نشده است. علی کائیدی افزود: ما هیچ گزارشی دال بر آلودگی برنج های وارداتی نداشتیم.

بنابراین آن را نه تایید ونه تکذیب می کنیم. وی تصریح کرد: وقتی عنوان می شود کارشناسان آلودگی برنج های وارداتی را تایید کرده اند باید مشخص شود این کارشناسان کجا و چگونه به این نتیجه رسیده اند، درحالی که ما اطلاعی از این موضوع نداریم. در خور اشاره است اواخر شهریور ۸۸ بود که مهدی پور هاشم، مدیرکل استاندارد استان تهران، مصرف ۱۳ نوع برنج خارجی وارداتی را غیراستاندارد و غیرقابل مصرف اعلام کرد. به گزارش فارس او گفت: کارشناسان این اداره با جمع آوری نمونه هایی از چند نوع برنج خارجی وارداتی، به آزمایش آنها به لحاظ میزان سم مایکوتوکسین، سرب، آرسنیک و کادمیوم اقدام کردند. پس از این آزمایش ها مشخص شد، ۱۳نوع از برنج های خارجی وارداتی مشکل دارند و مصرف آنها برای مردم زیان آور است.

اما درست چند روز بعد، مرضیه وحید دستجردی شاید در اولین جمع خبرنگاران بعد از تصدی پست وزارت بهداشت گفت: همه برنج های مارک دار خارجی که در بازار موجود است در وزارت بهداشت آزمایش شده است و از نظر وزارت بهداشت همه آنها سالم هستند و مصرف آنها هیچ منعی ندارد. در هیچ یک از این برنج ها آلودگی به فلزات سنگین، آرسنیک و ... دیده نشده است. این اظهارات زمانی اعلام شد که چند روز بعد، رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی پنجاب هند در واکنش به محدودیت واردات برنج ایران به دلیل آلودگی آن به سم آرسنیک اذعان کرد،مناطق زیادی از پنجاب مرکز اصلی آرسنیک، کادمیوم و سایر فلزات است و اگر در این مناطق کشت و زرع صورت گیرد، بی شک محصولات تولیدی شامل این ترکیبات سمی خواهد بود. حسین علی شهریاری، نایب رئیس وقت کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز همان زمان گفت: وزارت بهداشت به وظیفه خود در نظارت بر سلامت وایمنی برنج های خارجی عمل نکرده است، درحالی که این مواد سلامت مردم را به خطر انداخته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha