سلامت نیوز : هرماه نیمی از درآمد خود را به خرید لباس و کفش و این جورچیزها اختصاص می‌داد اما باز هم ناراضی بود. مدام درمقابل آینه می‌ایستاد و وضع لباس و ظاهر خود را با دوستانش مقایسه می‌کرد. همیشه احساس کمبود داشت و فکر می‌کرد اگر لباس‌های بیشتر و گران‌تر بخرد حتما موردتوجه دیگران قرار خواهد گرفت. تنها به فکر جلب‌نظر بقیه بود و برای آنها زندگی می‌کرد و با این رفتار تنها پول‌هایش را از دست می‌داد. توجه به نوع پوشش و اینکه افراد مایل باشند بهترین لباس را تهیه و استفاده کنند به صورت فطری پسندیده و غیرقابل انکار است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خورشید ؛ زن و مرد، پیر و جوان و حتی کودکان هریک تعریفی از زیبایی دارند و خواهان آن هستند که با وضعی آراسته در اجتماع حاضر شوند. اما برای رسیدن به این هدف هرکس راهکار خاص خود را دارد. ممکن است فردی با صرف هزینه زیاد خواهان زیبایی ظاهر باشد و دیگری سعی کند با استفاده از داشته‌هایی که از قبل دارد و با مرتب نگاه داشتن آنها همیشه ظاهر خوب و قابل قبولی داشته باشد. اشتغال و نوع پوشش مهناز رستمی، معلم مقطع ابتدایی می‌گوید: به دلیل نوع شغلی که دارم خیلی نمی‌توانم در نوع پوشش خود تنوع داشته باشم و همین مسئله گاهی خسته‌کننده می‌شود اما ترجیح می‌دهم در مهمانی‌ها و زمان‌هایی که در مدرسه نیستم کاملا براساس میل و سلیقه خود، لباسم را انتخاب کنم. به عقیده من زمان آن رسیده که درپوشش خانم‌ها به خصوص معلمان و به طور کلی کارمندان تغییر کلی صورت گیرد و لباس فرم به رنگ‌های تیره محدود نشود.

سعید، جوان 23 ساله دانشجوی رشته معماری دراین باره می‌گوید: همیشه برایم مهم است که چه بپوشم و برای این منظور اصلا خساست به خرج نمی‌دهم. برای من به‌عنوان یک جوان اینکه چه پوششی داشته باشم از خیلی مسائل مهم‌تر است بنابراین ترجیح می‌دهم در سایر هزینه‌ها صرفه‌جویی کرده و به این مهم دست یابم. نکته این جاست که برخی به‌خصوص جوانان گمان می‌کنند تنها با پول می‌توانند به ظاهری که مدنظرشان است دست یابند درحالی که نمی‌دانند با توجه به اندام، رنگ پوست و سایر جزئیات ظاهری چه نوع پوششی را باید انتخاب کنند. این ناآگاهی سبب می‌شود با صرف هزینه‌های زیاد هم راضی نشوند. در مقابل عده بسیاری، بیشتر اوقات لباس‌های خود را بدون توجه به مارک آن حتی از حراجی‌ها تهیه کرده و با کمی دقت آنها را به خوبی ست می‌کنند.

حال که در آستانه فصل تابستان قرار داریم استفاده از لباس‌های رنگ روشن بیشتر مدنظر افراد قرار دارد، رنگ‌هایی که انتخاب آنها حساسیت و دقت بیشتری می‌خواهد. زیرا اگر جز این باشد به زودی موجب دلزدگی می‌شود. رابطه اعتماد به نفس و نوع پوشش اگر انتخاب لباس مطابق با سلیقه فرد و به نوعی دارای مقبولیت اجتماعی باشد، می‌تواند اعتماد به نفس او را تا اندازه زیادی افزایش دهد البته این به معنای خودنمایی در جامعه و جلب توجه نیست بلکه منظور پوششی است که دارای ویژگی‌هایی نظیر سادگی، پاکیزگی و مرتب بودن باشد و فرد را در نگاه دیگران باشخصیت نشان دهد. واقعیت این است که علاوه بر سجایای اخلاقی و منش فرد، پوشیدن لباس متناسب با هر فضا تأثیر زیادی در افزایش اعتماد به نفس فرد دارد البته این گفته نباید اینطور تعبیر شود که چون لباس مناسب اعتماد به نفس را افزایش می‌دهد باید برای تحقق این هدف متحمل هزینه‌های زیادی شویم.

فاطمه عباسی، روانشناس دراین باره به خورشید می‌گوید: برای آنکه فرد از اعتماد به نفس بالایی برخوردار باشد مؤلفه‌های زیادی لازم است اما در اجتماعاتی مانند گروه دوستان و همکاران و در سطح گسترده تری مانند جامعه بحث لباس و چگونگی آن بسیار اثرگذار است. عموما افراد به دلیل میل فطری کمال‌گرایی که در وجودشان نهادینه است، دوست دارند به بهترین شکل ممکن در برابر دیگران حضور یابند از این رو در طول زندگی و در دوره‌های مختلف زندگی چیزهای متفاوتی را برای این منظور انتخاب می‌کنند اما پوشش به عنوان یکی از فاکتورهای مهم در این زمینه است.وی می‌افزاید: افراد در هر سن و سالی که باشند درباره نوع لباس پوشیدن حساسیت دارند و این دقت در پاره‌ای مواقع و در زمان‌هایی خاص افزایش می‌یابد.

به طور مثال فردی که می‌خواهد به خواستگاری برود تلاش می‌کند تا به لحاظ وضع ظاهری نیز رضایت خانواده عروس را جلب کند یا شخصی که مصاحبه کاری دارد، سعی می‌کند پوشش متناسب با کار و اداره مورد نظر را داشته باشد. این روانشناس با تاکید بر اینکه باید سازوکاری فراهم شود تا لباس‌های سنتی و ملی بیش از پیش مورد استفاده مردم قرار گیرد، ادامه می‌دهد: متاسفانه دراین راستا اقدامات خوبی صورت نگرفته است و می‌توان گفت نوع پوشش جوانان به شدت تحت تأثیر مدل‌های غربی قرار دارد و با هویت ایرانی فاصله زیادی گرفته است. این درحالی است که توجه به مدل‌های داخلی تأثیر بسزایی در حفظ هویت ملی و فردی دارد. اندازه لباس، اصلی‌ترین شاخصه انتخاب مینا لطفی، طراح لباس در گفت‌وگو با خورشید می‌گوید: سال‌ها تجربه کار طراحی لباس به من آموخته است که اندازه لباس مهم‌ترین مؤلفه یک پوشش مناسب است. زیباترین و گرانقیمت‌ترین لباس اگر سایز مناسب فرد نباشد تنها موجب آزار او می‌شود. ممکن است فردی مبلغ زیادی هزینه کند و یک لباس گرانقیمت بخرد اما سایز لباس مناسب او نباشد دراین صورت نه تنها زیبایی دربرندارد بلکه درآن پوشش معذب خواهد بود.

از همه این گفته‌ها اینطور دریافت می‌شود که پوشش تنها به معنای ظاهری آن مدنظر نیست بلکه آثار زیادی در آن نهفته است که می‌تواند در روحیه و فعالیت اجتماعی فرد اثرگذار باشد. نباید این نکته را از نظر دور داشت که می‌توان بدون تجملات و اسراف زیبا و شیک پوش بود. لباسم تکراری است، دیگر آن را نمی‌پوشم! یکی از عادات بدی که در میان خانم‌ها رواج زیادی دارد این است که لباس تا زمانی مورد استفاده است که کسی آن را ندیده باشد. این طرز تفکر بیشتر درباره لباس‌های مجلسی و مهمانی وجود دارد. درحالی که این نوع لباس‌ها گران هستند اما باز هم خانم‌ها زیر بار نرفته و از استفاده چندباره لباس‌های مهمانی امتناع می‌کنند و معتقدند لباسی که دیگران آن را دیده اند دیگر قابل استفاده نیست و لباس‌های گرانقیمت را بعد از یک بار و در نهایت دوبار استفاده به گوشه کمد انداخته و نگاهش هم نمی‌کنند. علل به‌وجود آمدن تجمل‌گرایی در پوشش عوامل متعددی بستگی دارد از میان آن می‌توان به تبلیغ تجمل‌گرایی در سریال‌ها و فیلم‌ها، کمرنگ شدن باورهای دینی، حس خودکم بینی، فخرفروشی و... اشاره کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha