وزیر بهداشت با اشاره به اینکه اعزام پزشکان به مناطق دور افتاده نفعی ندارد و فقط پول هزینه می‌کنیم،گفت: با واگذاری ارائه بسته خدمات طرح سلامت را در شهرهای دور افتاده اجرا می‌کنیم.

اعزام پزشکان به مناطق دور افتاده نفعی ندارد
سلامت نیوز : وزیر بهداشت با اشاره به اینکه اعزام پزشکان به مناطق دور افتاده نفعی ندارد و فقط پول هزینه می‌کنیم،گفت: با واگذاری ارائه بسته خدمات طرح سلامت را در شهرهای دور افتاده اجرا می‌کنیم.

دکتر حسن طریقت منفرد در گفت‌وگو با تسنیم، در پاسخ به این پرسش که این مصوبه جدید که در شورای عالی سلامت به تصویب رسیده است و پزشک خانواده اقماری نامیده شده است، چیست، اظهار داشت: در اصل پزشک خانواده اقماری نیست بلکه تیم پزشکی باید در ازای ارائه سرانه ای که دریافت می‌کند خدمات ارائه کند و این مسئله ای بود که در شورای عالی سلامت تصویب شد.

وی ادامه داد: البته این سرانه پزشکان مورد نظر باید به درستی پرداخت شود و آن تیم پزشکی دیگر یک بسته خدمتی را با یک راهنمایی بالینی و سیستم نظارتی برای آن تعریف می‌شود که از اعتبارات حداکثر بهره‌وری صورت پذیرد.

وزیر بهداشت در توضیح بیشتر این طرح عنوان کرد: ما در مناطق دور دست و کم جمعیت باید ارائه خدمات درمانی و بهداشتی را به یک تیم فراهم کننده خدمت واگذار کنیم و در قبال سرانه ای که دریافت می‌کنند خدمات کامل را در آن مناطق ارائه دهند به عنوان مثال، فرض کنید در یک شهر 50 هزار نفری یک تعداد پزشک عمومی به عنوان پزشک خانواده دارند و 3 تا 4 متخصص هم وجود دارد و آنها بر این اساس نیاز سلامت آن شهر را برآورده می‌کنند.

دکتر طریقت منفرد بیان داشت: مثال دیگری می‌زنم، فرض کنید اگر در آن شهر به خدمات ارتوپدی غیر اورژانس نیاز داشته باشند می‌توانند از همکاران پزشک خود دعوت کنند و یک روز در هفته آن پزشک این نوع خدمات را ارائه دهد یا هر خدمات فوق تخصصی که امکان حضور دائم در آن منطقه وجود ندارد این تیم براساس وظایفی که در مقابل آن سرانه‌ای که دریافت می‌کنند باید این خدمات را ارائه دهند.

وزیر بهداشت ادامه داد: ولی در وضعیت فعلی که ما افراد (پزشکان ) را به مناطق دور افتاده می‌فرستیم بدون اینکه خروجی مشخص باشد پول هزینه می‌کنیم ولی خروجی لازم حاصل نمی‌شود ولی اگر به یک تیمی همه بسته خدمت را واگذار کنیم و سرانه مربوطه را نیز پرداخت کنیم یقینأ در مقابل هزینه ای که شده است خروجی مربوطه را دریافت خواهیم کرد.

دکتر طریقت منفرد در پاسخ به این پرسش که عنوان دقیق این طرح که در شورای عالی سلامت به تصویب رسید چه نام دارد، بیان کرد: عنوان این طرح که با اعزام این تیم‌ها که در برگیرنده یک تعداد پزشک خانواده و یک تعداد نیز متخصصان هستند واگذاری ارائه بسته خدمات به گروه فراهم کنند خدمت سلامت می‌گویند.

وزیر بهداشت در پاسخ به این پرسش که از چه زمانی این طرح به اجرا گذاشته خواهد شد، خاطرنشان کرد: مجوز این طرح را در شورای عالی سلامت گرفتیم و انشاءالله براساس بودجه‌ای که تصویب شده است تخصیص اعتبارات صورت پذیرد آن را اجرا خواهیم کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha