سلامت نیوز : فاطمه رخشانی صبح امروز در مراسم رونمایی از اسناد مرتبط با سلامت که در وزارت بهداشت برگزار شد گفت: موضوع ارتقای سلامت از سال 1986 در دنیا مطرح است. این موضوع به جوامع جهت می‌دهد که در مسیر سلامت حرکت کنند و سیاست‌های مرتبط با آن را اتخاذ کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی با اشاره به برگزاری کنفرانس جهانی ارتقای سلامت که در هفته‌های پیش برگزار شد گفت: برای رسیدن به سلامت مردم، نباید فقط ارائه خدمت سرلوحه قرار گیرد و وظیفه وزارت بهداشت صرفاً نباید تجهیزات پزشکی و احداث خانه‌های بهداشت باشد بلکه بخش عمده وظایف این وزارتخانه به رصد عواملی برمی‌گردد که سلامت جامعه را به خطر می‌اندازد.

رخشانی گفت: وزارت بهداشت برای اینکه متولی و مدعی‌الامور سلامت مردم باشد باید هر جا که لازم است تصمیم‌گیری، اتخاذ قوانین، شناخت عوامل اجتماعی و اصلاح محیط را در برنامه داشته باشد تا هر جایی که سلامت به خطر افتاد وارد عمل شود.

معاون بهداشتی، وزیر بهداشت گفت: اگر قرار باشد وزارت بهداشت جلوی بیماری‌ها را بگیرد نه تنها باید کنترل خوبی روی بیماریهای واگیر داشته باشیم بلکه باید بیمارهای غیر واگیر را هم کنترل کنیم. بنابراین باید با همان شدت که در بحث بیماریهای واگیر وارد شده‌ایم بیماری‌های غیرواگیر را نیز که عوامل ایجاد آن به محیط و رفتار مردم برمی‌گردد مدنظر قرار دهیم.

وی گفت: بیماری‌هایی مانند سرطان، دیابت، قلبی - عروقی و ... به محیط برمی‌گردند اینکه در چه محیطی زندگی می‌کنید مهم است. دلیل اینکه طول عمر ما ایرانیان افزایش کندی را داشته است به دلیل این است که جوانان زیادی را در سوانح از دست می‌دهیم. در واقع در افزایش طول عمر که شاخص سلامت در جهان است با مشکل مواجهیم.

معاون بهداشتی، وزیر بهداشت گفت: همچنین در شاخص مرگ و میر کودکان زیر یک سال و 5 سال به دلیل کنترل عفونت‌ها موفق بوده‌ایم اما به دلیل حوادث بسیاری از کودکان ما فوت می‌کنند.

رخشانی ادامه داد: اینکه جاده‌ای احداث می‌شود که ممکن است آسیب‌رسان باشد یا وسیله نقلیه‌ای تولید می‌شود که میزان حوادث را بالا می‌برد یا ماده غذایی با نمک بالا تولید می‌شود در واقع مسائلی است که فقط به وزارت بهداشت برنمی‌گردد.

وی در بحث بیماری‌های غیرواگیر مسئولیت فردی را مهم دانست و گفت: طبق نتایج تحقیقات جهانی اگر مردم در سه رفتار تغذیه، فعالیت بدنی مناسب و ترک دخانیات دقت کنند بین 60 تا 75 درصد بیماری‌ها از خانواده دور می‌شود.

وی ادامه داد: از مردم توقع داریم مسئولیت خود را در قبال سلامت بپذیرند و از طرفی دستگاه‌های اجرایی به وزارت بهداشت کمک کنند تا رفتار سالم در جامعه ایجاد شود.

رخشانی گفت: از مردم می‌خواهیم که دخانیات مصرف نکنند اما دسترسی به مواد دخانی را محدود نکردیم در حالی که در قانون دیده شده است اگر وزارت بهداشت قرار است مدعی‌العموم سلامت مردم باشد باید بیش از نقش تولیت فعلی به آن داده شود.

معاون بهداشتی، وزیر بهداشت با اشاره به کنفرانس جهانی ارتقای سلامت گفت: در این کنفرانس یک تعهد جهانی ایجاد شد تا نقش وزارت بهداشت بالاتر از نقش فعلی باشد.سلامت روحی، جسمی، معنوی و اجتماعی مردم جزو وظایف وزارت بهداشت است و در این جریان سازمان‌های بین‌المللی نیز در کنار دولتها به سلامت مردم توجه خواهند داشت.

رخشانی با اشاره به سند ملی فعالیت بدنی که امروز رونمایی شد گفت: در حال حاضر در جامعه مردم ما بیش از 60 درصد فعالیت بدنی ندارند. از سال 84 تاکنون هر 2 سال مطالعه را تکرار کرده‌ایم و تغییر عمده‌ای ایجاد نشده است وضعیت ما از نظر ریسک فاکتور(عامل خطر) تحرک بدنی بهبود نداشته است.

وی با اشاره به سند تغذیه که در حال پیگیری است گفت: مصرف سبزی و میوه به گونه‌ای که 80 درصد مردم به مقدار کافی آن را مصرف نمی‌کنند در حالی که این اقلام عامل کاهش بیماری‌های غیرواگیر است.

رخشانی ادامه داد: جای تعجب این است که در استانهای برخوردار و شمالی کشور که به این اقلام دسترسی دارند نیز مصرف میوه و سبزی به میزان کافی نبوده است.

معاون بهداشتی، وزیر بهداشت با اشاره به سند پیشگیری درمان، کاهش آسیب و بازتوانی مصرف الکل گفت: در این خصوص وضعیت به گونه‌ای است که مصرف الکل در کشور به یک تابو تبدیل شده و نمی‌توانیم در این مورد صحبتی کنیم. با این وجود وزارت کشور و معاونت اجتماعی آن همکاری‌های لازم را در این سند داشته‌اند و قرار است در شورای عالی اجتماعی این سند مصوب شود تا در این زمینه اقدامات جدی را دنبال کنیم.

وی ادامه داد: مسئله کاهش آسیب در حوزه الکل موضوعی است که در جامعه اسلامی ما باید قبول کنیم که در کنار اینکه به یک تابو تبدیل شده جز معضلات ما نیز شده است و باید برنامه‌ریزی مشخصی برای آن داشته باشیم.

رخشانی گفت: ما در این سند حتی به زحمت توانسته‌ایم افراد را متقاعد کنیم تا به این موضوع ورود کنند و با مشکلات متعددی روبه‌رو هستیم حتی این موضوع را انکار می‌کنند که در جامعه وجود دارد.

وی گفت: در این سند مصوب تمام ارگان‌های مرتبط حضور خواهند داشت و اولین اقدام، اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی است تا مشخص شود که جوانان به چه نحوی باید در این زمینه آموزش ببینند.

رخشانی گفت: در بحث الکل 9 ماه است با تمام دستگاه‌های مرتبط به تفاهم رسیده‌ایم تا به اشتراک فکری رسیده و اقدام مشترک انجام شود. متأسفانه ضمانت‌های اجرایی را نمی‌بینیم مخصوصاً اینکه منابع مالی باید تأمین شود در حالی که این اتفاق نمی‌افتد برخی از علل عدم اجرای این قوانین نیز به وزارت بهداشت برمی‌گردد که پیگیر قوانین مصوب نبوده است.

معاون بهداشتی، وزیر بهداشت گفت: از سوی دیگر ساز و کار مشخص نداشته‌ایم. کارگروه سلامت و امنیت غذایی  در استانها و شهرستان‌ها با مسئولیت استانداران و فرمانداران تشکیل می‌شود اما در همین کارگروه‌ها هنوز دیدگاه مشخصی شکل نگرفته و به مسائل پیش پا افتاده‌ای توجه می‌شود.

وی گفت: وزارت بهداشت باید قبول کند خودش به تنهایی نمی‌تواند همه اقدامات را انجام دهد.

رخشانی در مورد سند رشد و تکامل دوره کودکی نیز گفت: اقدامات سلامت برای کودکان نه فقط به رشد بلکه در حوزه تکامل و اجتماعی شدن آنها برمی‌گردد. قرار است در این سند از زمان تولد تا 8 سالگی سلامت کودکان مورد توجه قرار گیرد.

وی در مورد پیوست سلامت نیز گفت: این پیوست طبق برنامه پنجم توسعه مصوب بوده است اما برای اجرایی شدن این سند باید اقدامات زیادی انجام شود، تا تمام سازمان‌ها درگیر شوند. در کشورهای توسعه یافته در هر وزارتخانه‌ای واحد سلامت وجود دارد و تمام طرح‌ها ارزیابی سلامت می‌شوند.

معاون بهداشتی، وزیر بهداشت در مورد اینکه در برنامه پزشک خانواده آیا مراقبت‌های بهداشتی اولیه مورد تأکید است گفت: اگر در برنامه پزشک خانواده مراقبت‌های بهداشتی اولیه در خط اول بسته خدمتی نباشد به صراحت می‌گویم به پزشک خانواده نیازی نداریم.

وی افزود: در این بسته علاوه بر ویزیت جاری مردم مراقبت‌های اولیه جزء اصلی این برنامه است که شامل مراقبت از مادران، کودکان و سایر بیماری‌هاست. در این سند شخصاً تأکید بسیاری بر اجرای مراقبت‌های اولیه بهداشتی داشته‌ام.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha