سلامت نیوز : بابک دین‌پرست صبح امروز در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری - آموزشی و فرهنگی بین ستاد مبارزه با مواد مخدر و سازمان نهضت سوادآموزی گفت: پس از انجام طرح شیوع‌شناسی اعتیاد در سال 90 و انتشار نتایج آن تحقیقات جامعی انجام گرفت که نشان دهنده رابطه نسبتاً مستقیم بی‌سوادی و اعتیاد بوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی ادامه داد: طبق آمار اعلام شده از سوی سازمان نهضت سواد آموزی کشور 9 میلیون و 700 هزار نفر بی‌سواد مطلق در کشور وجود دارد و این آمار به غیر از افراد کم سواد است که جمعیتش بیش از این تعداد است.

وی گفت: قرار است همکاری لازم بین ستاد مبارزه با مواد مخدر و سازمان نهضت سواد آموزی با هدف تقویت فرهنگ عمومی به منظور جلوگیری از گرایش به مصرف مواد مخدر و همکاری برای آموزش سواد به بی‌سوادان 10 تا 49 سال و تقویت آموزه‌های نوسوادان را داشته باشیم.

معاون مقابله با تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: تعیین سرفصل‌ها و تهیه محتوای کتب و بسته‌های آموزشی چند رسانه‌ای که شامل پوستر، فیلم و نشریه است. بر اساس نیازسنجی انجام شده و توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر انجام می‌شود.

دین پرست گفت: نهضت سواد آموزی متعهد شده است. کتاب‌های آموزشی خود را با هماهنگی ستاد تهیه کرده و مطالب آموزشی و انگیزشی ضرر ناشی از مصرف مواد مخدر را تهیه و برنامه‌ریزی‌های لازم را برای تأمین مربی مورد نیاز با برپایی کلاس‌های سواد آموزی در مراکز درمان و کا‌هش آلودگی ناشی از مواد مخدر ایجاد کند.

وی ادامه داد: قرار است کلاس‌های سواد آموزی در مراکز درمان ترک اعتیاد میان مدت و بلند مدت برگزار شود و پس از آن نیز توسط مربی خارج از مراکز آموزش‌های لازم ادامه یابد.

وی با بیان اینکه مفاد آموزشی بر اساس اولویت‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر چاپ می‌شود گفت: اولویت‌های آموزشی برای حجم فعالیت‌ها برنامه‌ریزی لازم، بکارگیری شیوه آموزشی و تعیین هزینه توسط کارگروه ویژه مشترک از حضور دو نهاد متولی تشکیل می‌شود.

وی گفت: این برنامه قرار است از هفته آینده با تشکیل این کارگروه‌ها اجرایی شود اما اینکه به طور همزمان در تمام استان‌ها اجرا شود یا به صورت پایلوت، امروز بررسی و در شورای هماهنگی ستاد در مورد آن تصمیم‌گیری می‌شود.

دین‌پرست گفت: در شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر در سراسر کشور که اداره کل آموزش و پرورش نیز در استان‌ها از اعضای این شورا است در مورد نحوه اجرای این برنامه تصمیم‌گیری می شود اما اولویت برنامه با استان‌هایی است که مراکز اقامتی بلند و میان مدت دارند.

معاون مقابله با تقاضا ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: بر اساس طرح شیوع‌شناسی اعتیاد در سال 90 مشخص شد که 7 درصد از معتادانی که در این مراکز نگهداری می‌شوند که حدود 90 هزار نفر را شامل می‌شود بی‌سواد هستند.

دین پرست در مورد اجرای برنامه آموزش سواد برای معتادان گفت: استان‌هایی که مراکز درمان اعتیاد طبق ماده 15 را دارند معتادان به مدت یک ماه در این مراکز نگهداری می‌شوند و در مراکز ماده 16 قانون مبارزه با مواد مخدر معتادان تا سه ماه تحت درمان قرار می‌گیرند بنابراین اجرای این برنامه در هر مرکزی متفاوت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha