سلامت نیوز :  یک فوق تخصص غدد اطفال، بیماری تیروئید را بیماری شایعی بین ایرانیان دانست که اگر تشخیص و درمان آن صورت بگیرد، عوارض کمتری خواهد داشت.

دکتر علی ربانی در گفت‌وگو با (ایسنا)، گفت: کم کاری و پرکاری تیروئید و گواتر بیماری‌های ناشی از غده تیروئید است که عملکرد طبیعی مغز، سیستم عصبی بدن را کنترل می‌کند و تامین سوخت و ساز بدن و حفظ دمای بدن را بر عهده دارد.

وی در خصوص علائم بیماری‌های ناشی از غده تیروئید گفت: بخشی از بیماران به صورت مادرزادی، تیروئید کم کاری دارند که در سنین پایین غربالگری شده و درمان را شروع می‌کنند.

ربانی در این رابطه افزود: خستگی زودرس، ضعف، بی‌حالی، ریزش مو، خشکی پوست و به هم ریختن سیستم بدن از علائم کم کاری تیروئید در بزرگسالان است.

این متخصص غدد، تعریق زیاد، کاهش وزن و افزایش تپش قلب را از علائم پرکاری تیروئید دانست و گفت: روش‌های درمان بستگی به علت بیماری دارد و ممکن است برخی روش‌های درمان تا آخر عمر طول بکشد.

وی به نقش اختلالات آناتومیک در بیماری تیروئید اشاره کرد و افزود: کم کاری و پرکاری تیروئید در صورتی که رشد یابد به گواتر تبدیل می‌شود که ممکن است گره‌ای سرد و یا گرم باشد که نیاز به نمونه‌برداری برای جلوگیری از بدخیم شدن دارد.

ربانی در خصوص پیگیری بیماری‌ها در انواع تیروئیدها، گفت: در کم کاری تیروئید تشخیص زودهنگام، در پرکاری تیروئید مصرف دارو و در گواتر گره‌ای، عمل جراحی و مصرف داروهای ضد سرطانی برای جلوگیری از بدخیم شدن توصیه می‌شود.

این فوق تخصص غدد به افزایش و کاهش وزن در عوارض کم‌کاری و پرکاری تیروئید اشاره کرد و افزود: افزایش وزن ممکن است به کم کاری تیروئید منجر شود اما این افزایش چشمگیر نیست و معمولا دلایل دیگری در بیماران تیروئیدی وجود دارد اما در پرکاری تیروئید کاهش وزن شدیدی برای بیمار رخ می‌دهد.

ربانی در رابطه با تغییرات پوستی در بیماری کم کاری تیروئید، گفت: ممکن است این بیماری باعث خشکی پوست، اگزما و سایر اختلالات شود اما این گرفتاری‌های پوستی خیلی شایع نیست.

وی نقش ید در کارکرد غده تیروئید را موثر دانست و افزود: برای کم کاری تیروئید مصرف مواد غذایی یددار و غذاهای دریایی و برای بیماران پرکاری تیروئید حذف غذاهای یددار تجویز می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha