عضو مجمع عمومی کانون هموفیلی ایران با بیان اینکه امروز فاکتور 8 در تهران در دسترس بیماران قرار ندارد تاکید کرد: نبود دارو در تهران وضعیت بسیار دشواری را به بیماران تحمیل نموده است.

داروی بیماران هموفیلی نایاب شد
سلامت نیوز: عضو مجمع عمومی کانون هموفیلی ایران با بیان اینکه امروز فاکتور 8 در تهران در دسترس بیماران قرار ندارد تاکید کرد: نبود دارو در تهران وضعیت بسیار دشواری را به بیماران تحمیل نموده است.

احمد قویدل در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز گفت:« در سه ماه گذشته در سایه بی تدبیری وزارت بهداشت بیماران هموفیلی روزهای تلخی را تحمل كردند. عدم تخصیص به موقع ارز ، افزایش ناگهانی قیمت دارو ، عدم هماهنگی بیمه ها ضربات جبران ناپذیری بود كه بر پیكر نحیف بیماران هموفیلی و دیگر بیماران دیر درمان وارد كرد. معلولیت خاموش و تدریجی بیماران دردمند هموفیلی اولین نتیجه این سیاستگذاری های فارغ از سلامت و وظایف ذاتی وزارت بهداشت است. »

 وی ادامه داد:«در كنار این همه نابسامانی ها پس از آنكه روزها بیماران و مسئولان دیگر به علت اظهار نظر های غیر مسئولانه در رابطه با واریز یارانه دارو به حساب خانوارها ذهنشان مشوش گردید بالاخره وزارت بهداشت این طرح عجیب را رسما غیر قابل قبول اعلام كرد. بیماران هنوز شیرینی این تصمیم عاقلانه و درست را نچشیده اند كه امروز اساسا فاكتور 8 در تهران در دسترس بیماران قرار ندارد . نبود دارو در تهران وضعیت بسیار دشواری را به بیماران تحمیل نموده است.»

قویدل خاطرنشان کرد:«مسئولین حوزه درمان از دادن هر نوع چشم اندازی برای دسترسی به دارو خودداری می نمایند و اداره دارو نیز تاكنون به صورت رسمی اظهار نظری در رابطه با موجودی دارویی كشور ننموده است. به نظر می رسد مسئولین حوزه سازمان غذا و دارو از اورژانسی بودن نیاز بیماران هموفیلی به دارو درکی ندارند و كاملا خونسرد وضعیت فعلی رانظاره می نمایندو شاید در  پایان دولت انگیزه ای برای رفع بحران ها ندارند. »

مدیرعامل سابق کانون هموفیلی ایران افزود:« این عدم امنیت دارویی خود منشاء خونریزی های خودبخودی در بیماران به علت استرس و فشار روانی است . در چنین شرایطی بیماران و خانواده های آنان در فشار عصبی به سر می برند كه خود این امر نیز به منجر به وجود امدن بحران های كوچك و بزرگ در خانواده می گردد. بیماران و خانواده های آنان از اینكه اینقدر مسئولین حوزه بهداشت و درمان از آنها فاصله گرفته اند كه اصلا جنس این نیاز اورژانسی را درك نمی كنند به شدت ناراضی هستند. آیا تغییرات مكرر در مدیریت امور دارویی كشور كار را به این نقطه رسانده است ؟ یا در یك دیدگاه بدبینانه تحویل دولت به دولت جدید قرار است با انبوهی از چالش ها و نارضایتی ها توام باشد. »

این عضو مجمع عمومی کانون هموفیلی ایران در پایان گفت:«مجلس كاملا نگران، كاستی های حوزه سلامت را تعقیب می نماید و اظهارات گاه و بی گاه اعضای كمیسیون بهداشت و درمان خبر از وخامت اوضاع می دهد . متاسفانه پیشرفت بحران كمبود های دارویی می تواند راه را برای ورود منابع غیر مطمئن به بازار ایران هموار نماید. مسئولین وزارت بهداشت به داد بیماران برسند. »

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha