دوشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۹
کد خبر: 77558
سلامت نیوز : در ذهن بسیاری از ما زایمان طبیعی برابر با درد و رنج است؛ درد و رنج بی‌مانندی که تصور آن، لرزه بر اندام‌ها می‌اندازد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرهیختگان ؛ یکی از داستان‌های دلچسب و شنیدنی که قطعا همه بچه‌ها با اصرار به مادران‌شان آن را بارها و بارها شنیده‌اند، نحوه تولد و سختی‌های زایمان‌شان است و چه بسیار مادرانی که با گذشت زمان در بیان این خاطرات از دردها و رنج‌ها گفته‌اند؛ زایمانی که معمولا به صورت طبیعی انجام شده است. با همین نگاه است که وقتی در تفاوت گذشته و حال و پیشرفت علم پزشکی قرار می‌گیریم و به‌عنوان یک خانم باردار توان خود را در تحمل درد کم می‌بینیم، به سرعت به اولین جایگزین آن، یعنی عمل سزارین چنگ می‌زنیم؛ عملی که اگرچه در گذشته وجود داشته اما در آن زمان به‌دلیل عوارض زیادش کمتر کسی سراغ این جراحی بزرگ می‌رفت و ترجیح بر آن بود درد و رنج را تحمل کنند؛ درد و رنجی که برای تحمل آن از رنج مقدس سخن به میان می‌آمد.

اما امروزه بسیاری از خانم‌های باردار که در کشور ما ۴۶ درصد را به خود اختصاص داده‌اند، جراحی سزارین را بر زایمان طبیعی ترجیح و به این عمل تن داده‌اند. البته این را هم نباید فراموش کرد که بخشی از این جمعیت آماری براساس شرایط خاص جنین یا مادر به اجبار تن به این جراحی داده‌اند. البته در این مطلب گروه دوم که مجبور به چنین انتخابی شده‌اند، مد نظر نیستند و روی ما به سوی آنان است که خودخواسته و تنها برای فرار از درد و ترس زایمان طبیعی سراغ سزارین رفته‌اند. در اینجا تنها یک سوال وجود دارد که آیا واقعا نمی‌توان زایمان بی‌درد و بدون عوارض جراحی سزارین را تجربه کرد؟

  زایمان بدون درد
بهترین و متداول‌ترین روش برای زایمان بدون درد استفاده از روش‌های بی‌حسی موضعی یا با تزریق آب مقطر اپیدورال آنالژزی است. اگر مادری از نظر جسمی محدودیتی برای انجام این بی‌حسی‌ها نداشته باشد، می‌تواند به راحتی زایمان بدون درد را تجربه کند. در روش اپیدورال با وارد کردن ماده بی‌حسی به نخاع، درد مادر به‌طور کامل از بین می‌رود و زایمان برای او آسان‌تر می‌شود. اما این تنها روش بی‌دردی نیست. در این میان روش‌های دیگری از قبیل استنشاق هوشبرها، استنشاق آنتونکس، داروهای عضلانی، داروهای وریدی و تزریق داخل کانال زایمان (پاراسرویکال و پودندال) است.

  زایمان کم‌درد
زایمان فیزیولوژیک یکی دیگر از روش‌های تسهیل زایمان است. در این روش درد زایمان از بین نمی‌رود بلکه کم می‌شود که در سال‌های اخیر در کشور ما و بسیاری از کشورهای دنیا برای کاهش عمل سزارین توجه ویژه‌ای به آن شده است. در این شیوه زایمان، تلاش می‌شود بدون تزریق آمپول فشار به مریض و با پیروی از سیر طبیعی بدن، زایمان انجام شود. مادرانی که می‌خواهند برای یک زایمان کم‌درد آماده شوند، با دریافت کمک‌هایی از قبیل ماساژ، تکنیک‌های تنفسی، تمرین‌های ریلکسیشن و برخی آمادگی‌های دیگر که از هفته ۲۰ آموزش داده می‌شود، زایمانی آسان‌تر را تجربه می‌کنند. تکنیک‌های ذهنی بخش دیگری از مواردی است که مادران باردار باید به آن توجه کنند. البته در برخی مراکز، موسیقی‌درمانی هم به‌طور جدی برای آمادگی مادران انجام می‌شود و حتی در زمان زایمان هم با پخش موسیقی خاصی آرامش مادران را بیشتر می‌کنند. گرمادرمانی، ریلکسیشن و استخر آب، ماساژ در آب هنگام زایمان و حتی زایمان در آب هم از روش‌های دیگری هستند که برای کاهش درد مادران در نظر گرفته می‌شود. گرچه با وجود تمام این آمادگی‌ها، در زایمان فیزیولوژیک درد کاملا از بین نمی‌رود بلکه تنها درد کم می‌شود.

  هیپنوتیزم
علاوه‌بر این موارد روش‌های ذهنی هم گاه برای کاهش و تسکین درد و گاه برای از بین بردن درد وجود دارد که اگرچه سابقه آن بسیار است اما به تازگی از این روش‌ها در زایمان نیز استفاده می‌کنند. یکی از این روش‌ها هیپنوتیزم و خودهیپنوتیزمی است که به علت گستردگی در عالم ذهن به مرور زمان طرفداران خود را پیدا کرده است. بیش از یکصد روش طی دو قرن اخیر برای تسهیل زایمان طبیعی و کاهش درد آن مطرح شده است. با این وجود بسیار عجیب است که خانم‌های باردار به جای تمایل به این روش‌ها به راحتی خود را به تیغ جراح می‌سپارند. حال که بنا بر شرایط پیش‌آمده باید برای ارتقای سلامت جسمی مادران به دنبال جایگزین مناسب بگردیم، خوب است با آگاهی دادن در این زمینه خانم‌ها را تشویق به روی آوردن به روش‌های طبیعی برای زایمان کنیم و متخصصان زنان و زایمان کشورمان هم همگام با این تلاش پیش از پیشنهاد سزارین، اطلاعات کافی از روش‌های زایمان بدون‌درد و کم‌درد را در اختیار خانم‌های باردار قرار دهند. شاید آمار سزارین که دو برابر میزان درصد جهانی است، در سال‌های آینده کاهش یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha