سلامت نیوز : ماجرای كیسه‌‌های خون‌ فیلتردار همچنان ادامه دارد. كیسه‌های‌ خون‌‌ كه حدود یك ماه پیش به دلیل عدم استاندارهای كیفی لازم از بازار ایران جمع شدندو جای خود را به كیسه‌های خون‌ اروپایی و معتبر دادند اما واردات آنها همچنان با سد كمبود ارز مورد نظر روبه‌رو شده است تا این سوال پیش بیاید كه چرا برای ورود كیسه‌های خون بی‌كیفیت از ژاپن با مشكل ارزی روبه‌رو نمی‌شویم اما امروز برای واردات كیسه‌های خون‌ اروپایی دوباره پای كمبود ارز وسط كشیده شده است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ مسئله‌ای كه دكتر غلامرضا توگه مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران به عنوان یك «ابهام» در تامین ارز كیسه‌های وارداتی نام می‌برد. همچنین به گفته دكتر محمد حاج‌مقانی مدیرعامل شركت واردكننده كیسه‌های خونی از كشور فرانسه، شركت واردكننده مجبور شدند تا كیسه‌های خونی كه در ماه‌های گذشته و با قیمت ارز مرجع سفارش داده و پشت گمرگ باقی مانده‌اند را امروز با ارز مبادله‌ای واردكنند. توگه هم كیسه‌های خون فیلتردار را یكی از كالاهای استراتژیك مورد استفاده در سازمان انتقال خون می‌داند و می‌گوید: «در مقطعی به علت محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها و به بهانه اینكه این فیلترها ممكن است كاربرد دوگانه داشته باشد، واردات آنها با دست اندازهایی مواجه شد كه سرانجام بعد از مدتی سازمان توانست این كیسه‌ها را بر اساس مناقصه‌ای كه قبلا انجام شده بود و مبتنی بر استانداردهای ملی، دوباره از همان منبع قبلی یعنی شركت ژاپنی JMS مستقر در سنگاپور واردكشور كند.»

كیسه‌های خون‌ ژاپنی وارد بازار كه می‌شود به حساسیت استفاده‌كنندگان می‌انجامید، حساسیتی كه بیش از هر گروهی در میان بیماران تالاسمی دیده شد. آنطور كه سازمان انتقال خون می‌گوید مسئله آنقدر دهن به دهن می‌پیچید كه مسئله خون‌های آلوده به جای كیسه‌های بی‌كیفیت در صدر اخبار نگران‌كننده قرار می‌گیرد. از جمله توگه می‌گوید: «البته در این میان برخی شایعات، انگشت اشاره به سوی ورود كیسه‌های فیلتردار خونی از كشور چین داشت كه این موضوع اصلا صحت ندارد.» هرچند باز هم انتقال خونی‌ها اعتقاد دارند كه كیسه‌های وارداتی از ژاپن مشكلی نداشته اما در نهایت تمام كیسه‌های وارداتی را جمع می‌كنند. به گفته توگه در مواجه با گزارش‌هایی حاكی از بروز حساسیت در بیماران تالاسمی، طبیعتا در گام نخست دستور جمع‌آوری كیسه‌های خونی فیلتردار مربوطه صادر شد و با اعلام به شركت مبدا كالا، كارشناسان شركت تولیدكننده كیسه‌های خون به ایران آمدند و موضوع حساسیت‌ها مورد بررسی قرار گرفت كه البته هنوز نهایی نشده است.

به گفته توگه در گام دوم، بحث جایگزین كردن كیسه‌های مطمئن و فاقد ریسك بود كه كیسه‌های جدید از یكی از شركت‌های معتبر جهانی از فرانسه تهیه و در هفته گذشته نیز محموله‌های بسیاری از آن واردكشور شد و با توجه به همكاری گمرك هیچ‌گونه كمبودی در این خصوص به‌رغم جمع‌آوری كیسه‌های ژاپنی وجود نخواهد داشت. او در نهایت می‌گوید: «پس از حذف ارز مرجع، كیسه‌های خون با ارز تك نرخی یعنی ارز حدود 2400 تومان واردكشور می‌شوند.»

بررسی كیسه‌های خون‌ بی‌كیفیت ادامه دارد

در این میان سیدحسین لسان نماینده شركت JMS كه كیسه‌های خونی آن به دستور سازمان انتقال خون جمع‌آوری شده، به مهر می‌گوید: «كیسه‌های خونی مذكور همچون سال‌های قبل از كمپانی JMS كه یك كمپانی شناخته شده و معتبر ژاپنی الاصل است، تهیه شده بود. البته سایت تولیدی كارخانجات JMS در كشورهای مختلف متمركز است و كیسه‌های خون فیلتردار در سایت سنگاپور تهیه شده و به كشورهای مختلف صادر می‌شود. او درباره اقدامات انجام شده پس از بروز حساسیت‌ها در میان بیماران می‌گوید: «هفت نفر از كارشناسان شركت JMS به ایران آمده‌ و موضوع را مورد بررسی جامع و دقیق قرارداده‌اند كه نتیجه آن به محض نهایی شدن منتشر خواهد شد.»

لسان، در مورد مشكلات پیش روی واردكنندگان اقلام حوزه درمانی كشور می‌گوید: وضعیت تامین مالی اعم از ریالی و ارزی نظام درمانی كشور نیازمند همراهی بیشتر سیاست‌گذاران بانكی است. به هر حال شركت‌های فعال در حوزه درمان كشور، بنگاه‌های اقتصادی هستند كه هزینه‌های خود را باید از طریق درآمدهای قانونی خود تامین‌كنند. مشكل نظام درمانی آن است كه هزینه‌های آن مانند سایر بخش‌های جامعه به‌صورت تصاعدی افزایش پیدا كرده است اما منبع تامین مالی این هزینه‌ها به میزان مناسب ارتقا پیدا نكرده است.» نظام سلامت مدت هاست كه همراهی نظام سلامت را ندارد.

براساس آنچه نمایندگان مجلس می‌گویند آنها در آن زمان كه قرار بود ارز مرجع دارویی را در اختیار شركت‌های واردكننده قرار بدهند هرگز آنطور كه باید ظاهر نشدند و در نهایت مرضیه وحید دستجردی آنقدر پشت در بانك‌های عامل برای دریافت ارز مرجع ماند تا در نهایت مجبور شود از «سعادت‌آباد» برود. وزیر بعدی كه آمد حساسیت‌های خانم وزیر را نداشت. بعد از آن بود كه دولتی‌ها تصمیم گرفتند قضیه ارز مرجع را برای همیشه تمام كنند. آنها چند ماه پیش از آنكه ارز مبادلاتی را جایگزین ارز مرجع كنند خبر را به بازار دادند تا بازهم قیمت دارو و تجهیزات پزشكی سر به فلك بكشد و بسیاری را به زیر خط فقر بفرستد.

به گفته لسان امروز پرداخت مابه التفاوت ارز مرجع و ارز مبادلاتی دغدغه خاطر بسیاری از شركت‌های تامین‌كننده دارو و تجهیزات پزشكی شده است. بوروكراسی كند و زائد، توان شركت‌ها را در دور زدن تحریم‌های غیرانسانی به خود مشغول كرده است. ما به یك نظام هماهنگ میان گمرك، بانك مركزی، وزارت بهداشت، وزارت صنعت و معدن نیاز داریم كه از واردكنندگانی كه خط تحریم‌های بین‌المللی را در هم شكسته‌اند حمایت بیشتری كند.

شركت فرانسوی، واردكننده كیسه‌های خون‌‌

توگه مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران از ورود كیسه‌های خون‌ جدید از كشورهای اروپایی خبر می‌دهد اما هیچ اسمی از كشور «فرانسه» به میان نمی‌آورد. محمد حاج‌مقانی مدیرعامل شركت واردكننده كیسه‌های خونی است كه مبدا واردات را معرفی می‌كند، كشور فرانسه: «این كیسه‌ها در شهر لیل فرانسه تولید شده و به بسیاری از كشورهای دنیا ازجمله آمریكای شمالی و اروپای غربی صادر می‌شوند و به همین جهت باید به مردم اطمینان خاطر بدهم كه این كیسه‌ها به هیچ وجه در چین یا كشور ثالثی تولید نشده‌اند. ضمن آنكه خوشبختانه به‌رغم جمع‌آوری ناگهانی كیسه‌های قبلی، شاهد هیچ‌گونه كمبودی در این خصوص در كشور نبوده‌ایم.»

البته جامعه ایرانی فراموش نمی‌كند كه ورود خون‌های آلوده از یك شركت فرانسوی در دهه 60 به كشور باعث شد تا بسیاری از بیماران هموفیلی به ایدز و هپاتیت دچار شوند. هیچ سازمان و وزارتخانه‌ای هم مسئولیت خون‌های آلوده را نپذیرفت. اگر تلاش‌های انجمن هموفیلی‌ها و همچنین دكتر علی صابری وكیل نابینای كشور نبود، حتی خانواده قربانیان این حادثه نمی‌توانستند غرامت خود را از وزارت بهداشت بگیرند. ایران برخلاف سایر كشورها هرگز علاقه‌ای به گرفتن غرامت از كشور فرانسه نشان نداد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha