سلامت نیوز : رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی از اجرای طرح ملی˝شیوع‌شناسی اعتیاد˝ خبر داد و گفت: جلسات اولیه طرح برگزار شده که به محض اینکه اجرایی شود اطلاع رسانی خواهد شد.

کاظم نظم‌ده در گفت وگو با پانا، با اشاره به جزئیات برگزاری طرح ملی شیوع شناسی اعتیاد، اظهار کرد: البته جلسات اولیه این طرح برگزار شده که نتایج آن قدری طول می کشد و به محض اینکه اجرایی شود، اطلاع رسانی خواهد شد.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی با اشاره به هدف برگزاری این طرح نیز گفت: طرح ملی شیوع شناسی با هدف دستیابی به سن مصرف ‌کنندگان، الگوی مصرف، نوع مواد، جنسیت مصرف‌کنندگان و جغرافیای مصرف انجام می شود.
 
نظم ده در ادامه با اشاره به اینکه طرح شیوع شناسی اعتیاد در قالب پژوهش و به صورت ملی در تمام استان ‌های کشور برگزار می شود، خاطرنشان کرد: در این پژوهش، ستاد مبارزه با مواد مخدر و وزارت بهداشت همکاری می کنند.
 
وی افزود: آمار آخرین پژوهش طرح ملی «شیوع‌شناسی اعتیاد» در سال 91 توسط مبارزه با مواد مخدر اعلام شد. بر اساس نتیجه طرح ملی بررسی و شیوع شناسی اعتیاد و مصرف مواد مخدر و روانگردان‏ها که در جمعیت عمومی و خانوارهای 31 استان کشور در مقیاس سنی 15 تا 64 سال انجام شده، نشان می داد که تعداد تقریبی مصرف کنندگان مواد در سطح کشور، حدود یک میلیون و 325 هزار نفر بوده که 91 درصد مصرف کنندگان مرد و 9 درصد زن هستند.
 
نظم ده گفت:این پژوهش نشان می‌دهد، جمعیت نمونه تحقیق مهم ترین مواد مصرفی را به ترتیب اولویت، تریاک و مشتقات آن، شیشه، کراک (افغانی)، هرویین، حشیش و اکستازی است، ضمن آنکه 84 درصد مصرف کنندگان مواد نیز سابقه مصرف دخانیات داشته و عمدترین روش مصرف مواد در مصرف کنندگان نیز تدخین، خوردن، انفیه و تزریق بوده است، در عین حال حدود 45 درصد مصرف کنندگان زیر 29 سال و حدود 30 درصد بین 30 تا 39 سال سن داشته اند.
 
بنابراین پژوهش مصرف کنندگان مواد، نخستین مکان شروع مصرف را به ترتیب اولویت، منزل دوستان، منزل خود، اماکن مخروبه، پارک، کوچه و خیابان نام بردند که ضرورت دارد والدین نسبت به نظارت بر تردد فرزندان و نحوه ارتباط آنان با دوستان و مدیریت اوقات فراغت فرزندان مداخلات جدی‏‏‌تر داشته باشند، همچنین شش دلیل اساسی در شروع مصرف مواد در جمعیت نمونه، کسب لذت، کنجکاوی، تفریح، رفع مشکلات روحی، در دسترس بودن مواد و فشار دوستان بوده است.
 
نرخ شیوع مصرف به نسبت جمعیت مبنی بر این پژوهش در برخی از استان ها همچون کرمان، مازندران، خوزستان، آذربایجان غربی، لرستان، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، فارس، تهران، خراسان رضوی، قم و البرز بالاتر از حد میانگین کشوری بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha