سامانه 123 نمی‌تواند كمكی به موضوع مبارزه با كودك آزاری كند چرا كه سازمان بهزیستی نه نیروی كافی برای این كار دارد و نه بودجه كافی از طرف دیگر نهایتاً ماموران می‌توانند تا پشت در خانه بروند و در عمل تا زمان گرفتن مجوز نمی‌توانند اقدام قابل قبولی انجام دهند.

قوانین ناكارآمد،‌علت افزایش كودك آزاری
سلامت نیوز : كودك آزاری به موضوعی شایع در صفحات حوادث روزنامه‌ها تبدیل شده است. كودكانی كه به دلیل كم‌توجهی از حقوق اولیه زندگی محروم می‌شوند. به‌رغم اعلام شماره تماس 123 اورژانس اجتماعی برای گزارش مواردی از قبیل كودك آزاری،‌خلأ قانونی كه در این زمینه وجود دارد باعث شده تا دست مسئولان برای اعمال قانون بسته باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ بر اساس قانون بعد از اعلام هر گونه اذیت و آزار در خانه و كودك آزاری امكان ورود به خانه بدون اذن ولی خانه وجود ندارد.مشكل اساسی در برخورد با كودك آزاری‌هایی كه در كشورمان وجود دارد خلأ قانونی است. براساس قانون امكان ورود به خانه برای مسئولان سازمان بهزیستی در زمان كودك آزاری وجود ندارد و این نقص قانونی باعث شده تا اتفاقات زیادی درخصوص اذیت و آزار كودكان پشت دیوار خانه‌ها اتفاق بیفتد و هیچ مرجع قانونی نتواند بلافاصله بعد از اطلاع‌رسانی وارد حریم خانه شده و نسبت به نجات یا مداوای كودك آسیب دیده وارد عمل شود.

طی هفته گذشته دومین كودك آزاری در كشورمان رسانه‌ای شده، تعداد كودك آزاری‌هایی كه رسانه‌ای شده است خیلی كمتر از آن چیزی است كه هیچ‌گاه خبر آنها به بیرون از دیوارهای خانه درز پیدا نمی‌كند. كودك شش ساله بوشهری كه توسط پدر و مادر معتادش با شعله سیگار سوخته و یكی از چشم‌های خود را نیز از دست داده است. سلطانیه زنجان دومین شهری است كه خبر مربوط به كودك آزاری در آن باعث خشم و انزجار خانواده‌ها شد، خبری كه اگر چه در روز 18 اردیبهشت امسال به اطلاع سامانه 123 رسید اما بنا به صلاحدید مسئولان بهزیستی روز گذشته و بعد از گذشت بیش از یك ماه از این واقعه،‌رسانه‌ای شد.

به گفته سلمان حسینی، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان زنجان بعد از اطلاع سازمان بهزیستی از كودك آزاری ماموران سامانه 123 بلافاصله به محل اعزام شدند و به‌رغم اینكه كودك آزاری برای آنها محرز شده بود، اما به این دلیل كه اجازه تحویل گرفتن كودك را نداشتند مجاز به مداخله نبودند و روز بعد با گرفتن حكم قضایی و همراهی نیروی انتظامی دختر 4 ساله كه مورد كودك آزاری قرار گرفته بود را به همراه برادر سه ماهه‌‌اش تحویل گرفتند كه دختر بچه به علت شدت جراحات وارده به بیمارستان منتقل شد. به گفته وی دختر 4 ساله در زمان مراجعه ماموران اورژانس اجتماعی در حال مرگ بوده، لگن كودك داغ شده،‌موهایش كنده و آثار اصابت جسم سخت، خراشیدگی و كبودی در بدن وی مشاهده شده است.

اما به‌رغم اینكه در این حادثه پدر خانواده از موضوع مطلع بوده هیچ اقدامی جهت عدم جلوگیری از كودك آزاری انجام نداده و دادگاه وی را به پرداخت 30 میلیون تومان دیه محكوم كرده كه در صورت پرداخت نشدن این مقدار دیه پدر خانواده به زندان منتقل می‌شود. این درحالی است كه نامادری و پدر خانواده هیچ اقدامی برای برگرداندن این كودك به خانه انجام نداده‌اند و فقط پیگیر معافیت از پرداخت دیه هستند. نقص قانونی مهم‌ترین معضلی است كه در موارد كودك آزاری در كشورمان مشاهده می‌شود. موضوعی كه باید در صحن مجلس و توسط نمایندگان بررسی شود تا شاهد چنین فجایعی در كشور نباشیم.

به گفته كارشناسان در مقابل هر یك مورد كودك آزاری كه در كشور اتفاق می‌افتد و مسئولان از آن آگاهی پیدا می‌كنند، حداقل 20 مورد دیگر كودك آزاری پنهان می‌ماند این در حالی است كه بیش از 90 درصد كودك آزاری‌ها در خانه اتفاق می‌افتد. بر اساس آمار پدران با 48/5 درصد، بالاترین و پس از آن مادران با 23/8 درصد در ردیف بعدی عوامل كودك آزاری جسمانی در خانواده‌های كودك آزار قرار دارند و 85 درصد كودك آزاری‌ها توسط والدین اتفاق می‌افتد. كودك آزاری‌ها شامل آزارهای مادی و عاطفی در اكثر مواقع مخفی می‌ماند اما آزارهای جسمی معمولا توسط والدین یا ناپدری و نامادری صورت می‌گیرد كه در برخی موارد گرفتار موادمخدر هستند.

مصطفی اقلیما، آسیب‌شناس اجتماعی با اشاره به این نكته كه افزایش كودك آزاری در چند سال گذشته به دلایل متعددی اتفاق افتاده است،به خبرنگار تهران امروز می‌گوید: دلیل افزایش كودك آزاری در چند سال گذشته به دلایل مختلفی از جمله فقر و بیكاری بوده است چراكه جامعه‌ای كه در آن زندگی می‌كنیم جامعه‌ای است كه از نظر اقتصادی مشكلات زیادی دارد و از فردی كه هنوز نمی‌تواند امكانات اولیه زندگی‌اش را برآورده كند نباید توقع رفتارهای شایسته را داشته باشیم. این در حالی است كه پدر خانواده برای به دست آوردن درآمد بیشتر خانه و خانواده را رها كرده و هیچ نظارتی بر خانواده ندارد.

وی با انتقاد از سامانه 123 سازمان بهزیستی می‌گوید:سامانه 123 نمی‌تواند كمكی به موضوع مبارزه با كودك آزاری كند چرا كه سازمان بهزیستی نه نیروی كافی برای این كار دارد و نه بودجه كافی از طرف دیگر اگر تماسی با این سامانه گرفته شود به دلیل اینكه در این سامانه درخصوص مجوز ورود به داخل خانه راهكاری اندیشیده نشده نهایتا ماموران می‌توانند تا پشت در خانه بروند و در عمل تا زمان گرفتن مجوز نمی‌توانند اقدام قابل قبولی انجام دهند و همین موضوع به ظاهر كوچك می‌تواند ناكارآمدی این سامانه را نشان دهد. به گفته وی یكی از انواع كودك آزاری روانی است. پدر و مادر حتی با زبان‌شان كودك‌شان را آزار می‌دهند و تا آخر عمر همراهش است. 80 درصد خانواده‌ها الان طلاق عاطفی دارند. ازدواج اجباری دارند.

حتی با ماده جدیدی هم كه در لایحه حمایت از خانواده وجود دارد شاهد افزایش كودك آزاری‌ها خواهیم بود. ما نباید فقط كودك آزاری را در خیابان ببینیم. باید ببینیم در خانواده‌ها چه خبر است. پلیس چگونه با كودكان رفتار می‌كند؟ معلم چگونه رفتار می‌كند؟ به من اطمینان می‌كند؟ شخصیت كودك نباید خرد بشود. وقتی به كودك اختیار عمل داده نشود كودك خوب رشد نمی‌كند و اعتماد به نفس ندارد. اقلیما تاكید می‌كند: وقتی امنیت روانی وجود نداشته باشد انواع كودك‌آزاری‌ها به وجود می‌آید. پدری كه تمام روز را كار می‌كند و نمی‌تواند كنار فرزندانش باشد، این مسئله مشكلات خانواده را بیشتر می‌كند. قانونی كه مشكل‌گشا نیست سال 72 كشورمان به كنوانسیون حقوق كودكان پیوست و شورای نگهبان سال 1381 قانون حمایت از حقوق كودكان را به تصویب رساند.

اگر چه با تصویب این قانون انتظار می‌رفت مشكلات مربوط به‌حقوق كودكان رفع و رجوع شود اما این قانون در عمل نه تنها كارایی نداشت بلكه فاقد سازوكاری مشخص برای دفاع از حقوق كودكان بود. مطابق ماده 59 قانون مجازات اسلامی و ماده 1179 قانون مدنی اقدامات تربیتی كه درخصوص اطفال انجام می‌شو از شمول این قانون خارج هستند.بر اساس این ماده در صورتی كه پدر و مادر فرزند خود را به صورت متعارف تنبیه كنند، كودك آزاری محسوب نمی‌شود و مورد مجازات قرار نمی‌گیرند. این د رحالی است كه در سال‌های گذشته در حادترین كودك آزاری‌هایی كه گزارش شده چند كودك در اثر شدت جراحات وارده فوت كرده‌اند اما بر اساس ماده 220 قانون مجازات اسلامی پدر قصاص نمی‌شود. با وجود این بازتاب قوانین ناقص و ناكارآمد به صورت ناهنجاری‌های اجتماعی بروز خواهد كرد.

چندی قبل ابوالفضل ابوترابی، دبیر دوم كمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اشاره به این نكته كه در سال گذشته 77 مورد كودك‌آزاری به این مركز گزارش شده است،‌گفت:‌ در قانون مجازات اسلامی كه به تازگی اصلاح شده، خیلی جزئی به موضوع كودك آزاری اشاره شده و تنها یك ماده به این موضوع اشاره كرده اما لایحه حمایت از كودكان و نوجوانان به‌طور كامل به این موضوع پرداخته و به مواردی مانند مجازات قاچاق كودكان و منع تحصیل اشاره كرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha