سه‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۲
کد خبر: 78251
سلامت نیوز : همیشه عادت داریم ناگهانی تصمیم بگیریم و ناگهانی هم قضاوت كنیم، شاید خیلی از واقعیت‌ها را نمی‌دانیم و در نظر نگرفته‌ایم وقتی زوجی را می‌بینیم كه دختر از پسر چند سال بزرگ‌تر است برای چند لحظه هم كه شده سكوت می‌كنیم و بعد به آنها تبریك می‌گوییم. این مساله تا چه اندازه معضل تلقی می‌شود؟ شاید هم با تعابیر دایی جان ناپلئونی این مساله را به گردن شبكه‌های اجتماعی و دانشگاه می‌اندازیم. آیا این ازدواج‌ها در سال‌های اخیر بیشتر شده است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ در سال 1391 از 831هزار و 670 ازدواجی كه صورت گرفته است 88هزار و 631 مورد سن دختر از پسر بیشتر بوده است و از این آمار 2/12 درصد ازدواج‌ها مربوط به دختران و پسران همسن است. آمارها نشان می‌دهد تعداد ازدواج‌هایی كه در آنها سن دختر بیش از پسر است در نقاط روستایی با درصد بسیار كمی بیشتر است اما در كل تفاوت چندانی میان میزان این ازدواج‌ها مشاهده نمی‌شود. از كل ازدواج‌های شهری حدود 6/10 درصد و از كل ازدواج‌هایی كه در نقاط روستایی صورت گرفته 11 درصد از كل آمار را این ازدواج‌ها تشكیل می‌دهند. به گفته محزون مدیركل آمار و اطلاعات جمعیتی ثبت احوال این آمار نسبت به 10 سال قبل تغییر كرده است. در سال 91 از 143 هزار و 790 طلاقی كه در كشور ثبت شده، 106 مورد مربوط به ازدواج‌هایی بوده است كه در آنها سن دختر از پسر بیشتر است.

ثبت احوال تعداد ازدواج دختران و پسران هم سن را در سه ماهه اول سال 1391 رقمی حدود 2/12 درصد اعلام كرد. تقریبا این آمار از سال 1383 تاكنون در همین اندازه و حدود 9تا12 درصد بوده است. اما از سال 83 تاكنون كه این آمار‌ها در سایت ثبت احوال موجود است هر سال بیشترین آمار طلاق هم برای همین ازدواج‌های همسن است. ایسنا در گفت‌وگویی كه با علی اكبر محزون، مدیركل آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال داشت آماری را منتشر كرد كه نشان می‌داد چیزی نزدیك به 11درصد از پسران، دختران بزرگ‌تر از خود را برای زندگی انتخاب می‌كنند و این‌گونه به موضوع پرداخته بود كه تا یك دهه پیش این اتفاق به صورت نادر می‌افتاده است.

طی گفت‌وگویی كه با علی اكبر محزون داشتیم از ایشان آمار سال‌های قبل كه سازمان ثبت احوال استخراج كرده است را پرسیدیم. محزون در پاسخ به این سوال كه در سال‌های قبل آیا این تعداد ازدواج كه زوجه بزرگ‌تر از زوج باشد وجود داشت یا نه، پاسخ داد: «متاسفانه برخی از دوستان از آمارها برداشت متفاوتی داشتند و این آمار نسبت به سال‌های قبل تغییری نكرده است بلكه تعداد كل ازدواج‌ها بیشتر شده است به همین خاطر تعداد این‌گونه ازدواج‌ها هم بیشتر می‌شود. تقریبا حدود 5/9 تا 5/11 درصد از سال 1383 تا الان این آمار در گردش بوده است، اگر درسالی ازدواج‌ها كم بوده است این آمار پایین می‌آمده و اگر در سالی ازدواج‌ها بیشتر می‌شده است این آمار بالا می‌رفته است.» صحبت‌های محزون نشان می‌دهد كه در ایران این اتفاق مساله عجیبی نیست و خیلی از افرادی كه تصمیم به ازدواج دارند با توجه به ملاك‌های خودشان دست به انتخاب می‌زنند.

در همین رابطه شهلا اعزازی، جامعه شناس به ما می‌گوید «گمانم بر این است سال‌های قبل هم همین آمار وجود داشته ولی منتشر نشده است. براساس قاعده، زنان باید تقریبا سه تا پنج سال از مردان كوچك‌تر باشند. در ایران هم به همین‌‌گونه بوده است اما زمانی بود كه این اختلاف سنی به سه تا 10 سال می‌رسید، تفكری در ایران وجود داشت كه زن باید قدرت باروری برای چند بچه را داشته باشد یا مردها معتقد به چند همسر بودند. البته یكسری عوامل اجتماعی مثل پولدار بودن یا خلاص شدن خانواده از دختر خودشان هم وجود داشت كه البته امروزه كمتر شده است. زمانه فرق كرده است و دیگر قانون مشخصی برای ازدواج وجود ندارد اما با توجه به میانگین سنی تقریبا پسران سه تا پنج سال بزرگ‌تر هستند كه آن هم مربوط به این می‌شود كه در این سال‌ها بتوانند توان اقتصادی خود را افزایش دهند، البته این آماری كه منتشر می‌شود به دلیل كلی بودنش زیاد ملاك قرار نمی‌گیرد، مثلا آمار ازدواج زوجه‌های با سن بیشتر از پسران در روستاها تقریبا برابر با شهر است، خب این در ابتدا عجیب به نظر می‌رسید اما باید گفت كه در روستاها به دلیل حضور داشتن سنت و فرهنگ‌های خاص هر منطقه، ممكن است به دلایلی كه مربوط به انسجام و تقویت خانواده می‌شود این‌گونه وصلت‌ها صورت بگیرد و در كل می‌توان گفت كه اگر پسر از دختر یا دختر از پسر سه تا پنج سال بزرگ‌تر باشد ایرادی آنچنانی دیده نمی‌شود و مهم رفتار و تفاهم دو طرف با همدیگر است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha