سلامت نیوز : مدتی است موضوع کمبود دارو به ویژه داروهای مورد نیاز بیماران خاص و صعب العلاج در کشور داغ است به ویژه داروهای متوقف مانده در گمرک که با توجه به تغییر روند تخصیص ارز از مرجع به مبادله ای همچنان بلاتکلیف است. تلاش برای یافتن ریشه اصلی این ماجرا که نتیجه آن نرسیدن دارو به دست بیمارانی است که بعضی از آن ها در حال دست و پنجه نرم کردن با بیماری هستند، ما را با اظهاراتی گاه متناقض بین مسئولان مواجه می کند. اظهاراتی که بیشتر آن ها بازشدن گره را به دست بانک مرکزی حواله می دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ متاسفانه شرایط به گونه ای است که هر وزارتخانه، سازمان یا مسئولی توپ را به میدان دیگری می اندازد. هم اکنون وضعیت داروها در گمرک با وجود پی گیری های متعدد هنوز مشخص نشده است. این درحالی است که مسئولان گمرک از تعلل بانک مرکزی در این زمینه و نیز طرح پیشنهادهایی سخن می گویند که تلاشی است برای رسیدن دارو به دست بیماران.

معاون فنی امور گمرک در گفت وگو با خراسان گفت: پیش از این به مراجع مختلف پیشنهادهایی دادیم مبنی بر این که با پرداخت ۵۰درصد از کل آن چه واردکننده کالا باید پرداخت کند، گمرک کالای مربوطه را ترخیص کند تا هم هزینه تمام شده کالا کم شود و هم مدت ماندگاری کالا در مبادی ورودی کاهش یابد.محمدرضا نادری تصریح کرد: گمرک آمادگی دارد در قبال ارائه حداقل اسنادی که برای ترخیص کالا ضروری است، کالاها و به ویژه محموله های دارو را با معرفی وزارت بهداشت و درمان و شرکت های دارویی ترخیص کند، ولی مشکل این شرکت ها برای تکمیل اسناد، مربوط به نامه ای است که باید از نظام بانکی دریافت کنند.

وی ادامه داد: ظاهراً واردکنندگان برای پرداخت مابه التفاوت ارز مشکل دارند؛ ولی ما به سهم خود آمادگی کامل داریم تا در صورت پذیرفتن پیشنهاد همراهی لازم را داشته باشیم.نادری در توضیح بیشتر گفت: واردکنندگان وقتی که کالایی را با ارز مرجع وارد کرده اند، هم ارز ریالی آن‌را ۱۰۰درصد به بانک عامل پرداخت و ظاهراً ۳۰درصد هم بابت حسن انجام کار واریز کرده اند بنابراین برای تبدیل به نرخ ارز مبادله ای صرفاً ۳۵درصد دیگر باید پرداخت شود. در واقع در مقابل کالایی که وارد شده است برای تبدیل نرخ ارز مرجع به ارز مبادله ای فقط ۳۵ درصد دیگر بدهکارند، پیشنهاد ما این است که برای پرداخت ۶۵درصدی توسط آن ها، حداقل ۵۰درصد کالا را ترخیص کنیم تا به دلیل۳۵ درصد بدهی، ۱۰۰درصد کالا در وثیقه باقی نماند.

این مقام مسئول در پاسخ به این پرسش که هم اکنون چه میزان دارو در گمرک وجود دارد؟ خاطرنشان کرد: براساس روال طبیعی کالا وارد و ترخیص می شود، آن چه مسلم است بخشی از دارو در فرودگاه حضرت امام (ره) است، ولی چون گمرک مسئول نگهداری آن نیست، موجودی فعلی را هم نمی تواند اعلام کند و مسئول نگهداری می تواند میزان دقیق را بیان کند، اما از مراجعاتی که به ما می شود و انتظاراتی که وجود دارد، به نظر می رسد حجم قابل توجهی دارو وجود داشته باشد. وی با اشاره به داروهای خاص افزود: وقتی که داروهای خاص وارد می شود مسئولان وزارت بهداشت با ما تماس می گیرند و ما نیز دارو را ترخیص می کنیم . وی افزود: اغلب واردکنندگان نیز بانک مرکزی و بانک عامل را علت این مشکلات می دانند.

کمبود فاکتور ۸ و مشکل بیماران هموفیلی

این اظهارات درحالی بیان می شود که مسئولان مرتبط با بیماران خاص و صعب العلاج از کمبود شدید دارو و مشکلات این بیماران سخن می گویند. یک گروه از این افراد، بیماران هموفیلی هستند که هم اکنون به دلیل کمبود و نبود فاکتور ۸ در معرض خطرند.مدیرعامل کانون هموفیلی با بیان این که هم اکنون اصلاً داروی مورد نیاز بیماران هموفیلی در کشور موجود نیست و وضعیت این بیماران بحرانی است به خراسان گفت: حدود یک ماه پیش محموله ناچیز دارو توزیع شده است و بعد از آن با پیگیری های زیادی که انجام دادیم، باز هم متاسفانه داروها از گمرک ترخیص نمی شود وعلت آن اختصاص ندادن ارز توسط بانک مرکزی است.

دستور رئیس جمهور برای حل مشکل بیماران هموفیلی اجرا نشده است

کورش مالمیر با اشاره به دستور رئیس جمهور برای رفع این مشکل افزود: با وجود چنین دستوری، این مشکل حل نشده است و بیماران باخطر مرگ روبه رو هستند چرا که این بیماران اگر دچار آسیب و حادثه شوند،در معرض معلولیت قطعی و خطر مرگ قرار می گیرند.وی ادامه داد: ما تلاش کردیم مشکل بین وزارت خانه ها را حل کنیم؛ در این شرایط اداره نظارت بر غذا و دارو همراهی می کند ولی بانک مرکزی قبول نمی کند و به هیچ وجه ارز اختصاص نمی دهد.

مالمیر گفت: به گفته یکی از مسئولان شرکت پالایش و پژوهش خون حدود ۳ماه است که محموله حدود ۵۴۵۰ عددی از فاکتور ۸ و ۴۲۰۰عددی فاکتور ۹ آماده حمل است و به دلیل اختصاص نیافتن ارز بلاتکلیف مانده و متاسفانه حتی به این شرکت دولتی نیز ارز اختصاص نیافته است.وی با تاکید بر نیاز فوری و شدید بیماران خاطرنشان کرد: اگر بیماران هموفیلی دچار معلولیت یا آسیبی شوند، هرگز قابل جبران نخواهد بود. در صورت خون ریزی شاید بتوان در مراحل اولیه با تزریق ۴ یا ۵ ویال فاکتور بر اساس پروتکل درمانی جلوی آن را گرفت اما اگر تزریق انجام نشود شاید بعدها با تزریق ۱۰۰شیشه هم نتوان بیمار را درمان کرد. با در نظرگرفتن این که معلولیت بیمار قطعی خواهد بود. مدیرعامل کانون هموفیلی از وضعیت مشابه در بین سایر بیماران خاص خبر داد و گفت: برای رسیدگی به این وضعیت تلاش زیادی انجام دادیم.

به مجلس، وزارت بهداشت و دفتر ریاست جمهوری نامه فرستادیم و مراجعه کردیم و دیگر نمی دانیم باید چه‌کار بکنیم.مالمیر با انتقاد از تصمیمات مختلف وزارتخانه ها افزود: یک روز اعلام می شود که یارانه دارو به حساب خانوار واریز می شود، روزی دیگر واریز آن به بیمه و یا به حساب بیمه گر مطرح می شود در مقابل معاونت مربوطه این اخبار را رد و اعلام می کند که بخشی از این یارانه را به خانوار و بخشی را به بیمه گر پرداخت می کنیم. تمام این اظهارات در شرایطی است که الان بابت هر شیشه فاکتور ۸ از بیمار مبلغ ۵هزار تومان دریافت می شود.درحالی که نباید فرانشیزی پرداخت کنند.

حال تصور کنید اگر خانواده ای ۲ بیمار داشته باشد و برای هر فرد سهمیه ۲۰تایی، در ماه می شود ۴۰سهمیه که هزینه آن در ماه معادل ۲۰۰هزار تومان است، سرپرست خانواده چگونه این هزینه ها را تامین کند؟ در این بین تنها بیمه نیروهای مسلح این هزینه را تامین کرده است و بیمه تامین اجتماعی و بیمه خدمات درمانی تا به حال قول هایی در این زمینه داده اند ولی هنوز کاری نکرده اند.اما یکی از اعضای کمیسیون بهداشت مجلس مقصر اصلی را در نرسیدن دارو به دست بیماران کسانی می داند که با وجود پیش بینی هایی که از قبل می شد و با توجه به تذکر ۲سال پیش مجلس به وزیر بهداشت وقت، به اندازه کافی دارو ذخیره نکرده اند.

آمار متفاوت از کمبود دارو

سیامک مره صدق ضمن اعلام این مورد به خراسان ادامه داد: متاسفانه مراجع ذی ربط حتی به مجلس آمار متفاوتی از کمبود دارو یا میزان داروهایی که در گمرک است اعلام می کنند.این نماینده با تصریح این مطلب که توجیهاتی از این قبیل که دارو در گمرک یا انبار مانده است، دردی از بیمار دوا نمی کند افزود: ۲سال پیش به وزیر وقت بهداشت تذکر دادیم که برای تامین دارو به مشکل برمی خوریم متاسفانه به تذکر ما توجهی نشد.مره صدق از گفت وگو با مسئولان مختلف وزارت بهداشت و بانک مرکزی در مجلس خبر داد و اظهار داشت: متاسفانه هرکسی دیگری را مسئول این مسئله می داند. از سوی دیگر با روزهای پایانی کار دولت مواجه شده ایم که کار را مشکل تر می کند.وی همچنین گفت: در شرایط فعلی مهم این است که دارو در دست مردم و بیماران نیست.

متاسفانه هم اکنون بسیاری از داروها در دسترس مردم نیست، در برخی بیمارستان ها با کمبود داروی بیهوشی روبه رو هستیم، همچنین در زمینه برخی آنتی بیوتیک ها و بعضی از تجهیزات پزشکی نیز مشکل جدی داریم که با قیمت های سرسام آوری که دارد هزینه آن به بیماران تحمیل می شود.این نماینده مجلس از ضرورت برنامه ریزی در ۳ سطح کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت برای تامین داروی مورد نیاز کشور سخن گفت و یادآور شد: در برنامه های کوتاه مدت باید دارو به ویژه داروی مورد نیاز بیماران خاص و صعب العلاج به سرعت تامین شود و در اختیار آن ها قرارگیرد و در برنامه های بلندمدت باید به سمت خودکفایی برویم.

فرهنگ نادرست مصرف دارو

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اظهار تاسف از فرهنگ نادرست مصرف دارو در کشور افزود: برخی افراد گمان می کنند هر دارویی که جدیدتر و گران تر یا توسط شرکت خاصی تولید شده باشد، الزاماً داروی بهتری است همچنین میزان استفاده و تجویز دارو در کشور ما نسبت به استانداردهای دنیا بیشتر است. مصرف بی رویه دارو در کشور ما بسیار زیاد است و این مسائل هزینه های دارویی را افزایش می دهد بنابراین حال که به دنبال نظام جامع سلامت در کشورمان هستیم باید بر آموزش و فرهنگ سازی در این زمینه تاکید بیشتری بکنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha