سلامت نیوز : امیدوار رضایی امروز در مراسم اعطای مجوز به اولین اپراتور خدمات سلامت مجازی کشور گفت: از ابزارهایی که دغدغه را در حوزه سلامت برطرف می‌‌‌کند روش‌های برخورداری از سلامت مجازی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی ادامه داد: طبق سیاست‌های کلی که ابلاغ شده باید در سلامت یکپارچگی همه جانبه ایجاد شود و این در برنامه‌ریزی و نظارت نیز مطرح است و نیاز ما را برای استفاده بیشتر از سلامت مجازی نشان می‌‌دهد.

رضایی گفت: قوانینی برای وزارت بهداشت تصویب کردیم اما اجرا نمی‌شود. نظام سطح‌بندی و عدالت را از برنامه سوم توسعه مطرح کردیم اما تاکنون به درستی اجرا نشده و این دغدغه همیشه وجود داشته است. بسیاری از افراد برای دریافت مجوز بیمارستان و انجام آزمایشهای مختلف در شهرهای کوچک به ما مراجعه می‌کنند اما نمی‌توانیم کاری بکنیم.

معاون امور قوانین مجلس با اشاره به اینکه بین سیاست‌ها و نیازهای مردم تفاوت وجود دارد، گفت: به نظر می‌رسد استفاده از امکانات سلامت مجازی باعث رفتن خدمات از مرکزنشین‌ها به حاشیه‌نشین‌ها شود و خلاء‌های موجود در موضوع عدالت سطح‌بندی و نظام‌های ملی را اصلاح کند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر نظام ارجاع و برنامه پزشک خانواده را داریم و مرتب از شکست و اشکالات آن صحبت می‌شود چون امکانات زیادی در سیستم بهداشت و درمان نداریم حتی اگر هم بود نمی‌توانستیم به خوبی آن را اجرایی کنیم.

رضایی گفت: حتی کشورهای توسعه یافته و آمریکایی‌ها گفته‌اند شکست خورده‌ایم چون نظامی که باید هدایت شده باشد و با راهکارهای جدید همراه شود وجود ندارد.

معاون امور قوانین مجلس با اشاره به بند الف قانون برنامه پنجم که وزارت بهداشت را مکلف به طراحی پرونده سلامت الکترونیک کرده است، گفت: در حال حاضر بیش از 800 بیمارستان، 17 هزار خانه بهداشت، 4 هزار مرکز بهداشتی و درمانی و بیش از  120 هزار مطب و آزمایشگاه به صورت نامطلوب نظارت می‌شوند.

رضایی ادامه داد: سلامت مجازی ابزار خوبی برای دستگاه‌های حاکمیت است تا با کمک بخش‌های غیر دولتی نظارت را بر مراکز درمانی افزایش دهند.

وی ادامه داد: تمام فرآیندهایی که وزارت بهداشت ترسیم می‌کند از طریق فضای مجازی به تدریج اجرایی می‌شود و این ابزار هزینه‌ها را کمتر کرده، عدالت و سرعت را افزایش می‌دهد.

معاون امور قوانین مجلس با گله‌مندی از عملکرد وزارت بهداشت گفت: این وزارتخانه 77 میلیون ایرانی را یکسان نمی‌بیند. فقط تعدادی که مریض می‌شوند از نظر وزارت بهداشت دیده می‌شود.

وی افزود: این وزارتخانه آن قدر درگیر کارهای اجرایی و روزمره می‌شود که همه ایرانیان را نمی‌بیند در حالی که همه باید طبق قانون از خدمات سلامت بهره‌مند شوند و سلامت محوری به جای درمان‌محوری قرار گیرد.

رضایی تهدیدهای موجود در فضای مجازی را این گونه توضیح داد: اطلاعات خصوصی مردم در این مسئله باید محرمانه بماند، از سویی اجرای این برنامه‌ها کاهش هزینه را سبب می‌شود و نباید مانند برنامه‌هایی مثل پزشک خانواده در حاشیه حرکت کند بلکه باید وارد متن شده و نه به عنوان کالای هزینه‌ای و لوکس بلکه به عنوان یک برنامه اساسی به آن نگاه شود.

وی تصریح کرد: برای جلوگیری از ناهماهنگی و بخشی‌نگری برنامه‌های فضای مجازی سلامت باید طرح جامع داشته باشیم.

وی گفت: در سال 91 ، حدود 56 هزار میلیارد تومان هزینه سلامت شده و امسال در فصل بودجه بهداشت و درمان 16.8 هزار میلیارد تومان دیده شده است یعنی 70 درصد خلاء بودجه‌ای وجود دارد و اگر با تورم 40 درصدی بانک مرکزی بودجه سلامت را در نظر بگیریم باید 80 هزار میلیارد تومان شود و برای پرداخت 30درصدی مردم از هزینه‌های سلامت حتماً نیازمند کارهای مجازی هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha