مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که سرنگ چینی باعث خون‌مردگی و سوزش پس از تزریق خواهد شد؛ به همین دلیل باید نظارت‌های بسیاری روی سرنگ‌های تزریقی انجام شود.

بی اعتباری چشم بادامی‌ها در بازار دارو و درمان
سلامت نیوز : بررسی آمار سه ماهه گمرک ایران نشان می‌دهد که در حدود هفت میلیون دلار انواع سرنگ به طور مستقیم از چین وارد کشور شده که بزرگ‌ترین محموله آن با وزن بیش از 245 تن و ارزش 505 هزار دلار اعلام شده است.

 پیش از این سرنگ‌ها از کشورهایی مانند بلژیک، فرانسه و آلمان وارد ایران می‌شد و ارزان بودن سرنگ‌های چینی باعث شده است واردکنندگان به سمت واردات از این کشور بروند؛ اقدامی که به گفته ایرج خسرونیا، رییس جامعه پزشکان داخلی، سلامت مردم را به خطر می‌اندازد.

وی در این باره به «حمایت» گفت: اکنون علاوه بر چین، بخشی از سرنگ‌های مصرفی کشور از هند نیز وارد می‌شود که در صورت آلوده بودن انواع عفونت‌ها را برای مصرف‌کننده ایجاد می‌کند. وی ادامه داد: هنوز در اثر مصرف این سرنگ‌ها شکایتی نشده است و تا شکایتی نباشد کسی وارد میدان رسیدگی به این موضوع نمی‌شود. وی از مردم خواست از سرنگ‌هایی که مورد تایید وزارت بهداشت هستند و مهر این وزارتخانه را دارند استفاده کنند. خسرونیا در پاسخ به این سؤال که چرا داروهای حیاتی مردم در گمرک می‌ماند اما سرنگ‌های چینی به سرعت ترخیص می‌شوند نیز اظهار کرد: این اتفاق برای ما هم جای سئوال دارد اما پاسخگوی آن متولیان گمرک کشور وزارت بهداشت باید باشند.

نیازی به واردات نداریم
از سوی دیگر، رسول خضری، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به «حمایت» گفت: کشور ما مدتی پیش به اعلام سازمان هلال احمر در حوزه تولید سرنگ به خودکفایی رسید و ما در کل نیازی به واردات این قطعه آن هم در حجم زیاد نداریم. وی با بیان اینکه ایران برای دریافت دارو از چین و هند باید به آنها نفت بفروشد ادامه داد: درست است که تا امروز شکایتی ناشی از ایجاد بیماری به دلیل مصرف سرنگ چینی گزارش نشده است؛ اما تجربه مبادله در حوزه درمان با این کشور نشان داده است که محصولات وارداتی درمانی از کشور چین به درد نمی‌خورد به همین دلیل مدتی است که کمیسیون بهداشت از معاون غذا و داروی وزارت بهداشت تقاضای کرده است که این موضوع را بررسی کند. این عضو کمیسیون بهداشت بر این باور است که نمی‌توان به کالاهای چینی در حوزه بهداشت و درمان اعتماد کرد ما در خصوص پنی‌سیلین تجربه بدی از این کشور داریم و باید هرچه زودتر متولیان بهداشت کشور درباره واردات سرنگ چینی پاسخگو باشند.

نقص در استریل برخی از سرنگ‌ها
محمدی خادم‌علیزاده، مدیرعامل شرکت تجهیزات پزشکی هلال ایران نیز در این باره به ایسنا گفت: به طور کلی کیفیت سرنگ وارداتی از کشورهای پاکستان، هند و چین به غیر از سرنگ‌هایی که از کشور‌های اروپایی وارد می‌شود، پایین است. برای نمونه استریل برخی از سرنگ‌های چینی نقص دارد و عوارضی مانند حساسیت، خون‌مردگی و سوزش پس از تزریق را برای بیمار ایجاد می‌کند.

وی افزود: مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که سرنگ چینی نیز باعث خون‌مردگی و سوزش پس از تزریق خواهد شد؛ به همین دلیل باید نظارت‌های بسیاری روی سرنگ‌های تزریقی انجام شود. به گفته علیزاده، این واردات‌ افزون بر آسیب‌ها و عوارض‌هایی که برای مردم دارد، بازار تولیدکنندگان داخلی این محصول را بر هم می‌زند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha