پنجشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۳
کد خبر: 78952
سلامت نیوز : دمای پایتخت به ركورد 60 ساله نزدیك شد تا پایتخت‌نشینان داغ‌ترین روزهای 6 دهه گذشته را تجربه كنند. دمای تهران به گفته دكتر عباس رنجبر، عضو هیات علمی پژوهشكده هواشناسی در حال حاضر به 40.4 درجه رسیده و برای اینكه ركورد 60 سال پیش زده شود باید به 41 درجه برسد. این ركورد هنوز 1.6 درجه كمتر از ركورد بلند مدت است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ داغ‌ترین هفته پایتخت نشینان درست یكی دو هفته پس از آن آمارهای جهانی از آغار خشكسالی 30 ساله در ایران خبر داده بودند، شروع شد. افزایش هوا به گفته «دكتر معصومی»‌رئیس فوریت‌های پزشكی تهران باعث افزایش مراجعه‌كنندگان به اورژانس بیمارستان‌های مختلف شده است. همین مسئله بسیاری را به این نتیجه رسانده كه این‌بار گرما تهران را تعطیل خواهد كرد. تعطیلی‌ای كه البته هیچ خبر رسمی درباره آن شنیده نمی‌شود.

زنگ خطر كم‌آبی به صدا درآمد

گزارش ناسا می‌گوید كه دوره 30 ساله خشكسالی در ایران آغاز شده است. البته گزارش این سازمان تنها برای ایران نیست اما ناسا تاكید می‌كند كه ایران و كشورهای خاورمیانه در معرض خطر بیشتری قرار دارند. دوره 30 ساله خشكسالی در حالی آغاز شده كه برنامه‌ها و عدم مدیریت صحیح آب‌ها در كشور بخشی از ایران را به بیابان تبدیل كرده است. عباس رنجبر هم از كاهش 5 درصدی بارندگی در كشور در سال‌جاری نسبت به میانگین بلند مدت آن خبر می‌دهد و می‌گوید: «میانگین بارش كشور در سال زراعی جاری تا ابتدای مرداد ماه، به 215 میلی‌متر رسیده كه سال گذشته در همین مدت معادل 195.3 میلی‌متر بوده است در حالی‌كه میانگین بارش كشور در شرایط نرمال برای این دوره از سال زراعی 227.4 میلی‌متر است. بنابر این در سال زراعی جاری، میانگین بارش كشور 5 درصد و سال گذشته 14 درصد نسبت به شرایط نرمال كاهش داشته است.»

همچنین او از كاهش باران در 22 استان كشور در سال‌جاری كه كمتر از نرمال است خبر می‌دهد و می‌گوید: «در حالت كلی طی این مدت از سال زراعی مقدار بارش در سطح كشور از توزیع مناسبی برخوردار بوده هرچند كه مقدار آن در استان‌های واقع در دامنه‌های رشته كوه البرز (از جمله تهران) نسبت به سال گذشته كاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است. همچنین در نیمه جنوبی كشور در سال زراعی جاری نسبت به سال گذشته مقدار بارش از وضعیت مناسب‌تری برخوردار بوده است.او در حالی شروع خشكسالی 30 ساله در كشور را یادآوری می‌كند كه طی سال‌های اخیر، اكثر استان‌های كشور خشكسالی‌های چندین ساله را تجربه كرده‌اند بنابراین حتی اگر بارش در مقطعی از سال یا در یك سال زراعی، بیش از شرایط نرمال هم باشد، نمی‌تواند پاسخگوی نیاز آبی یا جبران بیلان منفی منابع آب و دیگر پیامدهای مخرب ناشی از خشكسالی باشد.

گرمازدگی بیماران قلبی را تهدید می‌كند

گرمای هوای امسال كه عراق كشور همسایه را به تعطیلی كشانده و باعث شده تا در خیابان‌های شهرهای مختلف عراق دوش آب سرد رایگان نصب شود، وقتی به ماه مبارك رمضان می‌رسد، برنامه‌ریزی خاصی می‌خواهد تا همانطور كه دكتر رسول ایمانی، متخصص داخلی می‌گوید روزه‌داران گرما زده نشوند. به گفته دكتر حمیدی كریمی، پزشك عمومی، گرمازدگی زمانی روی می‌دهد كه بدن نمی‌تواند در شرایط بسیار گرم و مرطوب خود را خشك كند. او می‌گوید: «گرمای تابستان می‌تواند هر كسی را ناتوان كند اما گروهی از افراد در معرض خطر بیشتری قرار دارند‌.

نوزادان و بچه‌های زیر چهار سال و سالمندان بالاتر از 65 سال، افرادی كه به وضوح چاق هستند، افرادی كه سخت كار می‌كنند و آب كافی نمی‌نوشند.» به گفته كریمی افرادی كه بیماری قلبی یا فشار خون بالا دارند و كسانی كه داروهای ضدافسردگی و خواب‌آور مصرف می‌كنند بیشتر در خطر گرمازدگی قرار می‌گیرند. وی تصریح كرد: نوزادان و كودكان كم سن توانایی مواظبت از خود را ندارند و بسیار در معرض خطر گرمازدگی هستند بنابراین همراه داشتن مایعات هنگام خروج از منزل و مصرف منظم آن می‌تواند بسیار راهگشا باشد. ایمانی هم خوردن سحری و افطار به میزان كافی توصیه و تاكید می‌كند كه هیچ كدام از این وعده‌ها به‌ویژه وعده سحر را حذف نكنند. حذف وعده سحری در كنار گرمای هوا تاثیرات جبران‌ناپذیری بر بدن فرد می‌گذارد.

زیرا گرمای هوا بر بدن كسی كه ضعف بیشتری دارد تاثیری دوچندان خواهد گذاشت. همچنین به گفته او روزه دار باید در وعده سحر از خوردن غذاهایی با پروتئین زیاد مانند كباب و غذاهای پر گوشت و حبوبات واقعا بپرهیزید چون این مواد باعث فعال شدن متابولیسم یا سوخت و ساز بدن می‌شوند بالطبع با افزایش سوخت و ساز، مصرف آب بدن بالا می‌رود و به این ترتیب فرد احساس تشنگی بیشتری خواهد كرد، مخصوصا این روزها كه هوا به شدت گرم است و این تشنگی نه تنها طاقت‌فرساست بلكه آسیب زننده هم هست. نكته دیگر این است كه مردم باید توجه داشته باشند كه در فاصله بین افطار تا سحر تا حد ممكن مایعات مصرف كنند تا طولانی بودن زمان روزه و گرمای هوا باعث تحلیل رفتن آب بدن و آسیب به دستگاه‌های داخلی نشود. در این فاصله مرتب آب بنوشند و منتظر احساس تشنگی نباشند چون با خوردن یك یا دو لیوان آب تشنگی بر طرف می‌شود اما نیاز بدن جبران‌نمی‌شود چرا كه بدن برای سالم ماندن در این هوای گرم به ذخیره آب نیاز دارد پس مردم باید بیشتر از حد رفع تشنگی آب بنوشند.

این متخصص داخلی همچنین به مردم توصیه می‌كند كه از خوردن چای در وعده سحر به شدت پرهیز كنند چون هر یك لیوان چای دو لیوان از مایعات بدن را دفع می‌كند. این متخصص ادامه می‌دهد: «ممكن است بعضی‌ها بگویند ما این كارها را نمی‌كنیم و چندان اذیت نمی‌شویم، در جواب این افراد باید گفت به هر حال شما دچار عوارض بلند مدت خواهید شد، بی‌آبی یا كم‌آبی آسیب‌های زیادی به كلیه وارد می‌كند تا جایی‌كه ممكن است این آسیب چند ماه بعد از ماه رمضان خودش را نشان دهد. تشدید برخی عفونت‌ها كه ارتباط مستقیمی‌با كم‌آبی دارد هم از عوارض عدم مصرف مایعات به میزان كافی است. كسانی كه بعد از افطار دچار دردهای عضلانی در سطح بدن می‌شوند بدانند كه در طول روز بدن‌شان دچار بحران كم‌آبی بوده است.

گرما زده نشویم

گرمازدگی یك مشكل جسمی جدی و خطرناك است و زمانی اتفاق می‌افتد كه دمای بدن به شدت بالا می‌رود و بدن قادر نیست دما را در وضعیت متعادل حفظ كند. همچنین در صورتی كه تعریق انجام نشود وضعیت نگران كننده‌تر می‌شود زیرا به این مفهوم است كه توانایی بدن برای خنك ماندن از دست رفته و فرد باید به سرعت تحت درمان قرار گیرد.در شرایطی كه افراد مجبور هستند مدت زمان طولانی را در بیرون از منزل بگذرانند، لازم است مقدار قابل توجهی آب و مایعات مصرف كنند.در گرمای شدید همچنین افرادی كه عادت به ورزش كردن در فضای باز دارند می‌بایست فعالیت بدنی را در محیط‌های سربسته یا صبح زود انجام دهند.

به گفته دكتر ایمانی، تا حد ممكن از حضور در هوای آزاد پرهیز كنید، اگر كاری در بیرون از خانه یا محل كار دارید تا حد ممكن آن را صبح زود انجام بدهید، از پیاده روی خود داری كنید و سعی كنید بیشتر در اماكنی بایستید كه سقفی برای محافظت از آفتاب داشته باشد زیرا گرمازدگی از سر شدید‌تر و با عوارض بیشتری همراه خواهد بود. این متخصص داخلی می‌گوید: «به محض احساس علائم گرمازدگی برای مقابله با آن اقدام كنید، بی‌هوشی یا عوارض شدید مغزی در انتظار كسانی است كه نسبت به گرمازدگی بی‌اعتنا هستند بنابراین به محض احساس تهوع یا سرگیجه سعی كنید خودتان را خنك‌كنید.» شایع‌ترین علائم گرمازدگی شامل پوست خشك و داغ، عدم تعریق، تغییر رنگ پوست ابتدا قرمز و سپس رنگ پریده یا كبود، تنفس كوتاه و سریع، نبض سریع و ضعیف، افزایش دمای بدن به بیش از 40 درجه، سردرد، گرفتگی عضلات و گشادی مردمك چشم هستند.

گرمازدگی باید به سرعت تحت درمان قرار گیرد چون ادامه این وضعیت می‌تواند جان فرد را به خطر بیندازد. اگر امكاناتی برای استفاده از آب سرد دارید این كار را بكنید، نواحی‌ای مثل سر، گردن، شكم و پاها را با آب خنك‌كنید. در صورت امكان دراز بكشید و پاهایتان را به سمت بالا قرار دهید با این كار به جریان خون بدن كه در اثر گرما دچار اختلال شده كمك می‌كنید. اگر این كارها بهبودی در حال‌تان ایجاد نكرد حتمابه نزدیك‌ترین اورژانس محل زندگی‌تان مراجعه‌كنید.به گفته ایمانی، افراد روزه‌دار باید توجه كنند كه در صورت احساس علائم گرما زدگی بر روزه خود پافشاری نكنند و اگر با كارهای خنك‌كننده بهبود پیدا نكردند خوردن مایعات خنك را شروع كنند.

او همچنین می‌خواهد كه در این روزها حواس‌تان به بچه‌ها هم باشد آنها به شدت در مقابل گرما آسیب‌پذیر هستند، اسهال و استفراغ آنها را جدی بگیرید چون هرسال مواردی از فوت یا بی‌هوشی كودكان بر اثر اسهال گزارش می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha