جمعه ۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۵
کد خبر: 79024
سلامت نیوز: یک بررسی جدید نشان می‌دهد نوشیدن آب بیشتر به‌وسیله افرادی که برای کاهش وزن رژیم گرفته‌اند، ممکن است به کم کردن بیشتر وزن آنها کمک کند...

به گزارش رویترز، پژوهشگران آلمانی به بازبینی 11 بررسی پرداختند که به رابطه نوشیدن آب و کاهش وزن پرداخته بودند. 3 تا از این بررسی‌ها نشان می‌دادند افزایش مصرف آب در افرادی که رژیم می‌گیرند، با کاهش وزن بیشتر همراه است. در یکی از این بررسی‌ها، بزرگسالان میانسال و مسن‌تری که پیش از یک وعده غذایی دو فنجان آب نوشیده بودند، حدود 2 کیلوگرم بیش از گروهی این آب اضافی را ننوشیده بودند، وزن کم کرده بودند. همچنین یک بررسی دیگر نشان داد زنانی که هنگام رژیم گرفتن آب بیشتری نوشیده بودند، نسبت به زنانی که کمتر از یک لیتر در روز آب می‌نوشیدند، و زن بیشتری کم کرده بودند.
مشخص نیست آب چگونه ممکن‌است به کاهش وزن این افراد کمک کرده باشد اما یک احتمال مطرح‌شده به‌وسیله پژوهشگران این است که آب باعث می‌شود احساس گرسنگی در این افراد به علت پری معده کاهش یابد و به این ترتیب کالری کمتری دریافت کنند. یک نظریه دیگر این است که آب به خودی?خود با تغییردادن سوخت و ساز بدن باعث می‌شود مصرف انرژی بالا رود، اثری که به آن «گرمازایی القایی آب» می‌گویند. توصیه متخصصان این است که بزرگسالان بین 7/2 تا 7/3 لیتر در روز آب مصرف کنند، اما این مقدار کلی آب ممکن است از طریق غذا، آب خالص یا سایر نوشابه‌ها به دست آید. اما همه این بررسی‌های موردبازبینی قرار گرفته نشان‌دهنده تاثیر کاهنده وزن آب نبود؛ در واقع برخی از آنها نشان می‌دادند که افراد چاق یا دچار اضافه وزن نسبت به افراد دارای وزن طبیعی آب بیشتری می‌نوشند.
 در مجموع به گفته این پژوهشگران، هنوز شواهد قطعی درباره تاثیر افزایش مصرف آب بر کاهش وزن وجود ندارد اما نوشیدن آب خالص ممکن‌است منافع دیگری داشته باشد. از جمله جایگزین کردن نوشیدنی‌های شیرین که افراد در طول روز مصرف می‌کنند، با آب خالص می‌تواند 400 تا 500 کالری میزان کالری دریافتی روزانه را کاهش دهد. همچنین یک بررسی نشان داده است در زنانی که به جای نوشابه‌های شیرین‌شده، آب می‌نوشند، احتمال دچار شدن به دیابت اندکی کمتر می‌شود و یک بررسی دیگر بیانگر آن است زنانی که به مقدار کافی آب مصرف نمی‌کنند، در معرض خطر بالاتر ابتلا به سنگ‌ کلیه هستند. این پژوهشگران توصیه می‌کنند تحقیقات بیشتری درباره سودمندی‌های احتمالی افزایش مصرف آب هنگام رژیم گرفتن برای کاهش وزن انجام شود.
منبع:‌هفته نامه سلامت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha