وزارت خزانه‌داری آمریکا نام صدها قلم از تجهیزات پزشکی و درمانی را از فهرست کالاهای غیرمجاز برای صادرات به ایران خارج کرد و این تحریم‌ها را کاهش داد. این وزارتخانه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد خود را به «برقراری مبادلات بشردوستانه» متعهد می‌داند.

کاهش تحریم دارویی و تجهیزات پزشکی علیه ایران
سلامت نیوز : وزارت خزانه‌داری آمریکا نام صدها قلم از تجهیزات پزشکی و درمانی را از فهرست کالاهای غیرمجاز برای صادرات به ایران خارج کرد و این تحریم‌ها را کاهش داد. این وزارتخانه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد خود را به «برقراری مبادلات بشردوستانه» متعهد می‌داند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شرق ؛ وزارت‌ خزانه‌داری آمریکا، فهرست اقلامی که شرکت‌ها بدون نیاز به دریافت مجوزهای خاص، مجاز به صادرات آن هستند را گسترش داده است. در میان اقلام اضافه‌شده به فهرست کالاهای مجاز، دستگاه‌های دیالیز و الکتروکاردیوگرافی (نوار قلب) و موج‌‌نگار‌ مغز نیز وجود دارد. مقامات آمریکایی مدعی‌ هستند که تلاش کرده‌اند در اعمال تحریم بر ایران آسیبی به مردم عادی وارد نشود و برای این کار به‌عنوان مثال مجوزهایی برای شرکت‌های آمریکایی که به‌دنبال صادرات دارویی، تجهیزات پزشکی، خوراکی و دیگر کالاهای بشردوستانه به ایران هستند، صادر کرده‌اند.

این در حالی است که اخیرا، تولید و واردات دارو به‌ویژه داروی بیماران خاص و تجهیزات پزشکی در این سال‌ها، با مشکلات عمده‌ای مواجه شده ‌است. «دیوید کوهن»، معاون ضدتروریسم وزارت خزانه‌داری آمریکا، گفت که فهرست بسط‌یافته اجازه می‌دهد که این تجهیزات پزشکی زودتر به ایران ارسال شوند. بر همین اساس دستورالعملی برای مطلع‌کردن شرکت‌های داروسازی و تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی از استثناهای در نظر گرفته شده بر تحریم‌های ایران، منتشر شده ‌است.

دیوید کوهن، افزوده‌شدن صدها قلم از تجهیزات پزشکی به فهرست مجوز عمومی صادرات به ایران را بخش مهمی از سیاست تحریم این کشور عنوان کرده است. کوهن ادعا کرد: «با اینکه به اعمال تحریم‌های شدید علیه ایران ادامه می‌دهیم، از مبادلات بشردوستانه قانونی حراست خواهیم کرد.»این اقدام در حالی رخ می‌دهد که آمریکا در ماه‌های اخیر سیاست دوگانه‌ای در مواجهه با تحریم‌ها علیه ایران در پیش گرفته ‌است. در حالی‌که بخشی از دولت آمریکا در حال تهیه فهرست جدید تحریم‌هاست، کنگره آمریکا پیش‌نویس تحریم‌های تابستانه هر سال را برای تصویب به دولت ارایه نکرده ‌است. از سوی دیگر، کوهن افزود که خزانه‌داری با بسیاری از شرکت‌های دارویی و پزشکی جلساتی داشته تا برای آنها توضیح دهد که چطور با وجود تحریم‌ها کار کنند.

خزانه‌داری روز پنجشنبه دستور‌العمل‌هایی برای روشن ساختن اینکه موسسات مالی خارجی چطور می‌توانند تبادلات کالاهای بشردوستانه را بدون نقض قوانین آمریکا انجام دهند، اعلام کرد. اگرچه تحریم‌های آمریکا علیه ایران مستقیما دارو را در بر نمی‌گیرد، اما این تحریم‌ها علیه نظام بانکداری موجب شد به علت بروز مشکل در انتقال ارز موردنیاز برای خرید اقلام دارویی، واردات آنها با دشواری‌های زیادی همراه شود.صادرات داروهای آمریکایی سال گذشته به ایران در مقایسه با سال 2011 به نصف کاهش یافته است. آمریکا در ماه ژوئن نیز تحریم‌های کنترل صادرات برخی تکنولوژی‌ها، مانند فروش مستقیم خدمات اینترنتی، تجهیزات و نرم‌افزارهای ارتباطات شخصی به ایران را تعدیل کرد، اگرچه در همان ماه آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه بخش کشتی‌سازی، کشتیرانی، خودروسازی و واحد پول ملی ایران، ریال، اعمال کرد.

بیانیه جدید وزارت‌خزانه‌داری آمریکا، در حالی منتشر شده که نهادهای تنظیم‌کننده مقررات مالی نیویورک، نام ۲۰ شرکت بیمه اتکایی را برای تحقیق درباره احتمال نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران به فهرست تحقیقات خود اضافه کرده‌اند.تحقیقات بازرسان مالی نیویورک به‌ویژه درباره ارایه بیمه مجدد (اتکایی) توسط این شرکت‌ها برای کشتیرانی ایران بوده است.

آمریکا از اول ژوییه دور جدیدی از تحریم‌ها علیه ایران را وضع کرد که بخش‌های مختلفی مانند کشتیرانی، کشتی‌سازی و واحد پول ملی را هدف قرار داده بود. این تحریم‌ها همچنین شامل شرکت‌های خارجی بیمه و بیمه اتکایی است که در آمریکا فعالیت دارند و به کالاهای صادراتی به ایران خدمات بیمه‌ای ارایه می‌کنند. این گزارش می‌گوید که هر ۴۰ شرکتی که در مظان اتهام هستند، شرکت‌های خارجی هستند که در آمریکا نیز فعالیت دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha