سلامت نیوز : ناصر سیرفروش چهره ماندگار پزشکی ایران و رکورددار پیوند کلیه در خاورمیانه گفت: وزیر بهداشت و معاونانش باید دوره مدیریت دیده باشند. اگر وزارت بهداشت بر اساس یک برنامه‌ریزی علمی حرکت کند، هر کس بیاید و برود فرقی نمی‌کند.

ناصر سیم فروش در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به اینکه به نظر شما وزیر بهداشت آینده باید چه ویژگی هایی داشته باشد گفت: اول اینکه وزیر بهداشت باید روش کار علمی را بداند،امروزه در دنیا همه کارها از روی روشهای علمی انجام می‌شود نه از روی رفیق بازی،آشنابازی، مدیریت رفاقتی ثمری برای کشور ندارد.

وی افزود: دیگر اینکه وزیر بهداشت باید بنیان و ساختار نظام سلامت را خوب بشناسد و برنامه‌ریزی علمی داشته باشد. اگر برنامه‌ریزی در وزارت بهداشت بر مبنای یک ساختار علمی و دقیق باشد دیگر خیلی فرقی نمی‌کند چه کسی می‌آید، چه کسی می‌رود، کار صحیح انجام می‌شود.

چهره ماندگار پزشکی ایران گفت: اما اگر هر کسی بیاید و نفر قبلی را تخطئه کند و برنامه‌های قبلی را کنار بگذارد، کارها به روزمرگی می‌افتد در حالی که اگر برنامه ریزی بلند مدت داشته باشیم، از الان می‌دانیم که 10 سال آینده باید به کجا برسیم.

سیم فروش افزود: ما باید آدمهای مدیر و برنامه‌ریز برای نظام سلامت تربیت کنیم، وزیر بهداشت حتماً باید دوره مدیریت دیده باشد، معاونان وزیر بهداشت هم باید دوره مدیریت دیده باشند، حرف اول را امروز در دنیا مدیریت علمی می‌زند. نه اینکه عده‌ای می‌گویند ما ژنتیکی مدیریت بلدیم.

وی ادامه داد: مدیریت یعنی با توجه به شرایط و داشته‌های فعلی بهترین بهره‌وری را به دست بیاوریم بنابراین الزاماً یک پزشک خوب بودن دلیل بر یک وزیر بهداشت خوب بودن نیست، وزیر بهداشت و معاونانش باید حتماً الفبای مدیریت را بلد باشند و اطلاعات خود را در زمینه مدیریت علمی مرتباً به روز کنند.

 عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: وزیر بهداشت باید دائم معاونان و مدیرانش را بفرستد بروند دوره مدیریت ببینند حتی برای این کار باید به آنها مرخصی بدهد.

وی ادامه داد: البته مدیریت در کشور ما در طی 30 سال گذشته مرتباً رشد کرده است و در اغلب موارد مدیران بعدی از مدیران قبلی خود بهتر بوده‌اند ما نباید گذشته خودمان را تحقیر کنیم. دستاوردهای زیادی داشته‌ایم،‌نقد باید باشد اما نقد منصفانه.

سیم فروش گفت: باید در کنار نقاط ضعف و تهدیدها،‌نقاط مثبت و فرصتها را هم مطرح کنیم، اگر فقط منفی‌ها را بگوییم مردم اعتمادشان را به ما از دست می‌دهند، من اگر می‌گویم آلمان بد است نمی توانیم بگویم تکنولوژی آلمان هم ضعیف است، چون این طور نیست.

رکورددار پیوند کلیه در خاورمیانه ادامه داد: اگر اخلاق در غرب بد است اما باید گفت که تکنولوژی آن پیشرفته است، نقاط ضعف و قوت را باید با هم دید.

وی گفت: مسئله اساسی این است که اگر کسی مسئولیتی را قبول کند در حالی که به آن اشراف علمی ندارد، واقعاً ظلم وجفا کرده است.

سیم فروش در پاسخ به این پرسش فارس که اولویتهای وزارت بهداشت در دولت آ‌ینده چه مواردی است گفت: این سوال را نمی‌توان فی البداهه جواب داد، باید گروهی از کارشناسان عالم، امین و با تجربه بنشینند و اولویتها را استخراج کنند.

وی گفت: باید کارهای اورژانسی، برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در حوزه سلامت تعریف شود و سپس برای اجرای این برنامه‌ها برنامه ریزی کرد.

چهره ماندگار پزشکی ایران افزود: مسلماً حل مسئله کمبودهای دارویی یکی از کارهای اورژانسی است که باید در اولویت قرار بگیرد، در مورد پزشک خانواده باید تصمیم نهایی را بگیرند یا اجرایش کنند یا رهایش کنند، این درست نیست که این طرح را همین طور روی زمین ‌گذاشته‌اند.

سیم فروش گفت: در عین حال باید حواسمان باشد که نباید انتظار داشت دولت همه مشکلات را حل کند ، مردم هم باید بیایند توی صحنه، دولت اگر حمایت مردم را نداشته باشد چه کار می‌تواند بکند، اگر همه انتظار داشته باشیم همه مشکلات را دولت حل کند، اتفاقی در کشور نمی‌افتد.

وی ادامه داد: باید خیرین سلامت و افرادی که دستشان به دهانشان می‌رسد وارد میدان شوند، خیرین باید از مراکز علمی و تحقیقاتی حمایت کنند، نترسند که ممکن است دچار خسارت شوند ممکن است برای تولید یک دارو 10 بار موفق نشویم اما همان یکبار که موفق شویم همه خسارتها را جبران می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اضافه کرد: باید جایگاه بخش خصوصی در حوزه تحقیقات به درستی تعریف شود، شرکتهای دانش بنیان تشکیل شده‌اند اما این شروع کار است، پیوند دانشگاه و صنعت باید خیلی بیشتر شود.

سیم فروش گفت: مسئله مهم دیگر این است که انقلاب ما انقلاب فرهنگی بود باید همه وزرا، مردم و مسئولان موضوع مهم اصلاح سبک زندگی که لازمه آن تغییرات فرهنگی است را سرلوحه کارهای خود قرار دهند.

وی افزود: پزشک ما باید متخلق به اخلاق اسلامی باشد، در این صورت دیگر پزشک به بیمار به عنوان کالا نگاه نمی‌کند بلکه به عنوان امانت الهی نگاه می کند، اگر جامعه و پزشکان ما با قرآن و اهل بین آشنا شوند، 90 درصد مشکلات کشور حل می شود.

چهره ماندگار پزشکی کشور اضافه کرد: در این صورت هر کسی هر جا که هست وظیفه اش را به درستی انجام می‌دهد. ما باید در تربیت دانشجویان پزشکی تجدید نظر کنیم، فقط آموزش علوم روز کافی نیست باید فقط و اصول اخلاق اسلامی هم به دانشجویان پزشکی یاد بدهیم.

وی گفت: اگر فقط به علم روز توجه شود، می شود همان چیزی که امروز در آمریکا و اروپا می‌بینیم، از نظر مادی و تکنولوژی عالی هستند اما از نظر اخلاقی سقوط کرده‌اند، ازدواج همجنس با هم چه معنی دارد، دو مرد با هم ازدواج می‌کنند بعد هم یک بچه می‌آورند تا بزرگ کنند، مرگ مرد می‌تواند مادری کند.

سیم فروش افزود: اگر پزشک حکیم تربیت کنیم دیگر خودش می‌داند چطور با مردم رفتار کند و در همه حال خدا را ناظر و شاهد اعمالش می‌بینند، ما نمی‌توانیم برای هر پزشک یک بازرس بگذاریم، اما در آمریکا مجبور شده‌اند این کار را بکنند باید دو مأمور بیمه تأیید کنند که آیا فلان پزشک می‌تواند فلان عمل جراحی را انجام دهد یا نه.

وی ادامه داد: اگر به جای پزشک حکیم تربیت کنیم، دیگر این حکیم عالم را محضر خدا می‌داند و در محضر خدا معصیت نمی‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha