سلامت نیوز: نماینده یونیسف در ایران درباره نمایش"احساس آبی مرگ" که بیانگر داستان های واقعی از زندگی نوجوانانی است که در انتظار اجرای حکم اعدام هستند، می گوید: استفاده از هنر برای آشنایی با درد ناگفته انسان های پیرامون مان اقدامی بسیار خوب است .

در بعدازظهر یک روز گرم تابستان، جمعی از کارمندان دفتر یونیسف ایران از جمله نماینده یونیسف در ایران، کارشناس حمایت از کودک و کارشناس ارتباطات این سازمان  به همراه خانم مهتاب کرامتی، بازیگر و سفیر صلح و حسن نیت یونیسف ایران به تماشای نمایشی درباره کودکان در تماس قانون در فرهنگسرای ارسباران نشستند. نمایشی تحسین برانگیز که عمیقا آنها را تحت تاثیر قرار داد.

نمایش " احساس آبی مرگ" نوشته آقای سجاد افشاریان و کارگردانی آقای امین میری، داستان هایی واقعی از زندگی نوجوانانی را بازگو  می کند که در انتظار  اجرای حکم اعدام خود در کانون اصلاح و تربیت به سر می برند. این نمایش نمایی نزدیک از زوایای مختلف اعدام نوجوانان از جمله غم و اندوه خانواده های قربانیان و در عین حال معصومیت کودکانه درون نوجوانان بزهکار را به مخاطب نشان میدهد.



نماینده یونیسف در ایران از تلاش های بی وقفه تمامی دست اندرکاران این تئاتر برای تطابق بسیار خوب اجرای بازیگران با شخصیت های واقعی داستان که وی پیش از این آنها را در کانون اصلاح و تربیت ملاقات کرده بود تقدیر کرد.

محمد منیر صفی الدین، نماینده یونیسف در ایران می گوید: استفاده از هنر برای آشنایی با درد ناگفته انسان های پیرامون مان اقدامی بسیار خوب است . تمرکز این نمایش، از یک سو بر روی اندوه و خشم خانواده هایی است که عزیزانشان را در اثر وقوع جرم ناپسند قتل از دست داده اند و از سوی دیگر بازتابی است از زندگی نوجوانان بزهکاری که به مرگ محکوم شده اند و سالهاست در انتظار اجرای حکم اعدام خود به سر می برند، پشیمانی و تاسف عمیق شان از آنچه مرتکب شده اند و هراس و اضطرابی که از تصور لحظه اعدام وجودشان را فرا گرفته است. این نمایش همچنین درد و رنج خانواده های نوجوانان بزهکار در انتظار مرگ را نشان می دهد که چگونه سالها با انتظاری دردآور برای تحویل گرفتن جنازه دختران و پسران اعدام شده خود زندگی کرده اند. هر دو طرف، چه خانواده های قربانیان و چه خانواده های نوجوانان بزهکار در شرایط بسیار سختی بسر می برند. با این حال نمایش احساس آبی مرگ یکی از اصول اساسی دین اسلام یعنی " عفو و بخشش"  را بار دیگر به ما یاد آوری می کند تا کسانی را که مرتکب جرمی جدی  علیه مان شده اند، ببخشیم. و  چقدر خوب است که مقامات قوه قضاییه ایران و دادگستری استان تهران خصوصا کانون اصلاح و تربیت، از دست اندرکاران این نمایش حمایت کردند تا اطمینان حاصل کنند که این نمایش بطور کامل جزییات این حقیقت تلخ را چه در زندگی خانواده های قربانیان و چه خانواده های نوجوانان بزهکار به مخاطب نشان میدهد.

"احساس آبی مرگ" بر   این حقیقت مهم تاکید می کند که نوجوانان بزهکار خود قربانی شرایط نامساعدی در زندگی بوده اند که آنها را به سمت ارتکاب جرم سوق داده است. و همچنین "عفو و بخشش" را یکی از ارزش های والای انسانی در جامعه ایرانی نشان میدهد که باید آن را هرچه بیشتر ترویج کرد.



این تئاتر "عفو و بخشش" را بعنوان یکی از ارزش های والای انسانی در جامعه ایرانی نشان میدهد که باید آن را هرچه بیشتر ترویج کرد.

خانم مهتاب کرامتی، سفیر صلح و حسن نیت یونیسف می گوید:" تاثیرگذاری این نمایش به شکلی است که احساس می کردم شخصیت های واقعی را روی صحنه می بینم  و درد و رنج این کودکان و خانواده ها را با تمام وجود حس کردم. اگر این تئاتر به نجات جان یک انسان هم کمک کند می توان گفت که قدم با ارزشی در راه انسانیت برداشته است."

آقای صفی الدین  ضمن تقدیر از تلاش های بی وقفه تمامی دست اندرکاران این تئاتر برای تطابق بسیار خوب اجرای بازیگران با شخصیت های واقعی داستان که وی پیش از این آنها را در کانون اصلاح و تربیت ملاقات کرده بود، گفت: یونیسف پیام های این تئاتر را از جمله استفاده نوجوانان و جوانان از شیوه های بدون خشونت برای حل مشکلات و اختلافات تحسین می کند.

کنوانسیون حقوق کودک، پذیرفته شده ترین معاهده حقوق بشری در سطح جهان، به روشنی اعمال مجازات اعدام را برای  افرادی که سن آنها در حین ارتکاب جرم زیر 18 سال بوده است، منع می کند. یونیسف برای تامین حمایت موثر از کودکان در همه سطوح نظام عدالت با دولتها همکاری می کند. در این خصوص، هدف یونیسف  بطور مشخص حصول اطمینان از اجرای کامل هنجارها و استانداردهای بین المللی برای همه کودکانی است که به عنوان قربانی، شاهد جرم، متهم به ارتکاب بزه و هر عنوان دیگری که مستلزم مداخله قضایی باشد، در تماس  با نظام عدالت قرار می گیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha