سلامت نیوز : معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ضمن اعلام تشدید بیماریابی هپاتیت در کشور، آخرین وضعیت و اقدامات انجام شده برای کنترل و مبارزه با این بیماری را تشریح کرد.

دکتر محمود نبوی همزمان با روز جهانی هپاتیت در گفت‌وگو با (ایسنا)،گفت: هپاتیت در ویروس‌های مختلف ظاهر می‌شود و ورم و بیماری‌های کبدی را سبب می‌شود. هپاتیت در انواع A، B، C، D و E ظاهر می‌شود. البته عوامل کمتر شناخته شده‌ای نیز در گروه G و F وجود دارند.

وی افزود: در میان انواع مختلف هپاتیت، هپاتیت‌های A و E بیشتر از طریق خوراکی منتقل می‌شوند. البته این نوع از هپاتیت اپیدمی‌های محدودی ایجاد می‌کنند و از آنجا که آب مصرفی ایران ضدعفونی می‌شود، مسئله چندانی در این مورد برای کشور وجود ندارد.

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه هپاتیت در ایران نسبت به منطقه از میزان بروز بالایی برخوردار نیست، افزود: بر اساس مطالعات انجام شده در کشور در اوایل دهه 80 میزان آلودگی به هپاتیت B در کشور 1.7 درصد برآورد شده است. در مورد میزان شیوع هپاتیت C نیز هر چند هنوز اطلاعات جدیدی نداریم، اما میزان بروز این نوع هپاتیت حدود دو دهم تا سه دهم درصد برآورد شده است.

نبوی به مطالعات انجام شده در گروه‌های 5000 نفری زنان باردار در کشور اشاره کرد و افزود: بر اساس این مطالعه، میزان ناقل مزمن هپاتیت "بی" 1.2 درصد گزارش شده است. این روند در زندان‌ها حدود سه تا چهار درصد بوده است. بروز این نوع هپاتیت در افرادی که سابقه خالکوبی داشته‌اند حدود دو درصد گزارش شده است. اما در مجموع میزان بروز این نوع از هپاتیت در کل کشور حدود 1.2 تا 1.3 درصد گزارش شده است.

وی افزود: در این مطالعه میزان بروز هپاتیت C نیز زیر دو دهم درصد بوده است، اما میزان بروز این نوع از هپاتیت در معتادان تزریقی زیاد است.

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت به داروهای بیماران هپاتیت اشاره کرد و افزود: پیش از این داروهای این بیماران پوشش بیمه‌ای نداشته و بسیار گران بودند. به این ترتیب بود که بسیاری از بیماران نمی‌توانستند برای درمان خود اقدام کنند. اما با اقدام کارخانه‌های داخلی برای تولید داروهای این بیماران، قیمت داروها بسیار کاهش یافت و همچنین با پوشش بیمه‌ای این دارو‌ها، قیمت‌ها ارزان‌تر شد. به این ترتیب است که اکنون داروهای مبتلایان به هپاتیت C در مجموع با حدود 100 هزار تومان و همچنین داروهای مبتلایان به هپاتیت B با 20 تا 30 هزار تومان قابل تامین است.

وی افزود: البته برخی بیماران همین هزینه‌های اندک برای تامین داروهایشان را نمی‌توانند بپردازند که این افراد به سازمان‌های امدادی معرفی می‌شوند. در مجموع مشکلاتی وجود دارد و پوشش این بیماران کافی نیست.

نبوی ادامه داد: هرچند به دلیل تحریم‌ها ممکن است داروهای این بیماران به صورت مقطعی در دسترس نباشد اما با تولید داخلی و پوشش بیمه‌ای آنها تامین دارو برای بیماران بسیار راحت‌تر از گذشته شده است.

وی افزود: پس از آن که داروهای این بیماران در دسترس آنها قرار گرفت، قدم بعدی گسترش مراکز مشاوره هپاتیت در کشور بود. البته مشکلات مالی سبب شد که گسترش این مراکز از سرعت زیادی برخوردار نباشد. اما در مجموع اکنون هفت مرکز بزرگ گوارش و کبد در کشور فعالند.

وی به واکسیناسیون نوزادان کشور علیه هپاتیت B از 21 سال گذشته اشاره کرد و گفت: اکنون نیز افراد زیر 24 سال علیه این نوع هپاتیت واکسینه می‌شوند که اگر این موضوع به افراد زیر 40 سال افزایش یابد، مشکل هپاتیت B در کشور تا حد زیادی مرتفع خواهد شد.

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت به تشدید "دیده‌وری" و "بیماریابی" انواع هپاتیت در کشور اشاره کرد و گفت: منحنی ابتلا به هپاتیت B در کشور رو به سرازیری است.

نبوی به اقدامات انجام شده در جهت کنترل هپاتیت C در کشور اشاره کرد و گفت: کنترل این نوع هپاتیت با اقدامات کاهش آسیب انجام می‌شود. اقدامات انجام شده در جهت کنترل و مبارزه با ایدز بویژه میان معتادان تزریقی، سبب شده که منحنی تند ابتلا به هپاتیت C نیز مانند ایدز از سرعتش کاسته شود. از آنجا که هپاتیت C واکسن ندارد، کنترل آن به زمان نیاز دارد.

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت همچنین ادامه داد: تمام موارد مبتلا به هپاتیت B به درمان نیاز ندارند و تعداد کسانی که نیازمند درمان هستند به چند هزار نفر محدود می‌شود. اما 80 درصد از مبتلایان به هپاتیت C نیازمند درمان هستند. در مجموع از اقدامات انجام شده برای مبارزه و کنترل هپاتیت در کشور راضی هستیم.

نبوی افزود: سه سال گذشته سازمان بهداشت جهانی به کشورها هشدار داد که هپاتیت و واکسیناسیون علیه این بیماری را جدی بگیرند. این در حالی بود که ما 19 سال قبل از آن واکسیناسیون را آغاز کرده بودیم.

وی با بیان اینکه سالانه یک میلیون نفر در دنیا به دلیل هپاتیت جان خود را از دست می‌دهند، گفت: وضع ایران در مورد این بیماری به نسبت خوب است؛ هرچند مسائل و مشکلات مالی مقداری کار را کند کرده اما باعث توقف کار نشده است.

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه مرکز هپاتیت ایران از نظر فنی به وزارتخانه مشاوره‌های لازم را می‌دهد، گفت: به دنبال تحقیقات و مطالعات انجام شده در زمینه هپاتیت، وضع نسبتا روشنی را برای کشور می‌بینیم. در شرایطی که امکانات بهتری فراهم شود، اقدامات مربوط به مبارزه با این بیماری نیز بهتر خواهد شد.

وی در پایان تاکید کرد: واکسیناسیون گروه‌های پرخطر علیه هپاتیت همچنان ادامه می‌یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha