سلامت نیوز : تنگی‌نفس، آسم، سرطان، اختلالات قلبی و انواع بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا و گردوغبار به جان ‌میلیون‌ها نفر از مردم افتاده و نمایندگان مردم در خانه ملت یک سال است برای تصویب طرح مقابله با ریزگردها، این دست و آن دست می‌کنند و در شرایطی که نفس‌های مردم بالا نمی‌آید آن‌ها دیروز بازهم برای سومین‌بار بررسی این طرح را به تعویق انداختند. دولت می‌گوید مجلس مقصر است و مجلس هم می‌گوید دولت از این طرح دفاع نکرده است. زمستان آلودگی هوا، تابستان غبار عربی، این است هوایی که ‌میلیون‌ها نفر از ایرانیان در آن نفس که نه در واقع نفس مرگ می‌کشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بهار ؛ براساس آمارهای بانک‌جهانی، خسارت ناشی از آلودگی هوا در سال 91 در کلانشهرهای ایران حدود ۱۰‌میلیارد دلار بوده که یک‌سوم از این رقم متعلق به شهر تهران است. پیش از این، مرضیه وحیددستجردی، وزیر سابق بهداشت و درمان، گفته بود بیماری‌های تنفسی به دلیل آلودگی هوا افزایش یافته است. این آمار رسمی است که وزیر بهداشت اعلام کرده اما کارشناسان می‌گویند پیامدهای ناشی از آلودگی هوا بسیار بیش از این‌هاست و در بسیاری از شهرهای ایران به‌ویژه شهرهای غربی کشور که به‌طور مستمر در معرض آلودگی هوای ناشی از غبار عربی هستند، مواردی از افزایش سقط‌جنین و افزایش سرطان خون گزارش شده است، اما همه این‌ها کافی نیست تا دولت و مجلس سرانجام باور کنند که این هوا دارد مردم را می‌کشد.

حالا دولت پس از هفت سال از تابستان سال پیش گذشته بالاخره طرحی برای کاهش آلودگی هوا و مقابله با ریزگردها به مجلس برده و این‌بار نوبت مجلس است. دیروز علی‌محمد شاعری، قائم‌مقام سازمان حفاظت محیط‌زیست، با بیان این‌که بررسی طرح مقابله با آلودگی هوا و ریزگردها در کمیسیون‌های تخصصی برای بار سوم به تعویق افتاده است، گفت: از مردادماه سال گذشته تاکنون قرار است این دو طرح بررسی و تصویب شود و ما همچنان معطلیم.

علی‌محمد شاعری با بیان این‌که سازمان محیط‌زیست بررسی آلودگی هوا و ریزگردها را در قالب دو طرح ترجیح می‌دهد، افزود: اما درنهایت هفته گذشته قرار شد این دو‌طرح در قالب یک طرح در کمیسیون کشاورزی بررسی شود که بازهم آن اتفاق نیفتاد. او با بیان این‌که طرح مقابله با کاهش آلودگی هوا و مقابله با ریزگردها توسط کارگروهی متشکل از سازمان محیط‌زیست، سازمان جنگل‌ها، وزارت صنایع، وزارت نفت، وزارت بهداشت و مرکز پژوهش‌های مجلس تهیه‌شده گفت: مواد این طرح‌ها کاملا واضح و شفاف است و هیچ ابهامی ندارد بنابراین از نمایندگان کمیسیون‌های تخصصی می‌خواهیم که هرچه سریع‌تر بررسی این طرح را در دستور کار خود قرار دهند. قائم‌مقام سازمان محیط‌زیست تصریح کرد: نمایندگان باید هرچه سریع‌تر این طرح‌ها را بررسی کنند تا مبادا در چند ماه آینده باز به شرایط وارونگی هوا و افزایش آلاینده‌ها برسیم و این طرح‌ها بلاتکلیف باشند و تنها شاهد حساسیت‌های مقطعی نسبت به این موضوع باشیم.

شاعری با اشاره به نقش آلودگی هوا در بهداشت و سلامت مردم و رد دو‌فوریت طرح مقابله با آلودگی هوا در سال گذشته از نمایندگان کمیسیون تخصصی درخواست کرد این طرح را ظرف یکی‌، دوهفته اخیر بررسی کنند. ناصر صالحی‌نسب، نایب‌رییس دوم کمیسیون، اما معتقد است دولت در ارائه و پیگیری این طرح کوتاهی کرده و مجلس مقصر نیست. او به بهار گفت: طرح‌های زیادی در دستور کار کمیسیون بوده كه دیروز با توجه به اولویت و اهمیت کار، دستور کار کمیسیون به بحث تولید گوشت و مرغ اختصاص یافت به این دلیل که امنیت غذایی و بحث معیشت مردم مطرح بوده است و برای جلوگیری از سوءاستفاده‌ها اقداماتی داشتیم که مشکلی به وجود نیاید. درباره آلودگی هوا و ریزگردها هم باید برنامه‌ای چیده شود. معتقدیم سازمان محیط‌زیست می‌توانست بیشتر از این پیگیری کند اما خود این سازمان دفاع نکرد.

او ادامه داد: شهرستان دشت آزادگان و هویزه دروازه ورودی ذرات معلق هستند. ما با این مشکل آشنا هستیم و حتی مرکز پژوهشی راه‌اندازی کردند ولی دوستان باید بیشتر از این وارد عمل می‌شدند و اصرار می‌کردند که مشکل حل شود. ما می‌دانیم این مشکل بسیاری از شهرهای کشور است. به گفته او در سال‌های گذشته بحث آلودگی هوا مورد توجه و پیگیری دولت نبوده در حالی که کمیسیون کشاورزی در بحث جامع منابع طبیعی در این زمینه بررسی‌های زیادی انجام داده است. چنانکه او می‌گوید پس از استقرار دولت جدید این طرح قابل پیگیری است و همین امسال هم می‌توان آن را به نتیجه رساند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha