سلامت نیوز : باز هم بزرگ‌ترین كشتی بیمه‌یی كشور، سازمان تامین اجتماعی، دچار تلاطم گرداب‌های دریای سیاست شده است. در روزی كه علی ربیعی، خوشحال از كسب رای اعتماد مجلس، وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی را تحویل گرفت، خبر آمد هیات مدیره تامین اجتماعی، شخصی از نزدیكان سعید مرتضوی را به جای او به عنوان رییس این سازمان برگزیده است. به این ترتیب، باز هم اختیار سازمانی كه قرار است به فكر تامین منافع سهامداران خود باشد در شش و بش دنیای سیاست، به كسی رسید كه مشاور اجرایی مدیرعامل سابق بود، علی روحبخش، كسی كه تنها یك ماه است با امضای مرتضوی، معاون اداری و مالی تامین اجتماعی، شده است.

دبیر شورای عالی تامین اجتماعی، در واكنش به این خبر به «اعتماد» گفت: «با وجودی كه هنوز این حكم به صورت رسمی به شورای عالی تامین اجتماعی ابلاغ نشده، ولی در صورت تصمیم هیات امنا، این تصمیم قانونی است.»محمد اشرفی درباره راهكارهای ابطال حكم مدیرعاملی روحبخش توضیح داد: «وزیر جدید می‌تواند بلافاصله برای 5 نفر از اعضای هیات امنای تامین اجتماعی، راسا حكم انتصاب صادر و از تشكل‌های كارگری و كارفرمایی نیز درخواست معرفی نماینده جدید كند. به این ترتیب می‌تواند اختیارات قانونی هیات امنا را به دست بگیرد و همچنین حكم مدیرعاملی هیات امنای قبلی را با انتخاب گزینه دیگری، بلااثر كند.»البته ربیعی در روز معارفه خود، قول داد به زودی این كار را خواهد كرد.

وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی اعلام كرد: «سعی می‌كنم به زودی مدیر عامل جدید سازمان را انتخاب كنم.»در همین رابطه، رحیم‌زاده، از مسوولان دفتر وزیر جدید تعاون، كار و رفاه اجتماعی به «اعتماد» گفت در شرایط فعلی، احكام هیات امنا مورد تایید آقای ربیعی نیست و به زودی تصمیمات جدید به اطلاع مردم خواهد رسید. این تحولات در حالی به وجود آمده كه سایت رسمی سازمان تامین اجتماعی یعنی tamin. ir نام سعید مرتضوی و ناصر برهانی كه گفته می‌شود از فعالان كارگری نزدیك به اوست، از لیست اعضای هیات امنای این سازمان حذف كرده و به جای این دو، نام علی ربیعی، وزیر تعاون، كار و رفاه تامین اجتماعی را ثبت كرده است. انتصاب مدیرعامل جدید در حالی صورت می‌پذیرد كه مطابق قانون تامین اجتماعی، بدون حكم معاون اول رییس‌جمهور، انتصاب مدیرعامل این سازمان، قانونی نیست. با این حال، مدیر اداری مالی سابق این سازمان، اكنون در طبقه نهم برج‌های دوقلوی تامین اجتماعی، مشغول امضای دستورات جدید است.

دستوراتی كه به نظر می‌رسد بخشی از آنها، چندان محمل قانونی نیز ندارند. از جمله دستورات اخیر در این سازمان، صدور مجوز استخدام 500 نفر از كارمندان است كه هیات امنای سازمان تامین اجتماعی صادر كرده و برخی از منابع خبری از جمله خبرگزاری كار ایران (ایلنا) نوشته‌اند این كاركنان «از نزدیكان سیاسی سرپرست فعلی سازمان (سعید مرتضوی) هستند.» این منبع همچنین از تصمیم دیگر هیات امنا خبر داده كه طبق آن باید پاداشی معادل یك میلیارد و 300 میلیون تومان به اعضای هیات امنای سازمان تامین اجتماعی پرداخت شود. به جز انتصاب مدیرعامل و صدور مجوز استخدام و پرداخت پاداش، ربیعی، وزیر جدید تعاون، كار و رفاه در اولین روز حضور خود در برج خیابان آزادی، با پرسش دیگری نیز مواجه شد، آیا در حال حاضر معاون اداری مالی سازمان تامین اجتماعی دارای اختیارات مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی شده است؟

ربیعی ترجیح داد در پاسخ به این پرسش از سلف خود مایه بگذارد: «با دكتر عباسی (وزیر سابق) صحبت كرده‌ام و چنین تفویض اختیاری رخ نداده و باید گفت كه دكتر عباسی در این مدت امین من بوده‌اند.»ربیعی همچنین در پاسخ به اینكه تصمیم‌گیری‌های شما در وزارتخانه چه خواهد بود؟ گفت: «ابتدا بررسی می‌كنم و هر آنچه بر اساس قانون نباشد را بر می‌گردانم؛ علاوه بر این حساسیت خاصی روی منافع كار و كارگران دارم و از همه ظرفیت‌ها در این وزارتخانه استفاده خواهم كرد.»وی رسیدگی به معلولان، مهجوران، از كار افتادگان و مستمری‌بگیران را مسوولیت خود دانست و گفت: «هیچ هدفی به جز رسیدگی به این افراد ندارم.» علی ربیعی با اشاره به اینكه رفاه در جامعه، جامعه را بزرگ‌تر و قوی‌تر می‌كند، اعلام كرد: «امیدوارم در دولت تدبیر و امید حوزه رفاه را بزرگ‌تر كنم، چرا كه هرچه نقش رفاه بیشتر باشد جامعه بزرگ‌تر و قوی‌تر و هرچه نقش نفت بیشتر باشد دولت قوی‌تر می‌شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha